Geoff Farina: Reverse Eclipse

Det tok ikke lange tiden før Karates "main-man" Geoff Farina igjen var i rampelyset. Her er han med sitt andre soloalbum, inneholdene låter som ikke passet inn på plate sammen med bandet. Rolige og langsomme låter uten stort volum og intensitet. "En mann og hans gitar-låter". Enig med Geoff, der.


Mot slutten av fjoråret ga Farina og Karate ut skiva "Unsolved". En litt annerledes Karate-plate med nærmere tilnærming til jazz enn gruppas opprinnelige rockuttrykk.

Med "Reverse Eclipse" fortsetter han på en måte i samme gata, men her er det strippet betraktelig ned og låter mer nakent. Kanskje ikke så, rart da det eneste instrumentet på skiva er gitar; d.v.s. to gitarer. Han får nemlig hjelp av Josh Larue på en rekke låter.

Geoff Farinas stemme, og måten han synger på, er meget karismatisk og lett gjenkjennelig. Rolig, behagelig - nesten snakkende. Derimot krever lyrikken ofte runder med filosofi og tolkninger, hvor budskapet hyppig er forbundet med den vanskelige kjærligheten.

Drømmer og minner rundt dem står sentralt i Farinas verden, enten det er av den ulykkelige sorten, eller den positive og fine. En føler også en viss tomhet og ensomhet i hans musikk og tekster, litt tristesse.

Det er som sagt noe jazzete over Farina om dagen. En type taffelmusikk, fremført i mørke lokaler på café eller bar nattetid et eller annet sted i storbyjungelen. Jeg synes det fungerer mye bedre i denne enkle innpakningen enn på Karates siste plate.

Sterke låter som "Fire" (tidligere utgitt på singel), "The Rights", Only Yellows" og "Fixable" står frem og innehar de kvalitetene som gjør at "Reverse Eclipse" blir en meget bra plate til rolige og avslappende stunder.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Karate: Geoff Farina i søndagsform

(22.03.01) For andre gang stod Geoff Farina med to andre musikere på So What!-scenen i går. Sist gang var i '99, og Karate har etter den gang gitt ut langspiller, samt at vokalist, gitarist og låtskriver Farina, har gitt ut en soloplate. Konserten onsdag tok for seg Karate-låtene.


Briskeby til 'Kilde

(06.03.01) Firedobbelt Spellemannspris-vinnende Briskeby er ikke overraskende booka til året Roskilde-festival. Guns N'Roses har allerede vært klare en stund, men nå er også PJ Harvey bekrefta, samt amerikanske Tool og indipoper'ne Karate.


Karate: Unsolved

(25.10.00) Etter forrige strålende album, The Bed Is In The Ocean, er det merkbart at Karate har roet det kraftig ned tempomessig, og utviklet soundet sitt til mer sofistikert nytelse i skjæringspunktet mellom noe i retning av jazz og blues. Her er fortsatt harde gitarlåter, men som et helhetsinntrykk har de forandra seg litt.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.