Karate: Unsolved

Etter forrige strålende album, The Bed Is In The Ocean, er det merkbart at Karate har roet det kraftig ned tempomessig, og utviklet soundet sitt til mer sofistikert nytelse i skjæringspunktet mellom noe i retning av jazz og blues. Her er fortsatt harde gitarlåter, men som et helhetsinntrykk har de forandra seg litt.


På trioens seneste plate beveger Karate seg enda lenger bort fra det grunnleggende og opprinnelige "rocke-utrykket" de hadde i starten.

En har kunnet spore en mer og mer tilnærming og søken inn i jazzens verden etter hver plateutgivelse, og med Unsolved bekreftes dette.

Det er fra første låt alikevel ikke tvil om at det er Karate som er i spilleren. Da tenker jeg mest på Geoff Farinas meget karakteristiske vokal, og hans modne tekster i et "voksent" uttrykk. Hele platen virker også fyldigere og rikere lydmessig enn tidligere utgivelser. Det er nok nettopp på grunn av dragningen mot blues og jazz som er den naturlige forklaring på dette.

Som regel lavmælte, sublime "blå nattklubb-låter" fremført i dunkel belysning i en avslappet atmosfære, hvis du følger meg. Stødig basspill, små forsiktige gitarsoloer, og mye bruk av hi-hat.

Det er kvalitet Karate serverer. Delikate småtriste låter, pent og vakkert, og med flere låter som står fram etter noen gjennomlyttninger. Det er nok også det siste som er litt vesentlig med Unsolved. En kan nemlig få det førsteinntrykket at låtene blir litt like. Men etter flere runder på anlegget, er disse antagelsene borte. Som med god årgangsvin, modnes også plater etter tid.

Platen er kun utgitt på cd.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Karate: Geoff Farina i søndagsform

(22.03.01) For andre gang stod Geoff Farina med to andre musikere på So What!-scenen i går. Sist gang var i '99, og Karate har etter den gang gitt ut langspiller, samt at vokalist, gitarist og låtskriver Farina, har gitt ut en soloplate. Konserten onsdag tok for seg Karate-låtene.


Briskeby til 'Kilde

(06.03.01) Firedobbelt Spellemannspris-vinnende Briskeby er ikke overraskende booka til året Roskilde-festival. Guns N'Roses har allerede vært klare en stund, men nå er også PJ Harvey bekrefta, samt amerikanske Tool og indipoper'ne Karate.


Geoff Farina: Reverse Eclipse

(10.01.01) Det tok ikke lange tiden før Karates "main-man" Geoff Farina igjen var i rampelyset. Her er han med sitt andre soloalbum, inneholdene låter som ikke passet inn på plate sammen med bandet. Rolige og langsomme låter uten stort volum og intensitet. "En mann og hans gitar-låter". Enig med Geoff, der.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.