
Alarm! (Spellemann-trøbbel i emning)
Krefter i platebransjen og i NRK etablerer en ny musikkpris: Alarm-prisene deles ut på Rockefeller i Oslo lørdag 3. februar 2001. Initiativtakerne er dypt involvert også i Spellemannprisen, men ingen synes foreløpig å se problemene som ligger i en åpenbart konkurrerende prisutdeling. Svein Bjørge i Playground Music er en av initiativtakerne. - Vi ønsker å være et supplement, ikke en konkurrent til Spellemannprisen, sier han til PULS.
Initativtakerne til Alarm-prisen har åpenbart intensjon om å være "alternativ", men hele opplegget synes svært så kondisjonelt: Her skal deles ut priser i følgende kategorier:
Årets popalbum
Årets rockalbum
Årets metalalbum
Årets dancealbum
Årets house/technoalbum
Årets hiphop/rapalbum
Årets låt
Årets liveband/artist
Årets overraskelse
Årets klubb
Årets konsertsted
Årets plateselskap
Årets nettside
Alle disse prisene deles ut til norske aktører, mens internasjonale priser deles ut i kategoriene:
Årets album
Årets låt
Årets overraskelse
De som bestemmer er journalister og det platekjøpende publikum.
Business as usual, med andre ord - slik Spellemannprisen, og for den saks skyld all verdens musikkpresse, har gjort det i alle år.
Svein Bjørge sier til PULS at han håper Alarm-prisen kan være med "å dra fram det ukjente", og er på ingen måte ute etter å lage trøbbel for Spellemannprisen.
- Poenget er bare at jeg tror det fins viktige segment i norsk musikkliv som rett og slett ikke bryr seg særlig om Spellemannprisen, sier han.
Selskapet Bjørge er daglig leder for, Playground Music, er medlem IFPI; de internasjonale plateselskapenes paraplyorganisasjon - ergo må han selvfølgelig uttale seg på dette diplomatiske vis.
Alle vi andre skjønner jo at hva han egentlig sier, er at Spellemannprisen er "satt og kjedelig, for de etablerte, alt for lite nytenkende".
Det samme må åpenbart være tilfelle for Nils Heldal, sjefen for NRK Petre - også han en sentral initiativtaker til Alarm-prisen. Hans arbeidsgiver er, sammen med IFPI og deres norske motstykke FONO, arrangør av Spellemannprisen.
Alle som vil forstå, skjønner jo at dette er litt som om idrettsklubben Lyn ga seg til å arrangere "Holmenkollrennene" - i Midtstubakken, et par uker før det egentlige arrangementet.
Sagt på en annen måte:
Hva ville Film-Norge sagt, om Oslos kinodirektør Ingeborg Moræeus-Hansen og Åge Hoffart i Europafilm gikk sammen om en Nora-pris, eksempelvis på Saga kino i Oslo - helga før utdelinga av Amanda-prisen i Haugesund?
Jon Ola Sand i :NRK, stadig vekk svært sentral i Spellemannpris-sammenheng, sier til PULS:
- Vi ser ingen konflikt i dette, ikke så lenge Alarm-prisenen ikke deles ut i NRK, Fjernsynet. Så vidt jeg kan forstå har Alarm en så annerledes profil enn Spellemannprisen at jeg heller velge å se initiativet som et verdifullt korrektiv.
(Seansen på Rockefeller skal sendes live på NRK, Petre.)
Som får gjøre det hele krystallklart, legger Sand til:
- Her i NRK hilser vi altså Alarm-prisen velkommen!
Den mangeårige Spellemann-generalen greier imidlertid ikke å motstå fristelsen å tenke en smule høyt:
- Om det hele ender i en type Spellemannpris, som man liksom kaller Alarm-prisen... ja, da tror jeg vi må kikke på det...
Og hvordan skal det ellers ende? Hvem kan vinne "Årets Popalbum" i Alarm - om ikke a-ha, Briskeby, Bertine Zetlitz eller Espen Lind? Og hvor stor er sjansen for at man kommer fram til en helt annen Spellemannpris-vinner - i samme kategori?
Bare vent noen måneder - så dukker nok samme prisvinner også opp i "Hitawards" på TV2.
Og da kan man vel ikke bli stort mer alternativ?
Del på Facebook | Del på Bluesky