BRISKEBY: På Alarm - eller Spellemann...? ( )
BRISKEBY: På Alarm - eller Spellemann...? ( )

Alarm! (Spellemann-trøbbel i emning)

Krefter i platebransjen og i NRK etablerer en ny musikkpris: Alarm-prisene deles ut på Rockefeller i Oslo lørdag 3. februar 2001. Initiativtakerne er dypt involvert også i Spellemannprisen, men ingen synes foreløpig å se problemene som ligger i en åpenbart konkurrerende prisutdeling. Svein Bjørge i Playground Music er en av initiativtakerne. - Vi ønsker å være et supplement, ikke en konkurrent til Spellemannprisen, sier han til PULS.


Initativtakerne til Alarm-prisen har åpenbart intensjon om å være "alternativ", men hele opplegget synes svært så kondisjonelt: Her skal deles ut priser i følgende kategorier:

Årets popalbum
Årets rockalbum
Årets metalalbum
Årets dancealbum
Årets house/technoalbum
Årets hiphop/rapalbum
Årets låt
Årets liveband/artist
Årets overraskelse
Årets klubb
Årets konsertsted
Årets plateselskap
Årets nettside

Alle disse prisene deles ut til norske aktører, mens internasjonale priser deles ut i kategoriene:

Årets album
Årets låt
Årets overraskelse

De som bestemmer er journalister og det platekjøpende publikum.

Business as usual, med andre ord - slik Spellemannprisen, og for den saks skyld all verdens musikkpresse, har gjort det i alle år.

Svein Bjørge sier til PULS at han håper Alarm-prisen kan være med "å dra fram det ukjente", og er på ingen måte ute etter å lage trøbbel for Spellemannprisen.

- Poenget er bare at jeg tror det fins viktige segment i norsk musikkliv som rett og slett ikke bryr seg særlig om Spellemannprisen, sier han.

Selskapet Bjørge er daglig leder for, Playground Music, er medlem IFPI; de internasjonale plateselskapenes paraplyorganisasjon - ergo må han selvfølgelig uttale seg på dette diplomatiske vis.

Alle vi andre skjønner jo at hva han egentlig sier, er at Spellemannprisen er "satt og kjedelig, for de etablerte, alt for lite nytenkende".

Det samme må åpenbart være tilfelle for Nils Heldal, sjefen for NRK Petre - også han en sentral initiativtaker til Alarm-prisen. Hans arbeidsgiver er, sammen med IFPI og deres norske motstykke FONO, arrangør av Spellemannprisen.

Alle som vil forstå, skjønner jo at dette er litt som om idrettsklubben Lyn ga seg til å arrangere "Holmenkollrennene" - i Midtstubakken, et par uker før det egentlige arrangementet.

Sagt på en annen måte:

Hva ville Film-Norge sagt, om Oslos kinodirektør Ingeborg Moræeus-Hansen og Åge Hoffart i Europafilm gikk sammen om en Nora-pris, eksempelvis på Saga kino i Oslo - helga før utdelinga av Amanda-prisen i Haugesund?

Jon Ola Sand i :NRK, stadig vekk svært sentral i Spellemannpris-sammenheng, sier til PULS:

- Vi ser ingen konflikt i dette, ikke så lenge Alarm-prisenen ikke deles ut i NRK, Fjernsynet. Så vidt jeg kan forstå har Alarm en så annerledes profil enn Spellemannprisen at jeg heller velge å se initiativet som et verdifullt korrektiv.

(Seansen på Rockefeller skal sendes live på NRK, Petre.)

Som får gjøre det hele krystallklart, legger Sand til:

- Her i NRK hilser vi altså Alarm-prisen velkommen!

Den mangeårige Spellemann-generalen greier imidlertid ikke å motstå fristelsen å tenke en smule høyt:

- Om det hele ender i en type Spellemannpris, som man liksom kaller Alarm-prisen... ja, da tror jeg vi må kikke på det...

Og hvordan skal det ellers ende? Hvem kan vinne "Årets Popalbum" i Alarm - om ikke a-ha, Briskeby, Bertine Zetlitz eller Espen Lind? Og hvor stor er sjansen for at man kommer fram til en helt annen Spellemannpris-vinner - i samme kategori?

Bare vent noen måneder - så dukker nok samme prisvinner også opp i "Hitawards"TV2.

Og da kan man vel ikke bli stort mer alternativ?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Over og ut for Alarmprisen

(10.10.08) De skulle deles ut 21. november, men nå er prisutdelinga avlyst. Alarmprisen er lagt ned på grunn av svak økonomi.


Alarm av betydning?

(05.02.05) Poenget er at Alarmprisen aldri har hatt troverdighet.


En Alarm-erende gallup

(05.01.03) Alarm-prisene, som i år deles ut under by:Larm i Trondheim i midten av februar, har gjennom hele sin eksistens hovedsakelig basert sine prisutdelinger på internettavstemning. Her på PULS har vi hele tida stilt spørsmålstegn ved seriøsiteten i denne typen avstemning - der fanklubbene har all makt. En nylig gjennomført gallup på P4 illustrerer vår skepsis.


Alarm-nominasjonene klare

(03.12.02) De nominerte til Alarm '03 ble offentligjort torsdag kveld. Musikkprisen, som i utgangspunktet skulle kaste lys over nye norske talentfulle band, skal neste år deles ut i forbindelse med by:Larm i Trondheim den 15. februar.


Røyksopp og Kaizers Orchestra til topps i Alarm

(03.02.02) Da årets Alarm-priser ble delt ut på Rockefeller lørdag kveld, var det Røyksopp og Kaizers Orchestra som feide gulvet - Kaziers også som den store live-overraskelsen.


Spellemannprisen: En nedtur til begjær!

(08.03.01) Platebransjen & NRKs nyordning på norsk - Spellemannprisen i opptak - ble en dundrende seer-fiasko. Bare 621.000 fulgte showet på TV, et faktum Aftenposten kommenterer slik: "Blar man seg tilbake i tallene fra Norsk Gallup, skal man (derfor) lete lenge før man finner program som har under 800.000 seere etter Dagsrevyen denne dagen" (lørdag).


Spellemannprisen må ta oppgaven sin på alvor!

(05.03.01) I jungelen av plateprisutdelinger som har poppa fram de siste åra, er fremdeles den gode, gamle Spellemannprisen den eneste som legger en tilnærma objektiv klavitetsvurdering til grunn for nominasjonene. For å holde konkurrentene ytterligere på avstand, bør komitéen derfor også justere kategoriene sine, slik at de ikke bare blir et uttrykk for middelaldrende menns unyanserte forhold til de nye sjangrene!


Storeslem for Briskeby

(03.03.01) Spellemannprisutdelinga ble en fysisk slitsom affære for Lise Karlsnes og hennes kolleger i Briskeby. Vestfoldbandet, som debuterte med "Jeans For Onassis" i fjor, raska med seg ikke mindre enn fire priser da årets Spellemenn ble utropt i Oslo Spektrum fredag kveld.


Alarm! På vegne av...!

(12.02.01) I et innlegg på panorama.no, skriver Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen at undertegnede åpenbart ikke har forstått hvorfor Alarmprisen er en genial oppfinnelse. Skancke-Knutsen argumenterer i en saklig tone, men innholdet er dessverre av typen tomme tønner ramler mest.


Babbel om Alarm-prisen

(05.02.01) Det sies og skrives alarmerende mye babbel omkring den nye musikkprisen som er døpt Alarm. De doble prisvinnerne i Tungtvann, for eksempel, er mye flinkere til å musisere enn de er til å analysere Det Alternative versus Det Etablerte MusikkNorge.


Tungtvann vant to Alarm-priser

(04.02.01) Hip hopperne i Tungtvann fikk to av ti Alarm-priser lørdag og viser ryggen til Spellemannsprisen. Motorpsycho vant prisen for årets rockalbum.


En omplassert Spellemann til Nood og dBut!

(20.12.00) Den første Spellemannprisen for året 2000 er delt ut. Det vil si; det handler om en pris utdelt av Spellemannprisens Omplasseringskomité - et engere utvalg bestående av Audun Tylden og Charlo Halvorsen. Prisen gikk i år til nett-nerdene i Nood og deres plateselskap dBut, og ble utdelt på julebordet til de norske plateselskapene som er organisert i FONO. Vi har bedt direktør Audun Tylden om en kort innføring i prisens historie, samt dens liv og levnet, og han leverer - som vanlig:


Alarm Awards nominasjonene

(04.12.00) Den nye musikkprisen Alarm, har nå lagt listene av nominerte ut på nettsidene sine. Noen få hundre har begynt å stemme. Deadline er imidlertid ikke før 30. januar, så ingenting er avgjort, selv om tendensen kanskje legger noe presedens. Nominasjonslista preges av uavhengige og alternative artister, og selskapet Racing Junior er foreksempel inne med seks nominasjoner.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!