ÅRETS FØRSTE SPELLEMANN: Spellemannprisens Omplasseringskomité har valgt å hedre Nood og dBut! ( )
ÅRETS FØRSTE SPELLEMANN: Spellemannprisens Omplasseringskomité har valgt å hedre Nood og dBut! ( )

En omplassert Spellemann til Nood og dBut!

Den første Spellemannprisen for året 2000 er delt ut. Det vil si; det handler om en pris utdelt av Spellemannprisens Omplasseringskomité - et engere utvalg bestående av Audun Tylden og Charlo Halvorsen. Prisen gikk i år til nett-nerdene i Nood og deres plateselskap dBut, og ble utdelt på julebordet til de norske plateselskapene som er organisert i FONO. Vi har bedt direktør Audun Tylden om en kort innføring i prisens historie, samt dens liv og levnet, og han leverer - som vanlig:

Nood


Fjernt, fjernt borte fra champagnedrikkende celebert feterte showbizmennesker i kjendispressens rampelys sitter det i fuktige og trekkfulle kjellerlokaler på østkanten et sted grå eminenser som utfører oppdrag og tjenester en jevne avisleser og TV-titter overhodet vil være kjent med.

To slike tro tjenere er Charlo Halvorsen og Audun Tylden, som i flere år nå har utgjort SPELLEMANNPRISENs OMPLASSERINGSKOMITÉ. Mandat:

Å gjennomgå samtlige plater innsendt til Spellemann, for å vurdere om de har vært innlevert i korrekt kategori. Tyggende på daggammelt brød og brakkvann-cola har man i sene nattetimer spilt og diskutert, spilt og diskutert, foretatt avveininger og eventuelt eksekvert brutale omklassifikasjoner.

Det var under årets arbeid, hvor komitémedlemmene hadde gjespet seg gjennom
plater nr. 325 til 350, at man sperret ørene opp for en plutselig vellyd som strømmet gjennom høyttalerne.

Plutselig kunne man se livsgnisten tennes igjen i øynene hos både Halvorsen og Tylden. De begynte å trampe takten, de sneipet filtersigarettene sine og bykset rundt i det nakne kjellerlokalet av lutter begeistring.

- Dette er jo en fantastisk plate! utbrøt begge i munnen på hverandre. Og så er det ingen som har hørt om den engang!

Således ble SPELLEMANNPRISENs OMPLASSERINGSUTVALGS ÆRESPRIS født. Det er
komitéens lønn for strevet, å få kunne rette søkelyset på en plate som trolig vil bli forbigått når TV-kameraene er slått på og kjendispressen krever sitt.

Prisen ble i år for første gang utdelt på FONOs julebord, og tilfalt gruppen NOOD med platen "Shapedd Like A Taco", utgitt på dBut Records.

Sent i går kveld kunne Tylden melde at for hans vedkommende, representerte platen en fullstendig redefinisjon av begrepet musikk.

- Tenk at jeg måtte bli over 50 år gammel før jeg fikk oppleve dette, utbrøt han - riktignok etter et par-tre avec'er til mokkaen. - Alle nakenbildene på innercoveret er jo dessuten et praktfullt bonus for dem som er ute etter den totale kunstopplevelsen, la han opprømt til.

Charlo Halvorsen var dessverre ikke tilgjengelig for kommentar, men opplyser på generelt grunnlag at han er glad og stolt for å kunne være med på å skrive historie - alt dette ifølge hans tilsynsfører.

(For egen del har PULS-redaksjonen lite eller intet å anføre - annet enn at Spellemannprisens Omplasseringsutvalg viser seg å være oppsiktsvekkende dårlig informert når de påstår at "ingen har hørt om platen"! Vi må derfor be utvalgets medlemmer, og selvfølgelig våre lesere, ta en titt i Noods apropos-avdeling. Du finner den umiddelbart nedenfor disse linjer. -Red)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Spellemannprisen: En nedtur til begjær!

(08.03.01) Platebransjen & NRKs nyordning på norsk - Spellemannprisen i opptak - ble en dundrende seer-fiasko. Bare 621.000 fulgte showet på TV, et faktum Aftenposten kommenterer slik: "Blar man seg tilbake i tallene fra Norsk Gallup, skal man (derfor) lete lenge før man finner program som har under 800.000 seere etter Dagsrevyen denne dagen" (lørdag).


Spellemannprisen må ta oppgaven sin på alvor!

(05.03.01) I jungelen av plateprisutdelinger som har poppa fram de siste åra, er fremdeles den gode, gamle Spellemannprisen den eneste som legger en tilnærma objektiv klavitetsvurdering til grunn for nominasjonene. For å holde konkurrentene ytterligere på avstand, bør komitéen derfor også justere kategoriene sine, slik at de ikke bare blir et uttrykk for middelaldrende menns unyanserte forhold til de nye sjangrene!


Storeslem for Briskeby

(03.03.01) Spellemannprisutdelinga ble en fysisk slitsom affære for Lise Karlsnes og hennes kolleger i Briskeby. Vestfoldbandet, som debuterte med "Jeans For Onassis" i fjor, raska med seg ikke mindre enn fire priser da årets Spellemenn ble utropt i Oslo Spektrum fredag kveld.


Alarm! (Spellemann-trøbbel i emning)

(25.11.00) Krefter i platebransjen og i NRK etablerer en ny musikkpris: Alarm-prisene deles ut på Rockefeller i Oslo lørdag 3. februar 2001. Initiativtakerne er dypt involvert også i Spellemannprisen, men ingen synes foreløpig å se problemene som ligger i en åpenbart konkurrerende prisutdeling. Svein Bjørge i Playground Music er en av initiativtakerne. - Vi ønsker å være et supplement, ikke en konkurrent til Spellemannprisen, sier han til PULS.


- Platebransjen, det siste informasjonsmonopol!

(23.08.00) En av de utgivelsene som har vekt mest oppsikt de siste ukene er det nye framstøtet til nett-nerdene Nood. Ulf Knudsen (ex-Betonghysteria, Siste Dagers Hellige, Sister Rain) og Per Platou (ex-Chris Erichsens Orkester, dBUT-grunnlegger) har overgått seg selv og det fire år gamle debutalbumet - og igjen gitt oss en illusjon om at globalisering er et udelt positivt fenomen. I beste Nood-stil sendte vi dem hver sin mail med spørsmål, som de svarte på uavhengig av hverandre.


Nood: Shaped Like A Taco

(08.08.00) Nood, Ulf Knudsen (ex-Betonghysteria, Sister Rain m.fl.) og Per Platou (Chris Erichsens Orkester m.fl.), har gitt ut oppfølger'n til deres debutalbum "HettyLettyNetty" fra '96. Dengang vakte de oppsikt ved å kun benytte sampla lyder fra nettet til sine låter og collager. Nå tør de stole mer på låtene i seg sjøl.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.