
Spellemannprisen må ta oppgaven sin på alvor!
I jungelen av plateprisutdelinger som har poppa fram de siste åra, er fremdeles den gode, gamle Spellemannprisen den eneste som legger en tilnærma objektiv klavitetsvurdering til grunn for nominasjonene. For å holde konkurrentene ytterligere på avstand, bør komitéen derfor også justere kategoriene sine, slik at de ikke bare blir et uttrykk for middelaldrende menns unyanserte forhold til de nye sjangrene!
Å sette Hip hop og Dance i samme klasse er som om noen skulle oppretta en fellespris for Disco og Punk for tjue år sida. Den gang var det lett for komitéen å se motsetningene og lemfeldigheten i en sånn handling. Hvis ikke de ansvarlige får seg bedre konsulenter enn hva er tilfelle i dag, kan Spellemannprisen fort bli så parodisk at den mister all troverdighet.
Spellemannkomitéen har alltid hatt et problem med å opprette forskjellige klasser som skal yte rettferdighet ovenfor nye sjangre. Det er forståelig, fordi individuelle uttrykk og crossover-tenkning er blitt så utbredt de siste åra. Her dreier seg imidlertid ikke om noen av disse elementene, mest fordi Dance og Hip hop dreier seg om to relativt greit definerte sjangre som har hvert sitt publikum og tar opp i seg hvert sitt tilsvarende sett holdninger.
Satt på spissen er Hip hop'en og rap'en for dagens unge det punken var for min generasjon. Tilsvarende er Dance-kulturen en fortsettelse av det vi så på som hjernedød discomusikk. Om våre artister den gang skulle konkurrere i samme klasse som de vi den gang som på som fienden, ville vi mista all respekt og interesse for Spellemannprisen og det den sto for (det gjorde vi vel strengt tatt likevel, men). Og Biosphere, som vant klassen, spiller da visserligen Ambient, og således også langt fra Dance. Jeg skjønner snart ingenting lenger.
At Folkemusikk og Gammaldans også deler kategori og har gjort det de siste 17 åra, er også blitt kritisert, mest fra miljøet selv. Men de har funnet seg i det, selv om både publikum og tradisjonene i de forskjellige leire har helt forskjellige røtter og tilhørighet.
Det burde ikke Hip hop'era gjøre, men heller gå ut å kreve en egen kategori - med en dertil hørende jury - som har gangsyn nok til å se at et band som Tungtvann i år 2000 selvfølgelig i det minste burde vært nominert.
Men det er en annen skål.
Del på Facebook | Del på Bluesky