TUNGTVANN: Dance, eller - var disco og punk akkurat det samme? ( )
TUNGTVANN: Dance, eller - var disco og punk akkurat det samme? ( )

Spellemannprisen må ta oppgaven sin på alvor!

I jungelen av plateprisutdelinger som har poppa fram de siste åra, er fremdeles den gode, gamle Spellemannprisen den eneste som legger en tilnærma objektiv klavitetsvurdering til grunn for nominasjonene. For å holde konkurrentene ytterligere på avstand, bør komitéen derfor også justere kategoriene sine, slik at de ikke bare blir et uttrykk for middelaldrende menns unyanserte forhold til de nye sjangrene!


Å sette Hip hop og Dance i samme klasse er som om noen skulle oppretta en fellespris for Disco og Punk for tjue år sida. Den gang var det lett for komitéen å se motsetningene og lemfeldigheten i en sånn handling. Hvis ikke de ansvarlige får seg bedre konsulenter enn hva er tilfelle i dag, kan Spellemannprisen fort bli så parodisk at den mister all troverdighet.

Spellemannkomitéen har alltid hatt et problem med å opprette forskjellige klasser som skal yte rettferdighet ovenfor nye sjangre. Det er forståelig, fordi individuelle uttrykk og crossover-tenkning er blitt så utbredt de siste åra. Her dreier seg imidlertid ikke om noen av disse elementene, mest fordi Dance og Hip hop dreier seg om to relativt greit definerte sjangre som har hvert sitt publikum og tar opp i seg hvert sitt tilsvarende sett holdninger.

Satt på spissen er Hip hop'en og rap'en for dagens unge det punken var for min generasjon. Tilsvarende er Dance-kulturen en fortsettelse av det vi så på som hjernedød discomusikk. Om våre artister den gang skulle konkurrere i samme klasse som de vi den gang som på som fienden, ville vi mista all respekt og interesse for Spellemannprisen og det den sto for (det gjorde vi vel strengt tatt likevel, men). Og Biosphere, som vant klassen, spiller da visserligen Ambient, og således også langt fra Dance. Jeg skjønner snart ingenting lenger.

At Folkemusikk og Gammaldans også deler kategori og har gjort det de siste 17 åra, er også blitt kritisert, mest fra miljøet selv. Men de har funnet seg i det, selv om både publikum og tradisjonene i de forskjellige leire har helt forskjellige røtter og tilhørighet.

Det burde ikke Hip hop'era gjøre, men heller gå ut å kreve en egen kategori - med en dertil hørende jury - som har gangsyn nok til å se at et band som Tungtvann i år 2000 selvfølgelig i det minste burde vært nominert.

Men det er en annen skål.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Spellemannprisen: En nedtur til begjær!

(08.03.01) Platebransjen & NRKs nyordning på norsk - Spellemannprisen i opptak - ble en dundrende seer-fiasko. Bare 621.000 fulgte showet på TV, et faktum Aftenposten kommenterer slik: "Blar man seg tilbake i tallene fra Norsk Gallup, skal man (derfor) lete lenge før man finner program som har under 800.000 seere etter Dagsrevyen denne dagen" (lørdag).


Storeslem for Briskeby

(03.03.01) Spellemannprisutdelinga ble en fysisk slitsom affære for Lise Karlsnes og hennes kolleger i Briskeby. Vestfoldbandet, som debuterte med "Jeans For Onassis" i fjor, raska med seg ikke mindre enn fire priser da årets Spellemenn ble utropt i Oslo Spektrum fredag kveld.


En omplassert Spellemann til Nood og dBut!

(20.12.00) Den første Spellemannprisen for året 2000 er delt ut. Det vil si; det handler om en pris utdelt av Spellemannprisens Omplasseringskomité - et engere utvalg bestående av Audun Tylden og Charlo Halvorsen. Prisen gikk i år til nett-nerdene i Nood og deres plateselskap dBut, og ble utdelt på julebordet til de norske plateselskapene som er organisert i FONO. Vi har bedt direktør Audun Tylden om en kort innføring i prisens historie, samt dens liv og levnet, og han leverer - som vanlig:


Alarm! (Spellemann-trøbbel i emning)

(25.11.00) Krefter i platebransjen og i NRK etablerer en ny musikkpris: Alarm-prisene deles ut på Rockefeller i Oslo lørdag 3. februar 2001. Initiativtakerne er dypt involvert også i Spellemannprisen, men ingen synes foreløpig å se problemene som ligger i en åpenbart konkurrerende prisutdeling. Svein Bjørge i Playground Music er en av initiativtakerne. - Vi ønsker å være et supplement, ikke en konkurrent til Spellemannprisen, sier han til PULS.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.