ALARM: En ny musikkpris så dagens lys i helga. Trenger vi enda en pris? Kanskje er PULS AWARD den beste løsninga? ( )
ALARM: En ny musikkpris så dagens lys i helga. Trenger vi enda en pris? Kanskje er PULS AWARD den beste løsninga? ( )

Babbel om Alarm-prisen

Det sies og skrives alarmerende mye babbel omkring den nye musikkprisen som er døpt Alarm. De doble prisvinnerne i Tungtvann, for eksempel, er mye flinkere til å musisere enn de er til å analysere Det Alternative versus Det Etablerte MusikkNorge.


Til Dagbladet, sier en lykkelig prisvinner Jørg-1:

- Alarm setter mer fokus på kvalitet. Hvem faen sitter og bestemmer i Spellemannprisen? Det vet ingen. Den er lukket som en frimurerlosje.

Dette er med respekt å melde det reine skjære sludder. (Og ditto forunderlig at Dagbladet lar det stå ukommentert.)

Man kan beskylde Spellemannprisen og dens hoff for mye, men spesielt lukket er systemet ikke – i hvert fall ikke hva juryene og deres forhold til offentligheten angår.

I likhet med Alarm, består Spellemann-juryene for en stor del av musikkjournalister. (Tidvis har denne tingenes tilstand vært gjenstand for etisk debatt i journalistlauget: Bør man sitte i en jury – og altså "delta" – i et arrangement man i ettertid skal kommentere? Akkurat den problemstillinga får i denne omgang hvile.)

Faktum er imidlertid, stikk i strid med hva Jørg-1 hevder, at alle jurysammensetningene i Spellemannprisens historie har vært behørig offentliggjort. (Før i tida ble de høytidelig lest opp, etter hvert tror jeg jurymedlemmene er redusert til navn på skjermen. Det er uansett ikke viktig.)

Poenget er at Spellemannprisens jurysammensetning er, og alltid har vært, et offentlig anliggende. Slik er det definitivt ikke i tilfelle Alarm.

"75.000 nettbrukere"… Hvem, sa du - Jørg-1?

Det er i og for seg ikke noe feil i at folket får si sitt, men kom ikke her og snakk om "lukkede system" eller "hemmelige" stemmegivere!

TRENGER VI ALARM?

Har vi så behov for en ny musikkpris? Tja… og njeiii… og… Jeg vil si det sånn:

Alarm er ikke spesielt viktig. På den annen side gjør den heller ingen skade. I "konkurranse" med Spellemann og HitAwards er den muligens et slags alternativ? Jeg er ikke så helt sikker. Jeg har kort og godt ikke så stor tro på det "alternative" budskapet.

Spellemannprisen er den etablerte platebransjens evenement. Det er lov for alle de "uavhengige" og "alternative" å delta, men det er innlysende for alle som har vært i nærheten av konglomeratet IFPI/FONO/NRK – Spellemann-arrangørene – at det skal mer enn mirakler til for at Den Etablerte Bransje skal gå tomhendt fra en Spellemannpris-utdeling.

HitAwards er, hva musikalsk kvalitet og kunstnerisk substans angår, fullstendig irrelevant. HitAwards – arrangert/sponsa av Dagbladet og TV2 – er TVens svar på VG-lista, verken mer eller mindre. Her blandes noe så "seriøst" som en jury i det hele tatt ikke inn i bildet. HitAwards handler om hvem som har solgt flest plater og hvem som er blitt spilt mest på radio. Punktum. Superkommerst, og ærlig og redelig nok – men altså ingen "musikkpris" i betydninga "denne plata var best i fjor".

Og Alarm? Framstår som en slag mix av seriøs vurdering og salgstall - der muligheten for "manipulering" er åpenbar. Og det er like åpenbart at den brukes. Når tegneseriefigurene & Bibelbrennerne i Satyricon blir Årets Liveband og metalsida moonfog Årets Nettside, da må man ikke være insider for å forstå hvilke miljøer som først og fremst fatta interesse for historiens første Alarm-utdeling.

Om Alarm er viktig, enn si – nødvendig? Det blir litt som å svare alle de som til stadighet mener det "gis ut for mange bøker i dette landet", eller "det gis ut alt for mange (dårlige) plater". Jeg greier ikke å ta slike innvendinger på fullt alvor. Det er da fortsatt en frivillig sak å kjøpe plater og bøker i dette landet? Og om forlag eller plateselskap går konkurs – ja, så er også det en slags "frivillig" affære.

Slik sett er det ingen grunn til å hisse seg opp over Alarm verken i negativ eller positiv retning. Like lite som det var grunn til hisse seg opp over radioens "Ti i skuddet". Mentometerknappene til Vidar Lønn-Arnesen og nettstemmene til Alarm – det er da nøyaktig like "demokratiske" avstemninger, eller hva?

Om resultatet blir "alternativt"? Og altså helt annerledes enn Spellemannprisen? Det avhenger selvfølgelig av hvilke miljøer man greier å mobilisere på nettet.

Hva fjoråret angår, tyder mye på at vår ikke-fullt-så-høytidelig anlagte PULS AWARD 2000 best representerer Det Store Og Det Brede Rockfolkets røst:

Gjenganerne på PULS-lesernes stemmesedler var Briskeby, Motorpsycho, BigBang – og U2, Asian Dub Foundation, Radiohead, Madonna.

Kanskje skulle vi rett og slett gjøre mer ut av det neste år?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Over og ut for Alarmprisen

(10.10.08) De skulle deles ut 21. november, men nå er prisutdelinga avlyst. Alarmprisen er lagt ned på grunn av svak økonomi.


Alarm av betydning?

(05.02.05) Poenget er at Alarmprisen aldri har hatt troverdighet.


En Alarm-erende gallup

(05.01.03) Alarm-prisene, som i år deles ut under by:Larm i Trondheim i midten av februar, har gjennom hele sin eksistens hovedsakelig basert sine prisutdelinger på internettavstemning. Her på PULS har vi hele tida stilt spørsmålstegn ved seriøsiteten i denne typen avstemning - der fanklubbene har all makt. En nylig gjennomført gallup på P4 illustrerer vår skepsis.


Alarm-nominasjonene klare

(03.12.02) De nominerte til Alarm '03 ble offentligjort torsdag kveld. Musikkprisen, som i utgangspunktet skulle kaste lys over nye norske talentfulle band, skal neste år deles ut i forbindelse med by:Larm i Trondheim den 15. februar.


Røyksopp og Kaizers Orchestra til topps i Alarm

(03.02.02) Da årets Alarm-priser ble delt ut på Rockefeller lørdag kveld, var det Røyksopp og Kaizers Orchestra som feide gulvet - Kaziers også som den store live-overraskelsen.


Alarm! På vegne av...!

(12.02.01) I et innlegg på panorama.no, skriver Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen at undertegnede åpenbart ikke har forstått hvorfor Alarmprisen er en genial oppfinnelse. Skancke-Knutsen argumenterer i en saklig tone, men innholdet er dessverre av typen tomme tønner ramler mest.


Tungtvann vant to Alarm-priser

(04.02.01) Hip hopperne i Tungtvann fikk to av ti Alarm-priser lørdag og viser ryggen til Spellemannsprisen. Motorpsycho vant prisen for årets rockalbum.


Alarm Awards nominasjonene

(04.12.00) Den nye musikkprisen Alarm, har nå lagt listene av nominerte ut på nettsidene sine. Noen få hundre har begynt å stemme. Deadline er imidlertid ikke før 30. januar, så ingenting er avgjort, selv om tendensen kanskje legger noe presedens. Nominasjonslista preges av uavhengige og alternative artister, og selskapet Racing Junior er foreksempel inne med seks nominasjoner.


Alarm! (Spellemann-trøbbel i emning)

(25.11.00) Krefter i platebransjen og i NRK etablerer en ny musikkpris: Alarm-prisene deles ut på Rockefeller i Oslo lørdag 3. februar 2001. Initiativtakerne er dypt involvert også i Spellemannprisen, men ingen synes foreløpig å se problemene som ligger i en åpenbart konkurrerende prisutdeling. Svein Bjørge i Playground Music er en av initiativtakerne. - Vi ønsker å være et supplement, ikke en konkurrent til Spellemannprisen, sier han til PULS.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!