
Babbel om Alarm-prisen
Det sies og skrives alarmerende mye babbel omkring den nye musikkprisen som er døpt Alarm. De doble prisvinnerne i Tungtvann, for eksempel, er mye flinkere til å musisere enn de er til å analysere Det Alternative versus Det Etablerte MusikkNorge.
Til Dagbladet, sier en lykkelig prisvinner Jørg-1:
- Alarm setter mer fokus på kvalitet. Hvem faen sitter og bestemmer i Spellemannprisen? Det vet ingen. Den er lukket som en frimurerlosje.
Dette er med respekt å melde det reine skjære sludder. (Og ditto forunderlig at Dagbladet lar det stå ukommentert.)
Man kan beskylde Spellemannprisen og dens hoff for mye, men spesielt lukket er systemet ikke i hvert fall ikke hva juryene og deres forhold til offentligheten angår.
I likhet med Alarm, består Spellemann-juryene for en stor del av musikkjournalister. (Tidvis har denne tingenes tilstand vært gjenstand for etisk debatt i journalistlauget: Bør man sitte i en jury og altså "delta" i et arrangement man i ettertid skal kommentere? Akkurat den problemstillinga får i denne omgang hvile.)
Faktum er imidlertid, stikk i strid med hva Jørg-1 hevder, at alle jurysammensetningene i Spellemannprisens historie har vært behørig offentliggjort. (Før i tida ble de høytidelig lest opp, etter hvert tror jeg jurymedlemmene er redusert til navn på skjermen. Det er uansett ikke viktig.)
Poenget er at Spellemannprisens jurysammensetning er, og alltid har vært, et offentlig anliggende. Slik er det definitivt ikke i tilfelle Alarm.
"75.000 nettbrukere" Hvem, sa du - Jørg-1?
Det er i og for seg ikke noe feil i at folket får si sitt, men kom ikke her og snakk om "lukkede system" eller "hemmelige" stemmegivere!
TRENGER VI ALARM?
Har vi så behov for en ny musikkpris? Tja og njeiii og Jeg vil si det sånn:
Alarm er ikke spesielt viktig. På den annen side gjør den heller ingen skade. I "konkurranse" med Spellemann og HitAwards er den muligens et slags alternativ? Jeg er ikke så helt sikker. Jeg har kort og godt ikke så stor tro på det "alternative" budskapet.
Spellemannprisen er den etablerte platebransjens evenement. Det er lov for alle de "uavhengige" og "alternative" å delta, men det er innlysende for alle som har vært i nærheten av konglomeratet IFPI/FONO/NRK Spellemann-arrangørene at det skal mer enn mirakler til for at Den Etablerte Bransje skal gå tomhendt fra en Spellemannpris-utdeling.
HitAwards er, hva musikalsk kvalitet og kunstnerisk substans angår, fullstendig irrelevant. HitAwards arrangert/sponsa av Dagbladet og TV2 er TVens svar på VG-lista, verken mer eller mindre. Her blandes noe så "seriøst" som en jury i det hele tatt ikke inn i bildet. HitAwards handler om hvem som har solgt flest plater og hvem som er blitt spilt mest på radio. Punktum. Superkommerst, og ærlig og redelig nok men altså ingen "musikkpris" i betydninga "denne plata var best i fjor".
Og Alarm? Framstår som en slag mix av seriøs vurdering og salgstall - der muligheten for "manipulering" er åpenbar. Og det er like åpenbart at den brukes. Når tegneseriefigurene & Bibelbrennerne i Satyricon blir Årets Liveband og metalsida moonfog Årets Nettside, da må man ikke være insider for å forstå hvilke miljøer som først og fremst fatta interesse for historiens første Alarm-utdeling.
Om Alarm er viktig, enn si nødvendig? Det blir litt som å svare alle de som til stadighet mener det "gis ut for mange bøker i dette landet", eller "det gis ut alt for mange (dårlige) plater". Jeg greier ikke å ta slike innvendinger på fullt alvor. Det er da fortsatt en frivillig sak å kjøpe plater og bøker i dette landet? Og om forlag eller plateselskap går konkurs ja, så er også det en slags "frivillig" affære.
Slik sett er det ingen grunn til å hisse seg opp over Alarm verken i negativ eller positiv retning. Like lite som det var grunn til hisse seg opp over radioens "Ti i skuddet". Mentometerknappene til Vidar Lønn-Arnesen og nettstemmene til Alarm det er da nøyaktig like "demokratiske" avstemninger, eller hva?
Om resultatet blir "alternativt"? Og altså helt annerledes enn Spellemannprisen? Det avhenger selvfølgelig av hvilke miljøer man greier å mobilisere på nettet.
Hva fjoråret angår, tyder mye på at vår ikke-fullt-så-høytidelig anlagte PULS AWARD 2000 best representerer Det Store Og Det Brede Rockfolkets røst:
Gjenganerne på PULS-lesernes stemmesedler var Briskeby, Motorpsycho, BigBang og U2, Asian Dub Foundation, Radiohead, Madonna.
Kanskje skulle vi rett og slett gjøre mer ut av det neste år?
Del på Facebook | Del på Bluesky