Speedboat: Satellite Girl

Teenage Fanclub, BMX Bandits, Vaselines, Eugenius, Superstar, The Pastels, Cheeky Monkey. Ble Glasgow grunnlagt over en utømmelig popkilde, eller hva? Siste popkomet ut fra den skotske hovedstaden er Speedboat, et stjernelag med medlemmer fra fire av de overnevnte banda. Debutplata "Satellite Girl" er fylt med klassiske treminutters poplåter som river tak tak i hjertet ditt og kjører berg og dalbane med det i magen din. Skru høytalerern på full guffe, len deg tilbake og nyt!


På min topp tjue albumliste ligger Teenage Fanclubs "Bandwagonesque" rimelig høyt. I så måte kan jeg ikke la være å forelske meg i denne plata. Dette er omtrent slik Bandwagonesque ville låte med mer power i popgitarene. "Satellite Girl" fosser over av søte poplåter med harmonier som setter seg i ryggmargen. Pop som må spilles høyt og lenge!

Debutsingelen "Satellite Girl", produsert av selveste Norman Blake, ble sluppet allerede i 1996. Denne låta er som sakset ut fra BMX Bandits fantastiske førstealbum C86, og tidligere nevnte "Bandwagonesque".

Dette er pop som treffer deg der det gjør aller best. Mot slutten av låta har Speedboat plassert noen sårt skrikende gitarer, som bringer tankene til J. Mascis.

I tillegg til den særdeles lovende debuten "Satellite Girl", er albumet satt sammen av ni andre godbiter. Og her kommer de som popperler på en snor: "Tidal Wave" med sprudlende, bølgende, ja riktig, tidevannsgitarer.

"Atomic, spretten og full av liv. Popballaden "The Hurtin' Kind" svever på en lett countrybris. Rolige "On The Run", og den monumentale "Outside The Band". Speedboats "Mount Everest"?

I tillegg til ni egenskrevne låter har skottene slengt på en coverlåt. Etter at navn som Alex Chilton og Eugene Kelley hedret Beach Boys' Brian Wilson tidligere i år på albumet Caroline Now! er ikke disse gutta snauere enn at de kaster seg over selveste Elvis. "Change Of Habit" får en småfunky og morsom Speedboat-traktering.

Hvis du er på utkikk etter pur pop vil jeg anbefale deg å ta en tur til din nærmeste platesjappe og spørre etter Speedboat. Disse gutta spenner elegant bein på drøvtyggende popposører, tar kjapt innersvingen på identitetsløse indieband og jogger smilende over målstreken. Pop med humor og stil. Gåsehud herved garantert.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.