Tønes: Det Så E Inne I Krabben

Se på album-tittelen - og du forstår hvorfor Tønes ikke er blitt noen stor stjerne. Jeg kjenner'n ikke, har faktisk aldri møtt fyren - men har en skarp følelse av at han er temmelig sær.


"Det Så E Inni Krabben" er tredje-LP fra Tønes. Musikalsk fortsetter han i samme spor, hvilket vil si at han ligger et sted mellom visesong, country og relativt tung & streit rock a la Warren Zevon.

Sjøl spiller Tønes gitar og synger - ved siden av at han skriver alle låtene - mens bandet hans ofte preges av en herre ved navn Stein Holmen. Han er keyboardist, med en forkjærlighet for det deilige instrumentet Fender Rhodes. Han gjør sine saker ypperlig.

Det er tekstmessig det kåler seg til for Tønes. Han skriver riktig så fine tekster, det er ikke det - problemet ligger i at han legger inn så mange ord i sine historier at han går Bob Dylan en høy gang. Og det finnes ikke så mange Dylans... Mr. Zimmermann har på et vis lagd sin egen sjanger, som svært for andre behersker - i hvert fall ikke siddisen Tønes.

Eksempel: Man skal ha guts for å lage en erkelang tekst om Knut Gursli. Knut hvem, sa du? Jo, en kar som må slite seg gjennom en lang kveld på kjøkkenet, mens kona har tupperwareselskap i stua! Stua e okkuperte, må vite - og stakkars Gursli ender kvelden med hodet på kjøkkenbordet - uten å få se nyhetene på TV...

Sånn går det, liksom. Ta sangen som er døpt "Sveinung Svindlands Herrefrisør"; egentlig handler den om en fotograf, som syns litt synd på frisøren som stadig får kunder av typen som får reklamefotografen til å mene: Han fortjene ikkje at kondane bli færre og færre og tynnare i håret.

Tønes burde lære av følgende: Den aller fineste sangen han presenterer - for det fins mange fine sanger her - heter "Ordane", der låtskriveren, kanskje ved en tilfeldighet, har valgt å rasjonere med orda. En alldeles praktfull ballade.

Hva som er inne i krabba? Det må du jaggu kjøpe skiva for å få greie på.

Jeg tror Tønes trenger en god rådgiver, for mannen har åpenbare kvaliteter både som musiker og historieforteller.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Festivaldager i Bendiks - Fredag

(17.07.21) (Kristiansand/PULS): En smak av Quartfestivalen – for den eldre garde. Sol, sommer, Sørland - og Bendiksbukta, som har huset noen av verdens største band og artister, gjør comeback med en liten, sjarmerende koronafestival med et knippe norske band og artister


Tønes sparker i gang 2021

(08.12.20) Tønes kommer covid-19-vaksinen i forkjøpet. Ny plate – og turné.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.