WIRE: Nye låter snart på nettet ( )
WIRE: Nye låter snart på nettet ( )

Wire i studio

Wire har vært i studio med Steve Albini denne måneden. De har spilt inn sju låter over tre dager i Abilinis Electrical Studio i Chicago. Blant annet en ny låt som heter "He Knows".


Det er venta at låtene blir lagt ut på Wires egen hjemmeside seinere i år. Det er ni år sida Wire sist ga ut ut noe nytt materiale. Den gang riktignok som Wir (uten trommis Robert Gotobed) og albumet The First Letter.

Til nme sier Albini: - Dette er stort, nesten uvirkelig for meg. Wire var en av de største grunnene til at jeg ble involvert i musikk i utgangspunktet. Vi har hatt endel berømte band i studioet her, men dette slår alt. Han er også meget forsnøyd med hva Wire har presert i studioet.

Det er imidlertid ikke første gang Albini og Wire gjør noe sammen. Bruce Gilbert og Graham Lewis hadde en gjesteopptreden under ett av Albinis band, nemlig Big Blacks avskjedskonsert i London i '87. Da framførte de Wire-låta "Heartbeat" (fra Chairs Missing) sammen på scenen.

Wire holdt sin siste US-konsert i denne omgang i forrige uke, der en annen Wire-fan, David Bowie var én i mengden under en 10-minutters stående ovasjon etter konserten.

Wire avslutter turnéen med tre konserter i London til helga, noe som blir siste sjanse til å høre dem spille de gamle låtene.

- Det er siste gang vi spiller låtene fra EMI-perioden vår. Vi har virkelig kost oss med å spille dem, og responsen har vært overveldende. Men vi er ikke noe punk-kabaret-band. Hvis vi gjør noe mer, må vi ha inn mere nytt materiale. Men vi har ingen konkrete planer etter London-konsertene, sier gitarist Bruce Gilbert.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Wire lei av gamle låter

(18.05.00) Wire, som akkurat nå er samla i sin tredje enhetsperiode, spiller tre konserter på The Garage, Highbury Corner, London 26-28. mai, som desverre ser ut til å bli deres siste i overskuelig framtid. Disse tre jobbene ser også ut til å bli siste gangen Wire oppsøker fortida med å spille gamle låter.


Wires 154, var ikke 154!

(09.05.00) Da Wire i 1979 ble spurt om hvorfor de kalte albumet sitt "154", svarte de i god tro at det var det antallet konserter de hadde hatt forut for innspillingen. PULS kan gjennom en helgs hektisk aktivitet på nettet avsløre at dette tallet er altfor lavt.


- For Wire, er dette radikalt!

(08.05.00) (Jim DeRogatis/ PopMusicCritic/ the War Correspondent/ PULS):

Brian Eno sa engang om Velvet Underground, at selvom gruppa ikke solgte så mange skiver, starta alle de som gjorde det et band. Gjennom 80- og 90-tallet, kunne man sagt det samme om Wire, som nå er gjenforent og turnérer i USA i sin tredje epoke.


Wire gjenforenes

(28.04.00) Legendariske Wire, som tilførte punken flere nye dimensjoner gjennom sine tre første album i peroiden '77-9, gjenforenes nå for turné og nytt album.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!