På indie-rockens bølger med Peter Perrett

En slags pønk-legende. Men dette er ikke pønk. Veldig indie. Og veldig bra.


Peter Perrett var sjef i London-bandet The Only Ones. De ga ut tre album - i 1978, ’79 og ’80. De ble av mange satt i bås med The Clash, Sex Pistols, The Ramones, New York Dolls, kanskje Eddie & The Hot Rods.

Jeg skjønner sammenligninga, men i sine beste stunder slekta de egentlig mer på Velvet Underground. Peter Perrett høres da også ofte ut som om han gikk i vokalskole hos Lou Reed.

The Only Ones fikk en slags hit med "Another Girl, Another Planet" fra debutalbumet, men nådde aldri de kommersielle høydene til The Clash og Sex Pistols.

Peter Perrett har altså aldri vært noen pønker, i hvert fall ikke i musikalsk forstand. Med «The Cleansing» slekter han på seg sjøl. For det meste seig, midtempo rock.

Han skriver aldri «lovesongs», men går det an å bli radikalisert og forelska i en «Secret Taliban Wife»?

“The Cleansing” byr på herlig indie-rock fra start til mål, ikke minst takket være briljant gitararbeid signert Carlos O’Connell (Fontaines D.C.).

Albumet åpner med «I Wanna Go With Dignity», og fortsetter stort sett i samme gata:



Del på Facebook | Del på Bluesky

Skarp og strålende Peter Perrett

(08.07.25) Peter Perrett og hans sekstett imponerte med uttrykksfullt gitarspill og karakteristisk, gjenkjennelig vokal. Sønnen Jamie tok ofte ansvar som gitarist, og stod også for den fine oppvarmingen med eget materiale. Svart humor; menneskelig forgjengelighet, forfall og mørk romanse.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.