Tito Puente: Carnival
Mot slutten av årtusenet var bl.a. latinmusikkens framvekst i alle avskygninger noe av det mest oppsiktsvekkende. Nye navn dukka opp på både pop-, rock- og jazzfronten med klare røtter i latinmusikken. En av dem som har lagt grunnlaget for det som skjedde og fortsatt skjer er utvilsomt 76 år gamle Tito Puente av mange sett på som den moderne latinmusikkens far.
Veteranen Carlos Santana blei denne uka nominert til ikke mindre enn ti 10 Grammy-priser. Vi snakker om en ny megastatus for denne latinrockeren som med Supernatural så avgjort har fått en ny vår. Mange trodde da han sto på scena i Molde for under to år siden at Santana definitivt var over middagshøyden. Mer feil var det vel ikke mulig å ta.
Mange trodde, og tror kanskje den dag i dag, at Santana var mannen som danna grunnlaget for latinrocken. Feil igjen. Da Santana lanserte sitt berømte Abraxas-album i 1970 var det Oye Como Va som blei den store hitlåta, og som av mange blir regna som Santanas kjenningsmelodi til dags dato. Hvor han hadde funnet låta? Hos en av sine viktigste inspirasjonskilder Tito Puente, sjølsagt. Oye Como Va er en av de 36 låtene vi finner på denne dobbelte samle-cden fra latinsjefen gjennom flere tiår som fortsatt er still going strong.
Puente blei født i New York i 1923 av foreldre fra Puerto Rico. Denne smeltedigelen av en by blei avgjørende for hva slags musikk Puente blei betatt av og ønska å skape. Han har hatt mange tilnavn opp gjennom karriera, men El Rey kongen på godt norsk sier vel det meste om hans status. En ulykke førte til at musikk blei hans levevei, ikke dans, og det skal vi alle være svært glade for.
I 1936 blei han med i Noro Morales´ orkester, og i 1941 tok han spranget opp til den aller største på den tida, Machito. Timbales har hele tida vært Puentes hovedinstrument, men han har også spilt (og spiller til dels fortsatt) vibrafon, saxofon, congas og bongos. Sitt eget band starta Puente for rundt 50 år sida, og uten stans har han vært i førersetet i latinmusikken og alle dens greiner - noe vi får gode eksempler på her: Musikken er nemlig henta fra store deler av Puentes karriere og mange forskjellige band.
De siste par tiåra har jazzbiten av latinuttrykket hatt en sentral plass i Tito Puentes karriere. Med sitt eget Latin Ensemble har han vunnet to Grammy-priser, henholdsvis i 1984 og 1991. Denne samlinga har litt av det også bl.a. en fyrrig versjon av Ellingtons storhit Caravan, men både salsa, cha cha cha, pachanga og boogaloo og mange andre tropiske frukter har funnet sin naturlige plass. Ellers er dette en fin oppsummering av hva Tito Puente og dermed også hva moderne latinmusikk er og har vært i store deler av det forrige århundret - og hvor grunnlaget for det meste av morgendagens latinmusikk befinner seg.
Sjelden har det vært så stor grunn til å glede seg over en ankelskade i ung alder.
Del på Facebook | Del på Bluesky