Foto: Vidar Ruud Foto: Vidar Ruud Foto: Vidar Ruud Foto: Vidar Ruud Foto: Vidar Ruud Foto: Vidar Ruud

Hvilken aften med Buicken?!

En trompeter, en gitarist – og to diktere. Kan det bli konsert av noe sånt?


Buicken / Svovelstikka, Oslo / 21.08.24


De utgjør på sett og vis en odde forsamling, medlemmene i denne kvartetten. Jazzmusikeren Mathias Eick, bluesgitaristen Amund Maarud – og poetene og ordekvilibristene Tom Stalsberg og Lars Saabye Christensen.

La meg ta poesien først, som vel strengt tatt helst bør beskrives som prosa i kortform. Forfatterne er ikke ukjent med å skrive på rim, for all del. Men mer enn form, er det selve historiefortellinga som står i fokus. Og ikke minst hvordan budskapet framføres. Vi snakker tross alt live.

Lars Saabye Christensen tok på 80-tallet med seg sitt pikkpakk og sin kone til Vesterålen. Det er 180 mil mellom Oslo og Vesterålen, og reisa skulle vise seg å by på buss, tog, buss, buss, buss, bil … Vel framme fikk de leilighet i en kommunal blokk som, når man dro fra gardinene, hadde utsikt til – riksveien.

Det er denne typen fortellinger Saabye Christensen er en mester i å fortelle, og det er ingen grunn til å stikke under stol at man bør ha noen år på baken for å nyte historiene i fulle drag. Det er en stor fordel å ha et forhold til gamle ting – bankboka der man sirlig førte inn innskudd og uttak, fasttelefonen, svart/hvitt-tv.

Både Lars Saabye Christensen og Tom Stalsberg har lange karrierer bak seg som diktopplesere i band. Lars i Norsk Utflukt, Tom i The Men They Couldn’t Shave i samarbeid med forfatterkompis Levi Henriksen.

Hvis du vil lese mer om disse herrenes bidrag til den norske kulturarven, anbefaler jeg «Saabyes sanger», og også filmen om hans liv så langt – «Livet er den tiden det tar å dø».

Vil du dukke ned i Buickens tidligere verk, henviser jeg mer enn gjerne til «Men Buicken står her fremdeles».

Tom Stalsberg er en tradisjonell (!) beat-poet. Han blander historier, navn og uttrykk fra det forrige århundre med dagsaktuelle hendinger på en måte som får alt til å skli inn i en naturlig enhet. I går tok han for eksempel for seg bryllupet i Geiranger, en sjaman på innsiden av sin prinsesse. Og med tanke på at kjendisbladet «Hello» har kjøpt foto-rettighetene til vielsen – hva passer vel bedre enn å avslutte dagens tekst med Hello! Hello!

Men det blir selvfølgelig ingen konsert av å høre på to diktopplesere. Enter Mathias Eick og Amund Maarud. De høres faktisk ut som et fullverdig komp. Og begge fyller flere oppgaver i det musikalske lydbildet.

Mathias Eick spiller selvfølgelig først og fremst trompet. Men han trakterer også en liten synth (som også kan trylle fram enkle trommekomp), i tillegg til at han briljerer som ordløs vokalist. Amund Maarud er en av landets beste gitarister, og som vokalist er han helt rå.

De spiller blues og jazz, og henter stoff fra gamle salmer like gjerne som de søker mer moderne stoff – Leonard Cohen, Tom Waits. Det låter himmelsk bra.

Det humoristiske høydepunktet kommer da de drar fram en utgave av den gamle Shadows-hiten «Apache» som ingen tidligere har hørt maken til. Om du kjenner sangen, kan du tenke deg «riffet» spilt på trompet.

Gjesteartist helt mot slutten: Knut Reiersrud.

Hva mer kan du ønske deg av en aften med lekkert musikanteri og briljant litteratur?

PS. Under overoppsyn av Konkurransetilsynet var det mulig å kjøpe signerte bøker ved utgangen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.