Promobilde fra 1970. Via Wikimedia Commons
Promobilde fra 1970. Via Wikimedia Commons

John Mayall (1933-2024)

Han er en av bluesens giganter. Mandag døde John Mayall, 90 år gammel.

John Mayall


John Mayall ble født i Macclesfield, England i 1933, men var bosatt i USA fra slutten av 60-tallet.

Jeg husker godt mitt første møte med Mayall. «Blues For Laurel Canyon» kom ut i 1968. En god kamerat av meg var tidlig ute med å sikre seg albumet. Vi hørte det sammen, gang på gang. Han var 15, jeg var 13. De tidlige tenåringene var svimeslått av beundring.

Herfra gikk veien fort til Robert Johnson og Muddy Waters, men John Mayall var likevel smått annerledes. Dette var british blues.

I ettertid er det nok det (nesten) helakustiske live-albumet «The Turning Point» jeg oftest vender tilbake til. Det kom i 1969, og kunne by på en temmelig utradisjonell instrumentering. John Mayall sang og trakterte munnspillet (og litt elektrisk gitar); John Almond spilte saksofon og fløyte; Jon Mark med sin akustiske gitar; Steve Thompson – bass.

Det gikk stille og rolig for seg på scenen, helt til Mayall dro i gang en heseblesende låt i hovedsak bygd over hans munnspill. Du skal ha god pust og solide lunger for å holde følge i avslutningskuttet «Room To Move».

Mayall beherska så godt som alle instrumenter, men var først og fremst bandleder – en ekstraordinært god sådan. Sånn må det nesten ha vært, da han med sitt Bluesbreakers «lærte opp» Mick Taylor, Eric Clapton, Peter Green og John McVie.

Han var så absolutt blues, men flørta med jazzmusikken. I 1972 kom live-albumet «Jazz Blues Fusion», der han inkluderte trompetisten Blue Mitchell, saksofonistene Clifford Solomon og Ernie Watts og gitaristen Freddy Robinson.

I 2005 ble Mayall utnevnt til offiser av Order of the British Empire (OBE), og i 2016 ble han innlemma i Blues Hall of Fame. Sjølbiografien «Blues From Laurel Canyon: My Life As A Bluesman», kom i 2019.

En gigant er borte.


Del på Facebook | Del på Bluesky

John Mayall – for en mann!

(04.05.22) Du husker historia om da Paul McCartney spurte Willie Nelson om han ikke hadde tenkt å pensjonere seg snart – hvorpå Willie svarte: «Retire – from what?» John Mayall er over oss igjen! Hungry and ready!


John Mayalls Funk Breakers

(06.07.01) (Oslo/PULS): Det går i blått på Rockefeller i Oslo denne sommeren. På kort tid har det gamle badet vært gjestet av tre blues-storheter: Johnny Winter, George Thorogood og nå John Mayall. Og la det være spurt med én gang: Hvorfor kan ikke John Mayall innse at han er en legende han også, og oppføre seg deretter?


John Mayall And The Bluesbreakers: Padlock On The Blues

(29.04.99) The real Gentleman of British Blues. John Mayall er tilbake med sitt Bluesbreakers. Alvorlig tilbake.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!