Westlife: Westlife

Jeg lurer på hva det er – mer spesifikt – som gjør at jeg syns dette er så helt forjævlig?


Westlife sklir umerkelig (nuvel) inn i rekka av såpeglatte gutteband. Fem vokalister, ingen av dem skriver sanger. De er pene å se til; kjekke arisk-looking boys. Og de kan synge. På nachspielet under årets HitAwards sang de fire-fem (helt like) sanger a capella – klokkeklart. Så det går ikke på dét – og for all del; det er ingen forbrytelse å synge sanger man sjøl ikke har skrevet. Den øvelsen er som kjent av ganske ny dato; det kunne liksom ikke brukes som noe slags innsigelse mot Frank Sinatra og Elvis at de ikke var eksepsjonelt flinke komponister og/eller tekstforfattere.

Du kan ikke ha unngått å høre dem. ”Swear It Again” har i irriterende grad fylt luftrommet denne høsten. Den er vel strengt tatt ikke noen utprega dårlig pop-komposisjon, den er bare… heslig. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke liker pur pop; klikk deg for eksempel fram til anmeldelsene av #link_1” og #link_2# - så skjønner du at min motvilje ikke bunner i spyfornemmelser bare noe lukter ”pop”.

Jeg skjønner at slike ting, Backstreet Boys, Boyzone, A1… at det kan funke som soundtrack til den første sydenturen uten mamma og pappa, og at de derfor ønskes hver natt i ”Nattønsket” – det skal jo handle om nettopp slike minner. Men der stopper det også.

Jeg greier det bare ikke. Vakre gutterøster til tross; Westlife er ikke-musikk.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Westlife kommer i mai

(23.01.08) Boyband-bølgen er så visst ikke over, og Take That nyter godt av sitt comeback. 26. mai kommer Westlife, et av de store boyband-navnene, til Norge igjen for første gang på 4 år.


- Thank you, thank you, thank you, sa Moby

(12.12.00) (Oslo/PULS): Like mange takk fortjener den lille mannen som gjorde Nobels Fredpriskonsert 2000 så minneverdig. Det var uten tvil Mobys kveld, hvor han kjørte over verdensnavn som Natalie Cole, Westlife og Lee Ann Womack. Vår egen Sissel, nigerianske Femi Kuti og walisiske Bryn Terfel gjorde også en hederlig innsats for så vel underholdning som fredsbudskap med sine totalt ulike uttrykk.


Westlife til Valhall

(08.12.00) Søndag 22. april gjester guttegruppa Westlife Valhall rett ved Valle Hovin i Oslo. Odins rike vil dermed fylles av tenåringsjenter med overstyrte hormoner og fem dansende gutter som nettopp er ferdig med kvisestadiet.


Westlife: Coast to Coast

(08.11.00) Med sanger som "My Love", "I Lay My Love On You", "Against All Odds" med Mariah Carey, "Somebody Needs You", "Dreams Come True" og "Fragile Heart" er Westlife tilbake for å få ungjentene til å låse seg inn på rommet sitt med Westlife-plakatene sine, høre på de sensuelle stemmene mens de blir våte i buksa ved tanken på de nyyyyyydelige gutta som synger. Ikke denna jenta, nei!


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.