Bluegrass i de luxe-klassen

Det norske bluegrassbandet Hayde Bluegrass Orchestra er nominert til "Band of the Year" på den største bluegrassfestivalen i USA, IBMA (International Bluegrass Music Awards) som avholdes i slutten av september 2023 – og det er ikke det spor merkelig!


Nominasjonen får bandet i anledning live-albumet «The Broken Circle Sessions». Innspillinga fant sted på SALT i Oslo med et utvida band. 15 musikere på scenen, mye blås og tangenter i tillegg til grunnstammen bestående av Rebekka Nilsson (tekstforfatter og vokalist), Joakim Borgen (komponist og tekstforfatter,vokal, mandolin), Moa Meinich (vokal, fele), Sjur Marqvardsen (vokal, trekkspill, Ole André Enggrav (gitar), Emil Brattested (dobro), Magnus Eriksrud (banjo), David Buverud, Ullern (kontrabass).

De mener sjøl å ha «tatt med seg Nashville Bluegrass i retning New Orlens Jazz», og det kan nok være riktig. Det vesentlig er imidlertid at dette er musikk som sprudler! Denne versjonen av «Señor» burde Bob Dylan få gleden av å høre! Aller helst mens han drikker sin afternoon tea sammen med Dolly Parton! Det samme gjelder en gnistrende utgave av «Girl From The North Country».

Her har du dem uten forsterkninger, i en mer neddempa versjon enn mesteparten av musikken som fins på live-albumet.


Stilreint, særdeles velarrangert og like velspilt. Det er ikke så ofte jeg sier det sånn, men dette er eksepsjonelt bra.

Del på Facebook | Del på Bluesky

Er dette så nær det er mulig å komme americana?

(21.03.21) Hayde Bluegrass Orchestra er noe sånt som en helt umulig drøm om hva norske musikere kan få til – på amerikansk.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.