Ruel fra Sydney - ungt pophåp

Jeg vokste opp med SAW (Stock, Aitken og Waterman) og boy bands og girl bands og min aller første konsert var med The Beach Boys som ifølge enkelte var det første boy bandet. Personlig var jeg mer på Bowie og Depeche, men man var omringet av elendig, glatt, overprodusert og uinteressant popmusikk.


Så fortsatte det med litt tøffere boy bands og girl bands og Mickey Mouse-klubben på 90-tallet, men da hadde jeg forlengst avskrevet all popmusikk som begredelig og kjedelig og begynt å kalle Nine Inch Nails for popmusikk.

Så kommer 2023 og jeg får skiva til Måneskin til anmelding, og tenk at jeg skulle synes det er moro å anmelde popmusikk! Og det er en kurant sammenligning til unggutten fra Sydney, for ikke er han amerikansk og ikke er det verken glattpolert eller kjedelig.

Ruels debutalbum (tidligere har han gitt ut tre Eper) er ei leken og glad skive som man får lyst til å danse til (i likhet med P!nk, forsåvidt). Og der ender i grunnen likheten med både Måneskin og P!nk. På “4th Wall” er det ingen låter som burde blitt igjen på klippebordet. Her er faktisk alt bra!

Det er mye kjærlighet og kjærlighetssorg som tema, uten at det blir hjerrrrtesmerrrte - for tekstene er faktisk ganske kule om det å være ung i dagens samfunn og det er mye kjærlighet og sorg i den alderen.

Og Ruel kan absolutt synge. Låtfokuset er hele tiden på stemmen hans som er unik og meget interessant. I “Sitting In Traffic” får han virkelig vist frem stemmeregisteret så selv om låta kanskje er den svakeste på skiva gjør det ingenting, for jeg kjenner jeg sitter og vil høre mer av hvordan han utvikler dette utrolige instrumentet sitt.

“Japanese Whisky” er en søt ballade med litt power ballad-feel i seg. Låtene er generelt godt bygd opp, de øvrige instrumentene får vist seg frem og det er verken pompøst eller for lett men det er hele tiden Ruels stemme som bærer alt. “Growing Up Is ______” burde bli tenåringshymne. Teksten er kul og relevant og låta svinger og jeg tror dette er favoritten min? I “Lie” synger han “It don't feel like dying when it's happening so slowly”

Jeg hører gjenkjennbare elementer fra fordums store artister hele veien, men denne skiva står støtt på egne bein og jeg gleder meg virkelig til oppfølgeren. "4th Wall" er interessant og morsom og da er det desto mer imponerende at Ruel er knapt 20 år og nok har en lang og spennende karriere foran seg!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Full allsang med Ruel

(13.09.23) Jeg må jo være ærlig: Denne konserten har jeg gledet meg til siden jeg anmeldte ”4th Wall” i mars. Det er så gøy å dra på popkonsert på Vulkan, for det er nesten litt Beatles tendenser. Mimi Webb var fantastisk, og selv om det var færre på Ruel (og mindre rusbrus) mistenker jeg at lydnivået fra salen var høyere i kveld. Selv supporten får massiv kjærleik, publikum er entusiastiske og gauler med.


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.