Sigrid - superpop, eller middle of the road +?

Potent poprock hele veien. Men det er bare sjelden Sigrid virkelig glitrer.


Åpningssporet «Burning Bridges» er helt OK – ikke så reint lite Abba, faktisk. Men vi må faktisk helt til midten av albumet før vi finner noe som sier «pang». Ikke som i «Don’t Kill My Vibe» fra «Sucker Punch» (2019), for sånne sanger kommer jo ikke med et kvarters mellomrom. Men likevel.

«Mistake Like You» har dette litt evigvarende over seg. En smått overlessa ballade? Jeg liker den – og den følges av albumets eneste innertier. Sigrid får duettfølge av Oliver Sykes, vokalisten i Bring Me The Horizon, og dette er – ja, saker! Her lukter det faktisk litt Alicia Keys.

Sigrid behandles fortsatt ofte som ei slags «jentunge» i ferd med å innta pop-tronen. Hun har fylt 25, og – for all del – hun er en fremragende representant for norsk og internasjonal popmusikk! Jeg retter derfor en høyreist pekefinger mot alle de intetanende som mener at alt var mye bedre før, gjerne med tillegg at «i dag er det bare å trykke på en datamaskin».

Sånn er det ikke. Teknologien har ikke fjerna det helt essensielle elementet i musikkproduksjon – evnen til å komponere.

Hvorfor kom jeg inn på dette med alder? Jo – da The Beatles ga ut «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» (1967), var Paul McCartney og John Lennon henholdsvis 24 og 26 år gamle. Og dette var bandets åttende album …

Jeg liker Sigrid, men noen av superlativene fortjener kanskje å settes i historisk relieff?

Så begår jeg en feil om jeg ikke framhever «Thank Me Later». Hun henter noen promille fra Disneys «Frozen». Men der den sangen kanskje med rette kunne sies å være plagiat av «Let It Be», er Sigrids låt pur og genuin pop-musikalsk glede!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sigrid synes ufeilbarlig

(29.10.23) I pop-musikken er det å treffe tidsånden helt avgjørende. Sigrid ER tidsånden.


Sigrid hadde med seg publikum på alle låter

(19.06.22) Det er en selvsikker Sigrid som entrer scenen, hun kommer gående inn med hodet hevet og klar for å vise Over Oslo hva hun har å by på.


Sigrid til Moldejazz

(10.11.21) Moldejazz åpner portene til Romsdalsmuseet igjen. Første booking: Sigrid.


Dynamitt - og hun veit det, jenta fra Ålesund

(07.05.17) Se opp! Ei norsk popdronning er på vei, fra Ålesund.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.