Billie Eilish sprenger taket så diamantene spruter

I tilfellet Billie Eilish er det på sin plass å bruke slagordet fra en norsk sjokoladefabrikk: «Ingen over, ingen ved siden.» Nå topper hun plakaten under neste års Glastonbury-festival.


Som 19-åring hadde hun to fantastiske album bak seg. Jeg minner om at da The Beatles slo gjennom med «Love Me Do» i november 1962, var Paul McCartney og John Lennon henholdsvis 20 og 22 år gamle.

Denne høsten er Billie Eilish brennheit med tittelmelodien til den 25. James Bond-filmen – «No Time To Die»:

Billie Eilish-låta er så fin at det er til å grine av. Et pop-blinkskudd av dimensjoner – og du burde unne deg opplevelsen av å høre den i en kinosal med stoooort lerret og enda større sound.

Nå melder Glastonbury, en av verdens største og mest «credible» pop/rock-festivaler, at Billie Eilish topper plakaten en av dagene. Og 2022-festivalen kan bli historisk. Plakaten varer fra onsdag 22. til søndag 26. juni, og vil tre av dagene ventelig toppes av tre kvinnelige artister: Billie Eilish, Taylor Swift, og Adele - som gjorde Glastonbury i 2016, og som også sang «Skyfall» for James Bond for ni år siden.

Hva med Beyoncé og Phoebe Bridgers de to andre kveldene? Tenker vi her i PULS.

Billie Eilish setter nok en rekord: Den yngste artisten som har fronta Glastonbury så langt, er David Bowie. Da sto kalenderen på 1971, og Bowie hadde fylt 24.

Det er gledelig å notere at «kvinnenes rolle i pop- og rockmusikken» er et tilbakelagt tema. Takket være kvinnene sjøl. Og det er kanskje et tegn i tida at Billie Eilish ruler, samtidig som duettmakerne John Mellencamp & Bruce Springsteen («Wasted Days») og Elton John & Stevie Wonder («Finish Line») gir ut splitter nye, men dessverre eldgamle sanger?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Billie Eilish befester sin stilling

(22.05.24) Et lite hvileskjær? Hun har råd til det. Det virker som om hun har vært her lenge, men den unge kvinnen fra Los Angeles kan fortsatt se fram til å fylle 23.


This Year's Winner: Billie Eilish

(02.08.21) Hun er 19 år, og har allerede i to år stått på pallen i øvelsen Verdens Største Popstjerne. Det skal sterke skuldre til å takle noe sånt.


Hvilken vakker James Bond-låt!

(15.02.20) Når du som tenåring kommer fra dette med integriteten i behold. Ja, hva skal man si? I tilfellet Billie Eilish blir faktisk ord fattige.


Billie Eilish og Lana Del Rey - presented by Alicia Keys

(09.02.20) Jeg ser Alicia Keys som vertinne for årets Grammy-utdeling, og kommer på at jeg må si noen ord om to helt vesentlige utgivelser fra 2019 som jeg aldri fikk skrevet om. Nå når PULS er på lufta igjen, blir alt liksom så mye enklere.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!