Gøy å være sint med Hudkreft

Er vi på vei inn i en ny opprørsalder?


Jeg føler meg litt som dritten i midten. Her har vi en gjeng sinte kids født på starten av 2000-tallet som henter opp alt det gode fra 80s norsk punk og mere til. Storesøsken og lillesøsken jammer sammen, mens jeg som den mellomste, sitter her alene i min Britney Spears-t-skjorte (nå new and improved med #freebritney malt over hele ryggen i anledning merkedagen onsdag 29. september) og et enormt eierskap til begrepet “90s kid” uten helt å vite hva det betyr.

Takke seg til Hudkreft. Det å være sint er så gøy. I hvert fall med plata «Nevemagnet». Det er surt, det er sint, det er mye cymbaler, det er tynn og kald gitar, det er punk punk punk. «Smyrna» er bare helt fantastisk, og vokalist Leah Røkke leverer en briljant prestasjon sammen med gitarist Roksana Niebrzegowskas snikende støttevokal.

Men det er ikke kun ren punk, her finner vi også en god del funky mellomspill, med rundere, varmere toner. «Ting Trang» gir en flott synergi mellom det kantete og det runde.

Jeg er imponert over gjengen, og at vi har nok en kul norsk debut. Hva er det som skjer? Karantenen har tydeligvis gitt oss mye mer enn bare billig pop-surfing (nei, jeg satt ikke pris på å sitte hjemme alene i karantene og bli proppa på et forsøk på ny landeplage fordi afterski ble lagt på hylla).

«I Saksen» er kanskje sporet som treffer meg litt ekstra. Her er en blanding av raske toner, nesten-melodisk gitar og et noe melankolsk, hult preg over det hele. En av de sangene som gjør at hodet tilter en ørliten grad på skakke. «Kulturelitens Barn» har samme effekt. Forsiktig start med klassisk fingerspill, før du blir kasta ut i en runde med funk og løpende gitarriff, fulgt opp av et mer tekstbokrefreng.

Hudkrefts «Nevemagnet» er en gjennomført og gjennomtenkt plate. Det er friskt, uslipt og energisk. Solid, solid, solid!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Hudkreft på Blå

(07.03.22) 3 unge kvinner og en mann (i kjole) utgjør pønkbandet Hudkreft. De er på langt nær så skumle som navnet skulle tilsi. Her er det punkvennlige riff, stagediving, crowdsurf + alle opp på scenen - en del av programmet. Det klinger godt med kjappe velspilte 2-minutters låter, hovedsaklig fra debutplaten «Nevemagnet» + masse prat mellom låtene. Publikumsfavoritten «Jentemonsteret» blir selvsagt godt mottatt. For undertegnedes del, blir det en hyggelig kveld, men noe for snill og veloppdragent for sortering under pønkgenren.


Årets pønkesamler fra Fucking North Pole Records

(30.06.20) For fjerde gang er plateselskapet Fucking North Pole Records ute med en samleskive med norsk pønk. Kun trykt i 100 eksemplarer - på gul vinyl, og utstyrt med en god gammeldags fanzine!


STORM blir bare bedre og bedre

(26.10.25) Jeg har forlengst gått surr i hvor mange ganger jeg har sett STORM nå. Minst fire, dette var kanskje sjette konserten? Og jeg må jo bare innrømme det: Jeg synes det er utrolig moro å se utviklingen fra Tons of Rock for to år og fire måneder siden.


Fixation x 2 - fett som bare det!

(25.10.25) «Åh fy faen! Jeg var så redd for at det ikke skulle komme noen, og så er dere så mange!» Vokalist Jonas Wesetrud Hansen ser utover et nesten fullt Parkteatret. «Det er en ære å spille vår aller første headlinerkonsert her i kveld!»


Nonne - ikke repetisjon, disiplin

(24.10.25) Tromsø-duoen Nonne leverer arktisk groove med disiplin og dristighet – en musikalsk messe som blander mørketid og maskin, dub og drone, fest og alvor.


Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

(23.10.25) Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Elias Pellicer - vellykket retro-romantikk

(23.10.25) En varm, småsprø og nostalgisk reise gjennom 80‑tallsinspirert popmagi. En kompakt perle som nikker til fortiden og smiler mot framtiden.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(22.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».