Gøy å være sint med Hudkreft

Er vi på vei inn i en ny opprørsalder?


Jeg føler meg litt som dritten i midten. Her har vi en gjeng sinte kids født på starten av 2000-tallet som henter opp alt det gode fra 80s norsk punk og mere til. Storesøsken og lillesøsken jammer sammen, mens jeg som den mellomste, sitter her alene i min Britney Spears-t-skjorte (nå new and improved med #freebritney malt over hele ryggen i anledning merkedagen onsdag 29. september) og et enormt eierskap til begrepet “90s kid” uten helt å vite hva det betyr.

Takke seg til Hudkreft. Det å være sint er så gøy. I hvert fall med plata «Nevemagnet». Det er surt, det er sint, det er mye cymbaler, det er tynn og kald gitar, det er punk punk punk. «Smyrna» er bare helt fantastisk, og vokalist Leah Røkke leverer en briljant prestasjon sammen med gitarist Roksana Niebrzegowskas snikende støttevokal.

Men det er ikke kun ren punk, her finner vi også en god del funky mellomspill, med rundere, varmere toner. «Ting Trang» gir en flott synergi mellom det kantete og det runde.

Jeg er imponert over gjengen, og at vi har nok en kul norsk debut. Hva er det som skjer? Karantenen har tydeligvis gitt oss mye mer enn bare billig pop-surfing (nei, jeg satt ikke pris på å sitte hjemme alene i karantene og bli proppa på et forsøk på ny landeplage fordi afterski ble lagt på hylla).

«I Saksen» er kanskje sporet som treffer meg litt ekstra. Her er en blanding av raske toner, nesten-melodisk gitar og et noe melankolsk, hult preg over det hele. En av de sangene som gjør at hodet tilter en ørliten grad på skakke. «Kulturelitens Barn» har samme effekt. Forsiktig start med klassisk fingerspill, før du blir kasta ut i en runde med funk og løpende gitarriff, fulgt opp av et mer tekstbokrefreng.

Hudkrefts «Nevemagnet» er en gjennomført og gjennomtenkt plate. Det er friskt, uslipt og energisk. Solid, solid, solid!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Hudkreft på Blå

(07.03.22) 3 unge kvinner og en mann (i kjole) utgjør pønkbandet Hudkreft. De er på langt nær så skumle som navnet skulle tilsi. Her er det punkvennlige riff, stagediving, crowdsurf + alle opp på scenen - en del av programmet. Det klinger godt med kjappe velspilte 2-minutters låter, hovedsaklig fra debutplaten «Nevemagnet» + masse prat mellom låtene. Publikumsfavoritten «Jentemonsteret» blir selvsagt godt mottatt. For undertegnedes del, blir det en hyggelig kveld, men noe for snill og veloppdragent for sortering under pønkgenren.


Årets pønkesamler fra Fucking North Pole Records

(30.06.20) For fjerde gang er plateselskapet Fucking North Pole Records ute med en samleskive med norsk pønk. Kun trykt i 100 eksemplarer - på gul vinyl, og utstyrt med en god gammeldags fanzine!


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.