Beharie – unorske toner fra Sandnes

I mylderet av svært god og ditto variert norsk popmusikk, er det kanskje farlig å si at en artist låter «unorsk». Jeg syns likevel merkelappen passer på Beharie.


Jeg veit ikke hvor mye som er organisk spilt versus rein elektronikk. En god blanding, vil jeg tro. Det låter i hvert fall pent – litt i peneste laget for mitt øre. Ingen «sjenerende» disharmonier.

Christian Roger Beharie kommer fra Sandnes, men har jamaicanske røtter på farssida. Om det høres? Tja – jeg veit ikke helt. Men jeg veit at han ikke har tatt med seg reggae-musikken. Dette er pur, «internasjonal» pop – slik den framføres over så godt som hele den vestlige verden.

Beharie skriver låtene sammen med sin produsent, Hans Olav Settem. Sammen er de et befriende originalt par. Hele denne drøyt kvarter lange EPen låter som «ny musikk». Inspirert av Sting? Skulle ikke forundre meg.

Som vokalist har Beharie mye til felles med Bernhoft; en smått nasal utgave.

Jeg oppfatter dette som et slags visittkort – et frampek om hva som kan vente rundt neste sving. Som sådan er det appetittvekkende.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Månefestivalen, dag 1

(27.07.24) Norges triveligste festival, Månefestivalen åpent torsdag dørene til den 22. festivalen i rekken. Dag 1 kort oppsummert, her skulle det være noe for enhver smak.


17. mai med Beharie og Thomas Dybdahl i Tivoli

(22.05.24) Oh my God for en sjelstemningsfull aften på Tivoli i København.


Bildespesial: Beharie på Øyafestivalen

(13.08.23) Kanskje er han landets største, unge håp innen soul/R&B?


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.