Trygt og godt med Adam Douglas

Mange vil mene Adam Douglas er gammeldags. Rett ut sagt håpløst utdatert. Ja, hvis Van Morrison er håpløs utdatert.


Det er ikke tilfeldig at jeg nevner Van Morrison, for etter introen i åpningskuttet venter jeg egentlig bare på én stemme - Van Morrisons.

Og sånn kunne jeg strengt tatt fortsette. De flotte blåser-arrangementene lukter Chicago lang vei, og Blood, Sweat & Tears-vokalisten David Clayton Thomas må jo være et forbilde for Douglas.

Hvem slekter han på her til lands? Dance With A Stranger. Adam Douglas er ikke like rå som Elg, men jakter på mange måter det samme uttrykket - også i det musikalske uttrykket.

Der Dance With A Stranger var popmusikk ispedd soul, er Adam Douglas soul ispedd en god dose pop. Men forskjellen er ikke nevneverdig. I begge tilfelle snakker vi om et uprega cleant lydbilde.

På ett kutt får han vokalhjelp av Beate S. Lech/Beady Belle. Bare så synd samarbeidet finner sted i albumets klart svakeste låt - tjo-og-hei-og-hoppsasa i "Where I Wanna Be".

Solid levert. Men vit at Adam Douglas, født 1981, i hovedsak henvender seg til et publikum som er godt voksne.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Mari Boine og Kenny Garrett til Kongsberg

(10.12.21) Neste sommer blir det samisk midnatt i Kongsberg kirke. Mari Boine.


Nils Petter Molvær til Kongsberg

(12.05.21) Mange musikere nekter å spille på Kongsberg Jazz Festival så lenge festivalen samarbeider med våpenindustrien. Men det går framover med programarbeidet – nå er Nils Petter Molvær klar med nytt bestillingsverk, det samme med Martin Horntveths «Polaroid».


Arild Andersen og Kongsberg Jazzfestival

(25.03.21) Vår melding om at Arild Andersen velger å spille på Kongsberg Jazzfestival i år har vakt reaksjoner i jazzmiljøet. Her kommer en oppklaring.


Arild Andersen spiller på Kongsberg

(24.03.21) Arild Andersen tar sjansen, når han nå legger seg ut med store deler av det norske jazzmiljøet. Han har takka ja – og stiller på scenen under Kongsberg Jazzfestival 9. juli.


Krisa i Kongsberg Jazzfestival

(21.02.21) De ynder å kalle seg «Norges største jazzfestival». Nå er Kongsberg Jazzfestival i full oppløsning.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.