NILS PETTER MOLVÆR: Klar med bestillingsverk på Kongsberg. Foto: Roberto Cifarelli
NILS PETTER MOLVÆR: Klar med bestillingsverk på Kongsberg. Foto: Roberto Cifarelli

Nils Petter Molvær til Kongsberg

Mange musikere nekter å spille på Kongsberg Jazz Festival så lenge festivalen samarbeider med våpenindustrien. Men det går framover med programarbeidet – nå er Nils Petter Molvær klar med nytt bestillingsverk, det samme med Martin Horntveths «Polaroid».


Fra før har festivalen sikra seg jubilemsumkonsert med Arild Andersen. Nå annonseres solokonsert med Stian Carstensen, samtidig som Siril Malmedal Hauge har meldt sin ankomst.

Det ser med andre ord ut til å bli en fullverdig festival på Kongsberg også i år. På pop/rock/bluesfronten kommer blant andre Tora (Dahle Ågård), Bjørn Eidsvåg, CC Cowboys og Iver Kleive & Knut Reiersrud.

Dee Dee Bridgewater og Craig Taborn & Chris Potter er av årsaker vi alle kjenner avlyst. Men Marily Mazur Trio kommer.

Du finner all relevant info på kongsbergjazz.no.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Mari Boine og Kenny Garrett til Kongsberg

(10.12.21) Neste sommer blir det samisk midnatt i Kongsberg kirke. Mari Boine.


Arild Andersen og Kongsberg Jazzfestival

(25.03.21) Vår melding om at Arild Andersen velger å spille på Kongsberg Jazzfestival i år har vakt reaksjoner i jazzmiljøet. Her kommer en oppklaring.


Arild Andersen spiller på Kongsberg

(24.03.21) Arild Andersen tar sjansen, når han nå legger seg ut med store deler av det norske jazzmiljøet. Han har takka ja – og stiller på scenen under Kongsberg Jazzfestival 9. juli.


Trygt og godt med Adam Douglas

(05.03.21) Mange vil mene Adam Douglas er gammeldags. Rett ut sagt håpløst utdatert. Ja, hvis Van Morrison er håpløs utdatert.


Krisa i Kongsberg Jazzfestival

(21.02.21) De ynder å kalle seg «Norges største jazzfestival». Nå er Kongsberg Jazzfestival i full oppløsning.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!