Do They Know It’s Christmas – bare tull?
17. desemberluka til Rønsen: Hva var det Bob Geldof egentlig satte i gang?
Bob Geldof er blitt latterliggjort for sitt engasjement for sultrammede på Afrikas horn midt på ’80-tallet. Kanskje noen burde gå i hjørnet å finne et speil?
Teksten i sangen er håpløs – jeg kommer tilbake til det – men hva er best? Å ikke gjøre noen verdens ting, eller å løfte en finger?
Bob Geldof kom inn på arenaen som frontfigur i new wave-bandet Boomtown Rats. Det eneste som står igjen etter dem, er den ganske fine singelen «I Don’t Like Mondays». Men Bob Geldof skreiv sitt navn inn i historia med gullskrift – eller?
1984: Tørke, millioner dør av sult i Etiopia. Geldof er «fed up» av politikere som ikke gjør noe. Hva med å følge punkernes parole – DIY – do it yourself?
I løpet av noen dager har han samla så godt som hele eliten i britisk pop-musikk. Paul McCartney kunne ikke, heller ikke Elton John – og i dag lever de kanskje godt med at det ikke passa. Men det passa for nesten alle andre! Superprodusenten Trevor Horn stilte sitt studio i Notting Hill til rådighet i 24 timer (!), og til slutt var det Bob Geldof som fikk telefon fra popstjerner som ville delta.
Det fins mange mildt sagt diskutable tekstlinjer i «Do They Know It’s Christmas». Mest mystisk er kanskje Bonos «well tonigt thank God it’s them instead of you!». What?!!? Tekstforfatter Geldof har ikke skjønt at Nilen ligger i Afrika, ei heller at «de» hadde oppdaga jula noen hundre år før den ble oppdaga i England. Ei heller at Afrika ikke er et land, men et kontinent der innbyggerne har vidt forskjellig holdning til den kristne julefeiringa.
Men in the end – tok Bob Geldof et godt initiativ? Jeg mener svaret er ja. Geldof samla inn hundrevis av millioner pund/dollar. Gikk noen av penga i feil lommer? Helt sikkert. Hvilket, i mine øyne, ikke fratar Geldof æren for å ha orkestrert den største humanitære innsamlinga i moderne tid.
I dag sier Geldof at han påtar seg ansvaret for å stå bak to av tidenes dårligste pop-sanger. Men, som det heter på hans språk: I beg to differ!
«Do They Know It’s Christmas» er catchy nok, og sammenraska på kort tid. Men et halvt år etter Band Aid kom Live Aid. Amerikanerne ville ikke være dårligere enn sine britiske kolleger. Hvor mange penger som ble samla inn da verdens mest populære popmusikere spilte samtidig på hver sin side av Atlanterhavet er det ingen som veit.
Men vi veit at det ble tidenes veldedighetskonsert. Millionene strømma inn – og dét er kanskje viktigere enn det faktum at noen celebriteter nok en gang fikk sole seg i glansen?
Dessuten tar Geldof feil at i at han har ansvaret for to dårlige sanger! Den engelske utgaven var signert Midge Ure (Ultravox) og Bob Geldof. Den amerikanske utgaven ble skrevet av Lionel Richie og Michael Jackson. «We Are the World». USA for Africa. For en låt! Her ligger høydepunktene i kø, men jeg vender som oftest tilbake til Cyndi Lauper og Bob Dylan:
Spørsmålet er enkelt: Er det bedre at popstjerner med velfylte konti gjør noe, enn ingenting?
Del på Facebook | Del på Bluesky
Paul McCartney brukte «rockdown» godt
(20.12.20) 19. desemberluka til Rønsen: 50 år etter første solo-album!
Velsigna være Moddis jul
(18.12.20) 18.desemberluka til Rønsen: Moddi – ja, han kan få lov å synge jula inn.
Skjebnesymfoniens far er 250!
(16.12.20) 16. desemberluka til Rønsen: I dag er det 250 år siden Ludvig van Beethoven ble født.
Aretha Franklins «Jumpin’ Jack Flash»
(13.12.20) 13. desemberluka til Rønsen: Hva med å mixe Aretha Franklin og Keith Richards?
Queen of New York – Alicia Keys
(12.12.20) 12.desemberluka til Rønsen: - I was thinking about Alicia Keys …
God jul! Til alle! Hilsen Slade!
(10.12.20) 10. desemberluka til Rønsen: I dag skal vi bare ha det gøy!
Alt skal bli bra! Hilsen Bob Marley!
(09.12.20) 9. desemberluka til Rønsen: I dag skal vi til Jamaica. Bob Marley.
Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.
(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.