The Chicks ligner stadig på seg sjøl

De har nok blitt litt mindre country med åra, og en smule mer pop. Men i bunn og grunn er The Chicks lik seg sjøl som The Dixie Chicks.


I kjølvannet av drapet på George Loyd og Black Lives Matter-bevegelsen, har trioen valgt å forkorte navnet sitt. «Dixie» gir sør-stats-vibrasjoner - og det vil ikke Martie Maguire, Emily Strayer og Natalie Maines vite noe av. I musikkverdenen har de framstått som politiske aktivister, ikke minst ved å skjelle ut George W. Bush da USA gikk til krig mot Irak i 2003: - We’re ashamed!

Det har gått over 10 år siden forrige gang de ga ut et studioalbum, men de er lett gjenkjennelige. Jack Antonoff (Lorde, Lana Del Ray, Taylor Swift) produserer, og også han er lett gjenkjennelig. Gjennomført nydelig lyd - og skal han kritiseres for noe, må det være at han sjelden velger å gjøre noe overraskende, noe som kan provosere. Han ser åpenbart ikke noe sånt som sin oppgave. Og flott popmusikk blir det, det skal han ha.

The Chicks låter som americana-pop’ens Fleetwood Mac, og denne karakteristikken er ment som et ubetinga superlativ. De låter strålende også i helakustisk utgave, som i den rørende vakre "Set Me Free" og ikke minst «Tights on My Boat» - en tekst om den gang Natalie Maines fant etterlatenskaper etter sin ektemanns elskerinne på soveværelset.

Tekstene bærer preg av opprivende brudd på det personlige planet, men det forundrer neppe mange om disse jentene kommer opp med noen sprell fram mot presidentvalget i november. Som tre hvite damer vil de ha spesiell kraft i Black Lives Matter-bevegelsen, og jeg tror ikke de vil sitte stille å se på at Donald J. Trump blir gjenvalgt – ikke uten å gjøre forsøk på å spenne bein på ham.

Men Joe Biden er kanskje for gammel og grå til at de skal gidde å kaste seg inn i kampen? Og Kanye West er definitivt ikke førstekandidaten til The Chicks!


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Boss støtter Dixie Chicks

(22.04.03) I en pressemelding gir Bruce Springsteen sin umiddelbare støtte til bandet Dixie Chicks, som tidligere gikk hardt ut mot den amerikanske regjeringens håndtering av krisa i Irak.


Dixie Chicks: Home

(08.10.02) Når amerikanerne sender country-artister til topps på pop-listene, da pleier det gjerne å handle om søtladen Nashville-suppe eller nymotens pop-kloninger av typen Garth Brooks. Dixie Chicks er et helt annerledes type cred-band.


Dixie Chicks: Wide Open Spaces

(07.04.99) Dette er Dixie Chicks’ fjerde album, og fra å starte opp som gatemusikanter har de med “Wide Open Spaces” endelig klatret stolte inn på amerikanske countrylister.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.