Nyskapende, men ujevnt fra Apoptygma Berzerk

Apoptygma Berzerk fra Sarpsborg ligger så avgjort ikke på latsiden. I år har de allerede sluppet to digitale samlere: «Faceless Fear» og «Disarm». Begge med undertittelen B-Sides & Rarities. Denne måneden foreligger det to fysiske utgivelser. For første gang er «Rocket Science» (2009) tilgjengelig på LP, både på turkis og rød vinyl. Helt nederst i denne platebunken finner vi omsider «Nein Danke!». Og her er det faktisk nytt materiale!


Stilskaper Stephan Groth har siden grunnleggelsen i 1989 vært gruppens frontfigur. Sammen med Jon Erik Marthinsen skapte de fremtidsrettet synth-pop. Stephans norske far var for øvrig Jan Groth, vokalisten i legendariske Aunt Mary. Debutalbumet «Soli Deo Gloria» (1993) holder faktisk mål den dag i dag. Fusjonen mellom EBM (electronic body music) og fengende 80-tallspop er fortsatt unektelig stilig.

Martinsen forlot imidlertid bandet allerede før den nevnte utgivelsen. De siste tretti årene har Apoptygma Berzerk hatt en rekke forskjellige medlemmer. Men gruppens avgjørende drivkraft har alltid vært med. Nemlig Stephan Groth. Siden 2010-tallet har de bestått av fire faste musikere. Ted Skogmann (trommer og gitar), Audun Stengel (gitar) og Jonas Groth (keyboards), Stephans yngre bror.

«Nein Danke» åpner med «Soma Coma». Denne pangstarten hadde garantert blitt en hitsingle på 80-tallet. Ikke at det låter gammelt, men denne låten kunne like gjerne vært signert Pet Shop Boys. Om det skulle være tvil, er dette et kompliment.

«Atom & Eve» står derimot på egne ben. Låten er kanskje litt corny til å begynne med, men det går heldigvis fort over. Fra den simple starten utvikler den seg til å låte intet mindre enn grandiost.

«A Battle for the Crown» er heller ikke ueffen. Særlig er den halvt dystre «Nearest» denne utgivelsen høydepunkt. En låt der refrenget nekter å forlate hodet. På godt og vondt, men mest godt.

Så ankommer vi remiksavdelingen. Og det er her den gode flyten går på et lite feilskjær: «Deep Red» (The Long Cut by Vile Electrodes). Originalen er forresten hentet fra andrealbumet «7» (1996). Om dette skal være en tolkning av filmusikken til den italienske skrekkfilmen ved samme navn, er det umulig å høre. Remiksen blir bare en skygge av originalen.

Drugwar remiksen av «A Battle for the Crown» blir dessverre både ensformig og repeterende. Igjen dukker «Atom & Eve» opp i en såkalt C-64 Version av Zone Tripper. Hva for no '? En Commodore 64-versjon i 2020? Akkurat den hører ikke hjemme noe sted.

Skuffelsen blir heldigvis endevendt med platens siste låt, «Jennifer Corvino». En pianodrevet instrumental med en grusomt nifs stemning. Om remiksene hadde blitt droppet, ville «Nein Danke!» vært en sterk femspors EP.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Apoptygma Berzerk: Kathy's Song (sgl)

(14.03.01) Det er ingen hemmelighet at Stefan Groth har hatt en dragning mot mer dansbare musikkformer enn den EBM musikken Apotogma Berzerk er kjent for. De som kjenner hans Azzid Queen vet jo det. Nå har han for alvor gitt seg trancen i vold og latt Ferry Corrsten, en tysk super trance-DJ, mikse sin siste låt.


På raveparty med Apoptygma Berzerk?

(19.03.00) Apoptygma Berzerk runder av sin sukseefulle Europa-turné med nok en kongekonsert i Oslo. Dette hadde landets synth, techno og goth-folk
venta på lenge og stemningen var positiv i et relativt stappfullt Rockefeller.


En riktig så mikrofonsveisen aften!

(13.03.00) Det kokte, og på galleriene stod goth-poserne og prøvde å se kule og mystiske ut i takt med lys og lyd. I noen korte øyeblikk så det ut til at det norske publikummet faktisk glemte å være nordmenn!


Apoptygma Berzerk: Welcome To The Earth

(31.01.00) Det begynner å bli en stund siden vi hørte fra Apoptygma Berzerk, men nå er det smått geniale techno-hodet Stefan endelig tilbake. Han ga ut fantastiske ”Seven” for noen år siden, også har han tydeligvis fått beskjed om å gå på rommet sitt og bli der til han
hadde blitt snill, og han ble der leeenge. Og snill, det ble han. Kanskje
alt for snill?


Apoptygma Berzerk: Live In Europe

(23.08.99) Som gammel Apop-fan var det en gledens dag da jeg fikk tak i denne limited edition (10.000 ex) skiva. Og gamle helter skuffer ikke. Jeg er fortsatt bitter over å ha mista "7"-skiva, så det var en fryd å høre igjen den fantastiske ”Love Never Dies” med Carmina Burana-samplinger.


Roskilde, gjennom Søgaards briller

(09.07.99) Stemninga stiger mot bristepunktet, et samla publikum på den grønne scene brøler etter Ministry, og kort tid etter står Al Jourgensen og gjengen på scenen og dundrer løs med go-låter som "So What 3.0", "Jesus Built My Hotrod" og "Thieves". Ingen gammle hits ble glemt, og Ministry fikk velfortjent trampeklapp.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.