Roskilde, gjennom Søgaards briller

Stemninga stiger mot bristepunktet, et samla publikum på den grønne scene brøler etter Ministry, og kort tid etter står Al Jourgensen og gjengen på scenen og dundrer løs med go-låter som "So What 3.0", "Jesus Built My Hotrod" og "Thieves". Ingen gammle hits ble glemt, og Ministry fikk velfortjent trampeklapp.


/ /


Ministry anno 1999 låter mer metal enn noen gang; med to gitarister, blytungt bass-spill og frontfigur Jourgensen selv på gitar på mange av lŒtene. Samplinger blir det liksom ikke så mye plass til i lydbildet lenger.

Lyden var likevel noe skurrete, en del av basslyden uteble til tider og mixinga bar preg av for mye diskant. Trass i dette, Ministry ga torsdag en rå, brutal og ekstatisk konsert. En pangstart for årets festival!

Etter et hektisk pappvin-maraton i leieren var det tid for Marilyn Manson, en av festivalens store ikoner. Aner ikke hvor mange tusen som beveget seg mot den grønne scene på en gang, i alle fall var det et sant helvete å komme seg fram foran scenen.

Så stiger endelig sceneteppet opp, publikum er fra seg av begeistring. Personlig er jeg ikke like imponert. En helt grei konsert, god lyd var det også men det låter bare så alt for snilt.
Skal dette liksom være det mest provoserende dagens musikkverden har å fremby?

I så fall sier dette ganske mye om hvor konservativt og besteborgerlig kulturen og samfunnet har blitt. Selv om vi fikk servert alle godbitene fra "Anti-Christ Superstar" og "Mechanical Animals", to relativt bra rocke-utgivelser, uteble alle sjokkerende elementer.

Glamrocken er tilbake, og den plager tydligvis vettet av den selvtilfredse, trangsynte høyrefløy i verden, men all reklame er god reklame - i alle fall ser det slik ut nŒr det gjelder de enorme salgstall Marilyn Manson har å vise til.

Så dukker Metallica opp på den orange scene, og åpner beinhardt med "Master Of Puppets". Wow! Jeg er i himmelen! Metallica spiller i tre timer – det føles i hvert fall slik – og vi får alt vi ønsker oss. "Seek And Destroy", "For Whom The Bell Tolls"...

Metallica hygga seg virkelig på scenen, og ga en vanvittig konsert de færreste vil glemme.

For å avrunde kvelden får jeg med meg Hallucinogen i techno-teltet; hard, ekstatisk og psykedelisk trance fra en av verdens ledende DJer. Hallucinogen imponerte enormt, og det gleder en gammel synther å se at så mye av den nyere trancen beveger seg stadig mer i retning Electronic Body Music (EBM.

Fredag var det på den hvite scene at ting skjedde, Jello Biafra og svenske Covenant, en fin blandig for en super formiddag. Jello Biafra, tidligere Dead Kennedys-vokalist gjør spoken word performance som utklasser selv Henry Rollins. Anarkisme på høyt nivŒ, mye alvor om en verden der penger har inntatt rollen som Gud, men også en masse humor og sjarm. Jeg synes godt at fyren som sneik seg opp på sida av scenen skulle få lov til å brenne opp det norske flagget sitt. Verden trenger folk som provoserer, statistene trenger en syndebukk.

Den svenske synth-trioen Covenant ga en glimmrende konsert, det låt suggererende og drivende intenst med tunge beats og nydelige melodier. Publikum dansa og hoppa foran scenen og ga Covenant en varm velkomst de så avgjort fortjente.

Lørdag spilte norske Apoptygma Berzerk på den hvite scene og ga de utallige fans som hadde møtt fram en fantastisk konsert. De kjørte med to gitarister på scenen, men gitarlyden var tuna såpass ned at synthen og vokalen fortsatt sto i sentrum. Det ble en skikkelig best of-konsert, hvor låter som "Bitch", "Love Never Dies" og "Mourn" satte publikum i ekstase. Vokalist og Apoptygma-sjef Stefan Groth er i ferd med å erobre verden, nå er det USA som står for tur. (De har forresten et glimrende live-album ute.)

Med "Enjoy The Silence", en cover av Depeche Mode, avslutta Apotygma sin konsert og det var på tide å bevege seg mot den grønne scene igjen hvor The Creatures skulle spille. Gode gammle Susi varta opp med nye Creatures-låter og eldre Siouxie And The Banshees-godsaker. Alt i alt ble det en masse feet pop og melankolsk rock, flytende, svevende stemningsmusikk.

Mere 80-talls pop-rock ble det med Echo & The Bunnymen på den orange scene. En morsom konsert, temmelig rocka, og med en vokalist som var så stein at han stadig måtte avbryte mitt i låta for å le og komme med kryptiske meldinger til publikum...

Chemical Brothers avrunda natta med sin groovy, hardcore-funky breakbeat techno. Herlig og øredøvende lyd, perfekt å ta av til før man omsider kollapsa i teltet igjen.

Det er all grunn til å være svært fornøyd med årets Roskildefestival, selv om søndagen hadde så godt som ingenting å by på - annet enn sure, fyllesjuke festivaldeltagere. Værgudene var med oss, det fryktede gjørmehelvete uteble, isteden ble det skiftende skydekke og relativt mye stekende sol som gjorde teltene om til tyrkiske dampbadstuer.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nyskapende, men ujevnt fra Apoptygma Berzerk

(22.06.20) Apoptygma Berzerk fra Sarpsborg ligger så avgjort ikke på latsiden. I år har de allerede sluppet to digitale samlere: «Faceless Fear» og «Disarm». Begge med undertittelen B-Sides & Rarities. Denne måneden foreligger det to fysiske utgivelser. For første gang er «Rocket Science» (2009) tilgjengelig på LP, både på turkis og rød vinyl. Helt nederst i denne platebunken finner vi omsider «Nein Danke!». Og her er det faktisk nytt materiale!


Apoptygma Berzerk: Kathy's Song (sgl)

(14.03.01) Det er ingen hemmelighet at Stefan Groth har hatt en dragning mot mer dansbare musikkformer enn den EBM musikken Apotogma Berzerk er kjent for. De som kjenner hans Azzid Queen vet jo det. Nå har han for alvor gitt seg trancen i vold og latt Ferry Corrsten, en tysk super trance-DJ, mikse sin siste låt.


På raveparty med Apoptygma Berzerk?

(19.03.00) Apoptygma Berzerk runder av sin sukseefulle Europa-turné med nok en kongekonsert i Oslo. Dette hadde landets synth, techno og goth-folk
venta på lenge og stemningen var positiv i et relativt stappfullt Rockefeller.


En riktig så mikrofonsveisen aften!

(13.03.00) Det kokte, og på galleriene stod goth-poserne og prøvde å se kule og mystiske ut i takt med lys og lyd. I noen korte øyeblikk så det ut til at det norske publikummet faktisk glemte å være nordmenn!


Apoptygma Berzerk: Welcome To The Earth

(31.01.00) Det begynner å bli en stund siden vi hørte fra Apoptygma Berzerk, men nå er det smått geniale techno-hodet Stefan endelig tilbake. Han ga ut fantastiske ”Seven” for noen år siden, også har han tydeligvis fått beskjed om å gå på rommet sitt og bli der til han
hadde blitt snill, og han ble der leeenge. Og snill, det ble han. Kanskje
alt for snill?


Apoptygma Berzerk: Live In Europe

(23.08.99) Som gammel Apop-fan var det en gledens dag da jeg fikk tak i denne limited edition (10.000 ex) skiva. Og gamle helter skuffer ikke. Jeg er fortsatt bitter over å ha mista "7"-skiva, så det var en fryd å høre igjen den fantastiske ”Love Never Dies” med Carmina Burana-samplinger.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.