Hvilken versjon av «The Weight»!

Robbie Robertson og Ringo Starr – og musikere i opptak fra hele verden. Stopp pressen!


Robbie Robertson, en av grunnleggerne av The Band, har starta en bevegelse han kaller «Playing for Change». Det handler i stort og smått om å vise hvordan musikken kan føre folk fra alle verdensdeler sammen. Og at det – oppi all elendigheten – nytter. Det er mulig å gjøre en forskjell.

The Band ble kjent som backing-band for Bob Dylan på turneen i 1965/66. Demoene de gjorde i samme tidsrom ble seinere gitt ut på legendariske «The Basement Tapes». «The Weight» er å finne på The Bands debutalbum «Music from Big Pink» (1968).

«The Weight» er spilt inn i utallige cover-versjoner. Hundrevis, helt sikkert. Fordi? Det er en av rock-historiens aller beste låter. Mye tyder på at vi nå har fått den endelige versjonen. Du kan lese om bakgrunnen for denne mildt sagt spesielle innspillinga, og ikke minst se videoen i dette klippet fra Rolling Stone


Del på Facebook | Del på Bluesky

Robbie Robertson (1943-2023)

(10.08.23) Med Robbie Robertsons bortgang er den voksne rockens elitesjikt blitt uendelig mye fattigere.


Mitt møte med Robbie Robertson

(10.08.23) I 1987 var jeg fjortis og vi gjorde som alle unge på den tida, vi kjøpte LPer og opptakskassetter og tok opp fra hverandre. Jeg husker ikke hvorfor jeg kjøpte debutskiva til Robbie, og jeg tror ikke noen ville ha kopi av den, men jeg spilte den grådig mye. Og når jeg spiller den nå i kveld så skjønner jeg hvorfor, for den var jo bra!


Robbie Robertson: How To Be Clairvoyant

(10.05.11) Robbie Robertson leder et sjeldent A-lag. Og resultatet blir som forventa.


Smak av honning

(10.05.11) Robbie Robertson leder et sjeldent A-lag. Og resultatet blir som forventa.


- Aldri mer The Band

(01.03.00) Det er definitivt slutt for The Band. Det bekrefter de siste åras musikalske oppmann, Jim Weider. - Etter at Levon (Helm) fikk strupekreft er det nok bare å innse at The Band aldri mer vil være The Band, sier han til PULS.


Vi har hørt Sondre Lerches «Acrobats”

(21.06.26) Sondre Lerche greide ikke lenger å sitte helt aleine med albumet han går svanger med. Ergo ble PULS bedt på en eksklusiv forhåndslytt.


Feelgood med Cardigans, Faithless og Moyka

(20.06.26) Pinlig karaoke med Cee Lo Green fikk heldigvis ikke skygge for smakfulle sett fra Faithless, The Cardigans og Moyka.


Olivia Rodrigo feat. Robert Smith

(18.06.26) Pur pop. Fullstendig uten andre hensikter enn å underholde. Gjør det noe?


Kraftskive fra Evanescence

(17.06.26) Og dævven, om ikke ei anti-Trumpsk skive fra et powerpopband skulle bli så suverent bra. Tenke seg til at noe så positivt skulle komme ut av den oransje goblinen.