Noel Gallagher på det jevne

Eldstebror Gallagher holder koken, uten å overraske på noe vis. Dette er velkjente toner.


Det handler om en EP, der en av låtene – «Come on Outside» - tidligere er gitt ut som singel. Hvilken utgivelsespolitikk Noel Gallagher fører for tida veit jeg ikke sikkert, men det er vel mulig å forvente et album snart?

Tittelsporet er mystisk. Det åpner med rytmikken til «Blurred Lines» (Robin Thicke/Pharrell Williams). Men så fort sangen er i gang, tenker jeg en miks av Ben E. Kings klassiker «Stand By Me» og Joni Mitchells like klassiske «Woodstock». Det utvikler seg etter hvert til en sånn passelig fin låt, fri for gitarer.

«Wandering Star» byr på det virkelig store lydbildet, ikledd flere domkirkeklokker enn Phil Spector noen gang omga seg med. Også dette en sånn passelig OK låt.

«Come on Outside» er, så langt, det naturlige singelvalget. Dette er lyden av Oasis. Å, som jeg savner det bandet! Jeg veit mange er uenig med meg i dette spørsmålet, men i mine ører har ingen kommet nærmere The Beatles. I sine beste stunder, vel å merke (de har lagd mye middelmådig også) – men jeg blir aldri lei av «Definitely Maybe» og «(What’s the Story) Morning Glory».

Oppløftende fra Noel? Nja … sånn passelig. Jeg holder fortsatt en knapp på Liam som soloartist.

NOEL GALLAGHER’S HIGH FLYING BIRDS
Blue Moon Rising EP
South Mash Records/Playground


Del på Facebook | Del på Bluesky

Høytflyvende Noel Gallagher

(02.07.23) Noel Gallagher gir oss klassisk pop/rock fra øverste hylle.


Noel Gallagher`s High Flying Birds

(03.11.11) Etter det musikalske bruddet med sin lillebror Liam, kommer nå Noel Gallagher med sitt soloprosjekt Noel Gallagher`s High Flying Birds. Klarer han å stå på egne musikalske ben?


Noel forlater Oasis

(29.08.09) Underveis i den pågående europaturnéen er det full skjærings i Oasis. I går kveld forlot Noel Gallagher bandet etter en slåsskamp med broren Liam.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.