Hysj - her framføres popmusikk ...

Vakker popmusikk – men låtene flyter dessverre nærmest umerkelig forbi.


Vakker popmusikk – men låtene flyter dessverre nærmest umerkelig forbi.

Da de slapp «Lost in the Dream» for tre år siden, tillot jeg meg å stille spørsmål ved det voldsomme oppstusset. Var ikke dette fin, men ganske ordinær poprock? Jeg finner ingen grunn til å endre mitt ståsted i møte med «A Deeper Understanding».

Det handler om vakker popmusikk, for all del – stilfullt og pent, tvers igjennom. Men her ligger også svakheten i musikken Adam Granduciel og hans medmusikanter kommer opp med. Her fins ingen dissonanser, none whatsoever. Ingen skarpe kanter, ingenting som bryter opp det myke lydbildet.

Fra tid til annen en elektrisk gitar oppå det fløyelsmyke el.piano/synth/clean gitar-soundet, ja vel – men det blir rett og slett for pent, og derfor smått kjedelig i lengden. Hvilket ikke står i veien for at Granduciel er i stand til å hente fram popmusikk fra aller øverste hylle.

Låtene varer gjennomgående i godt og vel seks minutter – omtrent tre ganger så lenge som alle sangene på det første albumet til The Beatles. Popmusikken har endra seg siden den gang, mye takket være Pink Floyd.

De som ikke kjenner dette bandet fra før, vil ganske sikkert tro det er Bryan Adams som synger. Granduciel låter prikk likt, men det gjør ikke noe – for Bryan Adams er da en strålende vokalist?

Hver for seg, som singler betrakta, holder de 10 låtene på dette albumet oppsiktsvekkende høy standard. Helt i toppen av treet henger «Nothing to Find», en uptempo låt det går an å danse feiende flott swing til!

Det er helheten som kan bli trettende. Men sett gjerne på dette albumet når du har gjester i stua, og du kan være sikker på å ha suksess – enten gjestene dine er hipstere på 25 eller oldinger som vokste opp med Pink Floyd og Dire Straits.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The War On Drugs til Kontraskjæret

(10.11.22) I utgangspunktet et slags indie-band. Etter hvert et av de største stadion-bandene. Neste sommer spiller de på Kontraskjæret i Oslo.


The War On Drugs driver stille krigføring

(04.11.21) Det er vanskelig å finne noe å utsette på The War On Drugs. «I Don’t Live Here Anymore» er det lekreste innen det lekre i dagens pop/rock.


En tredje konsert med The War On Drugs

(03.11.21) Konsertene 27. og 28. mars neste år ble utsolgt på et blunk. Nå annonserer The War On Drugs en ekstrakonsert 29. mars på Sentrum Scene.


Har det skjedd noe siden The Beatles?

(29.12.14) Står popmusikken helt stille? Kanskje ligger noe av svaret i jentene - halvparten av oss alle.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.