Har det skjedd noe siden The Beatles?

Står popmusikken helt stille? Kanskje ligger noe av svaret i jentene - halvparten av oss alle.


Jeg stiller spørsmålet, idet jeg leser årsoppsummeringene fra alle som bør kunne noe om dette. Ni av ti holder fram The War On Drugs. Jeg lytter, og finner ikke annet enn hva Dire Straits, U2, Eeels og The Waterboys gjorde for 20-30 år siden. Fin plate, for all del. Men «Burning», henta fra årets bejublede album, låter som en cover av Rod Stewarts (!) «Tonight I’m yours» - innspilt og utgitt i 1981! Årets plate – i 2014?!

Jeg skal ikke påstå at jeg er hundre prosent «på» hver uke. Men jeg mener å være temmelig godt oppdatert i hva som slippes av popmusikk, nær sagt til enhver tid. Thank God for WiMP. I år har jeg vært spesielt opptatt av jentene – de unge kvinnene, bør jeg kanskje si. Det har foregått en revolusjon i norsk popmusikk. Nå er det jentene som regjererfrom A to Z.

Men musikalsk sett … Er denne trenden – altså at ingenting egentlig skjer – noe nytt i musikkhistoria? Svaret er nei. Wienerklassismen, renessansen, romantikken, barokken – det varte i hundrevis av år, for å være bevisst unøyaktig. Vil musikkhistorikere og strømmepublikumet (?!), om 100 år, huske noen andre enn The Beatles? Der og da, når pop- og rockperioden fra 1960 til 2020 kommer på tale? Jeg tviler. Kanskje Bob Dylan. Men jeg tviler. I hvert fall vil The War on Drugs aldri gå inn i historiebøkene. Hvis de da ikke skulle finne på å lage «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» i oppdatert versjon.

Når kommer det noe nytt? Mange av oss var opptatt av rap og hiphop, til og med triphop. Dustemusikk man hørte på klokka fire på natta på Quart. Men hva skjer? Noe kommer til å skje. Kanskje noen av oss kommer til å få oppleve Den Nye Musikken. Men det kommer til å ta sin tid.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The War On Drugs til Kontraskjæret

(10.11.22) I utgangspunktet et slags indie-band. Etter hvert et av de største stadion-bandene. Neste sommer spiller de på Kontraskjæret i Oslo.


The War On Drugs driver stille krigføring

(04.11.21) Det er vanskelig å finne noe å utsette på The War On Drugs. «I Don’t Live Here Anymore» er det lekreste innen det lekre i dagens pop/rock.


En tredje konsert med The War On Drugs

(03.11.21) Konsertene 27. og 28. mars neste år ble utsolgt på et blunk. Nå annonserer The War On Drugs en ekstrakonsert 29. mars på Sentrum Scene.


Hysj - her framføres popmusikk ...

(08.09.17) Vakker popmusikk – men låtene flyter dessverre nærmest umerkelig forbi.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!