Et musikalsk univers av de helt sjeldne

Kan jazz, framført av et 60 manns orkester, bli populært i hiphop-kretser?


Det er sånn i musikkens verden, at noen artister lever sine helt egne og ganske spesielle liv. Vi har opplevd det samme med e.s.t. og Tingvall Trio. Det må handle om attitude, jeg kan ikke skjønne annet. Kendrick Lamar representerer noe av det samme, bare fra motsatt vinkel. Han er hiphop’er, men blander inn såpass mange jazzlignende element at han blir interessant for jazzpublikumet.

Men altså – når det gjelder «The Epic»; glem alt som har med hiphop å gjøre. Vi snakker stor musikk, i alle betydninger av ordet. Vel organisert og arrangert - og sånn må det nesten bli, når man lar 60 musikere og vokalister delta. Solistene, altså septetten til Washington, spiller mest jazz slik vi kjenner den fra John Coltranes storhetstid. Stilmessig er vi tidvis også nær hard bebop, slik Miles Davis spilte på "Miles Smiles".

Nå som vi feirer 50 års jubileet til «A Love Supreme» er det ikke vanskelig å la tankene fly i den retning. Skal jeg gjøre det enda litt mer komplisert? Deler av blåserarrangementene minner om Chicago, den gang bandet var verdt å høre på – altså før gitaristen Terry Kath valgte russisk rulett.

Jeg kommer til å tenke på Kjartan Kristiansen, som beskriver DumDum Boys som kaos med militær presisjon. Musikken på «The Epic» kan lyde kakafonisk, men det hele foregår med et solid partitur i bunnen.

Som du skjønner. Dette er et album som krever å få tale sitt eget språk. Du gjør lurt i å lytte - og det kan du gøre i ikke mindre enn tre timer!

KAMASI WASHINGTON
The Epic
Brainfeeder


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kamasi Washington i easy listening-mood

(18.05.20) «Jazz for folk som ikke liker jazz», sier en god venn av meg. Han er inne på noe.


Lever dessverre ikke opp til fortjent hype

(25.11.15) Kamasi Washington live er noe helt annet enn på plate.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.