1979-generasjonen?

Sverre Knudsen, hvem er det? Vil nok mange spørre. Da kan det være greit med en sjølbiografi.


Sverre Knudsen har skrevet en haug av bøker, og spilt i både Løver og Tigre og The Beste. Det er likevel liten tvil om at han skal finne på temmelig sprø ting herfra og ut, om han ikke først og fremst vil bli huska som ett av fem medlem i The Aller Værste!.

The Aller Værste! eksisterte bare i et par år. Men de satte spor. For LPen «Materialtretthet» kunne de i 1980 innkassere Spellemannprisen. De visste ikke at albumet var nominert, for det hadde distribusjonsselskapet gjort på egenhånd. Prisen var vel fortjent. Jeg satt ikke i juryen, men jeg antar at bandet vant med god margin. «Materialtretthet» – navnet stammer fra Akexander Kielland-ulykka - er i sannhet en klassiker i norsk rock.

Hva slags band var The Aller Værste!? De tilhørte punkgenerasjonen. Men de var aldri punk. New wave, ja vel – men aldri punk. De sang på norsk, og spilte i all hovedsak ska. De ligna på The Clash, men var mindre elektriske i uttrykket. Farfisa orgel, og i det hele tatt et sterkt neddempa lydbilde. I hvert fall på plate; live kunne det nok gå litt mer heavy for seg.

Det vesentlige er at de var jævlig gode, og ditto nye. Norge, og knapt noe annet land, hadde hatt et band som The Aller Værste!. Men rettferdiggjør dette at et av medlemmene skal skrive en bortimot 500 sider lang sjølbiografi om det inntrufne? Kanskje.

Sverre Knudsen skriver om ungdommen sin, lenge før han ble med i The Aller Værste!, og forteller at han sjelden eller aldri hadde noen kjæreste. Kanskje var det sånn, kanskje ikke. Han skal uansett ha kredd for ikke å skrive om det; i 99 av 100 tilfelle blir det – som ungdommen i dag ville si det – bare kleint.

Alt han skriver om slutten av ’70-tallet, i det som ble et gryende punkmiljø i hovedstaden, kan jeg skrive under på. Jeg var aldri helt på innsida - heller en slags ml-flyktning i miljøet – men jeg kjenner meg igjen når Knudsen skriver om UK Subs-konserten i Oslo. Gitaristen fikk den gang låne min 180 watt Fender-forsterker, og den ble aldri den samme igjen … Noen måneder seinere kjøpte Willy B. den av meg for en billig penge. Han elska jo alt som var b-vare.

Jeg syns denne boka er underholdende – mest av alt kanskje, fordi jeg tilhører samme generasjon som forfatteren. Vi er nærmest født på samme dato i samme år. Jeg var aldri i Paris eller Monte Carlo eller Bergen rundt 1980, men jeg var altså likevel på sett og vis der – fordi jeg levde et samtidig liv.

Dette er ingen roman, men jeg vil heller ikke karakterisere verket som dagboksnotater – boka er alt for velskrevet til å havne i den kategorien. Vi snakker enkelt og greit om en genuin sjølbiografi. Sverre Knudsen har skrevet om sitt liv fra puberteten, fram til han ble omtrent 25 år gammel. Hva lesere som er født i 1945 eller 1965 – og altså ikke i 1955 – kan få ut av denne boka? Jeg er litt usikker, nettopp fordi den er så intenst tidstung. Sånn sett er tittelen presis: «Sverre Knudsen, 1979».

Jeg skulle ønske Sverre Knudsen en dag kunne skrive romanen om denne tida. Om livet rundt Tinkern på Skillebekk. Derfra til Lysthuset og Børsen - og tilbake igjen. Lars Saabye Christensen skriver jo bok på bok på bok om å vokse opp i strøket rund Bislet – så dette må da være en mulig oppgave å løse, Knudsen?

SVERRE KNUDSEN
Sverre Knudsen, 1979
Aschehoug


Del på Facebook | Del på Bluesky

«Balladen om Bombe-Laila …» - her har du den

(10.09.20) Musikeren og forfatteren Sverre Knudsen leverte i går et kontroversielt bidrag til rettssaken som nå pågår i Oslo tingrett. Persongalleriet er som henta fra et Shakespeare-drama. Macbeth i norsk rett.


Sverre Knudsen i jus-etisk grenseland

(07.09.20) Rettssaken mot tidligere justisminister Tor Mikkel Waras samboer, Laila Anita Bertheussen, starter i morgen. Poeten og musikeren Sverre Knudsen har for lengst dømt henne skyldig.


Rockhistorie med ml-vri?

(14.11.04) "Norsk rocks historie" beskyldes for å ha "AKP-slagside", men noen ganger kan det være glupt å vente på neste innlegg før man hugger til.


Sverre Knudsen: Mannen Som Ble Edru (roman)

(27.03.00) Uro. Slik lyder den enkle oppsummeringa av Sverre Knudsens nyeste roman. Miljøet er rocka & urolig - og det skulle forundre meg mye om ikke også opphavsmannen sjøl preges av en viss uro.


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»