Lenge leve Röyksopp!

Et viktigere band i Norge, så langt i dette årtusen? Neppe.


Store deler av dette albumet – som blir det aller siste, om vi skal tro herrene Berge og Brundtland – kan oppfattes som en evig døs. Hvis dette er evigheten, har vi imidlertid lite å frykte for det som måtte komme på den andre sida.

De viderefører samarbeidet med Robyn, først i form av en ny versjon av den monumentale komposisjonen «Monument» - som selvfølgelig har fått tillegget «The Inevitable End Version» i tittelen. Jeg foretrekker «originalen». Men det faktum at de har spilt den inn på ny, er nok et bevis på at Röyksopp alltid vil gjøre ting ordentlig. De sluntrer aldri, ei heller i den nye låta med Robyn, «Rong» - der den svenske sangfuglen får lov til å improvisere over den enkle tekstlinja «what the fuck is wrong with you».

Alt låter eksklusivt Röyksopp, men vi drar godt kjensel på mange av inspirasjonskildene. Kraftwerk. Daft Punk. Giorgio Moroder. Pet Shop Boys. I det hele tatt; mange nikk i retning 80-tallets synthpop – men også til Thomas Dybdahl! Samarbeidet med Jamie Irrepressible har et signifikant Dybdahl’sk stempel.

Uptempo, når Susanne Sundfør bringes inn i manesjen – og hvis noen måtte ha lurt på om også hun har skaffa seg sitt helt særegne og personlige sound, så får du svaret her. Nå er hun omtrent like lett gjenkjennelig som Kate Bush.

«The Inevitable End» er en fryd for øret, fra start til mål. Det aller siste albumet? Kan hende. Men de lover å fortsette å lage musikk, heldigvis. De kan komme til å gi ut singler, minialbum som «Do It Again», eller kanskje til og med utgivelser som varer mye lengre enn det som i sin tid fikk plass på en CD.

Röyksopp er et av veldig få band som kan tenkes å fylle et virkelig stort format med en type vellyd der vi ikke ville ønske å ha gått glipp av noen verdens ting.

RÖYKSOPP
The Inevitable End
Warner Music


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.