The Good, The Bad and The Zugly: Anti World Music

The Good, The Bad and The Zugly har sluppet debutskive, og Anti World Music er den beste norske punkeplata på minst femten år. Sett den på høyt.


De kaster seg ut I det fra første låt, «Reaction formation». Umiddelbart låter det som en Turboneger-låt fra midt på nittitallet, noe som kan ha å gjøre med at Turboneger-trommis Tommy Akerholdt har skrudd på knottene i studio. Allerede da skjønner man at lyden må være høyere for at Anti World Music skal ytes rettferdighet.

«I ain’t got no job» er over på et drøyt minutt, før et av skivas høydepunkter dundrer ut av høyttalerne. Tredje spor er «One kidney man», som også minner mistenkelig om en Turboneger-låt fra midt på nittitallet, både i form og innhold. Like etterpå kommer «Smoke’em», som er litt røffere og mindre nostalgisk enn de øvrige låtene. Dette er en skikkelig oslopunklåt.

Grunnen til at Anti World Music er bedre enn den jevne punkeplata er at låtene jevnt over er ganske gode, og at The Good, The Bad and The Zugly faktisk kan spille. Det viser til særlig på fengende «Nowhere to go», som også er skivas førstesingel. Like etter den kommer selve høydepunktet på Anti World Music; «Call the cops».

Selv om engelskuttalen til Lars Dehli til tider er litt kreativ låter dette dritfett. Det er akkurat så høyt, grumsete og bra at punksa kan sette pris på det. Etter 27 altfor korte minutter er det dessverre over, så det er viktig å huske å trykke på repeat-knappen før det er for sent.

Tatt i betraktning at dette er debutskiva til The Good, The Bad and The Zugly er det bare å ta av seg hatten. Om en ukes tid, 8. februar, er det release på Blå i Oslo, og med det ryktet The Good, The Bad and The Zugly har på seg som liveband er det bare å ta turen. The Good, The Bad and The Zugly har hatt rykte på seg for å være et av de beste livebandene i byen, men nå har de også tatt steget opp til å låte bra på plate – uten at det nødvendigvis trenger å gå ut over kvaliteten deres på scenen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Good, The Bad And The Zugly: Pun-rock fra pandemiårene

(05.04.22) Ofte snakker man om at punkrockband har blitt mer modne med alderen, men det har definitivt ikke skjedd her. The Good, The Bad And The Zugly (GBZ) er heldigvis like bøllete og barnslige som før, og selv om de virker å ha byttet ut siste runde på Last Train med siste tog på Gjøvikbanen hjem sitter ordspillene som vanlig løst.


GBZ og The Dogs på Europaturné i 2022

(17.12.21) Når det nærmer seg påske, vil både The Good, The Bad And The Zugly og The Dogs være ute med nye album. Ja, de skal til og med på turné sammen.


Solid rockepakke i Kristiansand

(11.02.20) (Kristiansand/PULS): To høypotente rockeband delte scene på Kick lørdag kveld, foran et pent antall feststemte publikummere.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.