Foreigner: Can't Slow Down

Foreigner har vært en tur i studio etter et opphold på 15 år. Og med gitarist Mick Jones i sjefstolen etter at vokalist Lou Gramm takket for seg i 2003, har de etter flere vellykkede turneer de siste årene, bestemt seg får å gi ut nytt materiale. Grunnen til at dette fungerer, ligger i arvtageren bak mikrofonstativet; Kelly Hansen som heldigvis ligger så nært opp til sin forgjenger som det er mulig, samt at de har brukt god gammel velkjent oppskrift på låtene.


Dette låter som en klassisk Foreigner-skive. Og det er et godt tegn. Soundet, melodiene, produksjonen og ikke minst stemmen til Lou Gramm-erstatter Kelly Hansen, låter umiskjennelig som Foreigner og kunne vært hentet rett fra skiver som Double Vision (1978), Head Games (1979), 4 (1981) og ikke minst Agent Provocateur (1984). Noen ny "I Wan't To Know What Love Is" finnes nok ikke, men likevel er det nok av låter med både kvalitet, variasjon og stilsikkerhet som Jones og co kan by på.

Foreigner har alltid hatt melodiene som sitt fremste våpen, men dette har likevel ikke hindret bandet i å bake inn ett og annet gitarriff som basis i låtene. Men det er kun med balladen og landeplagen "I Want To Know What Love Is" som de greide å nå toppen av listene på begge sider av Atlanteren. Og med et samlet platesalg på rundt 50 millioner, er det ikke noen smågutter vi prater om heller.

Og Can't Slow Down følger oppskriften fra sine forgjengere. Mick Jones, som faktisk nylig passerte 65 år, tar det på ordet og lar gitaren dominere i åpningslåta og tittelkuttet. Ellers får vi to typiske Foreigner-låter i de neste, "In Pieces" som følges opp av "When It Comes To Love" der saxofonen og keyboard bærer mye av det melodiske temaet.

Den obligatoriske balladen "Can't Give Up" har "hit" skrevet over hele seg bortsett fra det at den skulle vært utgitt for 20 år siden. Men kvaliteten er det ingenting å utsette på. Og mange forbinder kanskje bandet nettopp med ballader. Likevel er det nok variasjon på skiva både når det gjelder tempo og melodi. Noen låter er pianobasert med akkustiske gitar, noen har blåsere og saxofon mens i andre låter er det riffet som er basis. Legger du til litt nostalgi, nynnbare refreng og en vokalist som synger Foreigner slik det bør synges, får man et meget bra album. For det er mye "feel-good" stemning her. Denne skiva kommer til å gå i bakgrunnen mange varme sommerkvelder nære sjø og svaberg gjerne med noen kalde pils i umiddelbar nærhet.

Mick Jones de andre i bandet vet hva som er deres styrke, de vet hvordan det skal låte og de leverer. Det fortjener ros og anerkjennelse i 2010. Og de gir også valuta for pengene. For med en 50-lapp ekstra i tillegg til prisen for et ordinært album, får man med en CD med remix av gamle hits samt en live DVD med dagens besetning.

Og det er tre gode ting på en gang, det.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Foreigner med soundet intakt

(25.07.10) (London/PULS): På scenen er det bare en aldrende Mick Jones igjen fra Foreigners klassiske besetning, men det låter umiskjennelig Foreigner likevel. Mye takket være vokalist Kelly Hansen.


Shadow King - kva skjedde?

(24.04.08) På byrjinga av nittitalet var det mykje som skjedde på musikkfronten. Noko av det mest spennande innan melodiøs hardrock var Lou Gramms nye band Shadow King. Med eit bunnsolid sjølvtitulert debutalbum var bandet klare for å erobre verda. I ryggen hadde dei Atlantic Records som innvisterte mykje i prosjektet, samstundes som ein relativt omfattande turné satt opp. Første hinder var debutkonserten på Astoria i London.


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(21.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.