D'Sound: Starts And Ends

Pur pop. Innsmigrende. Men er D’Sound fornøyd med å låte sånn som en million andre popband gjør? Jeg har ikke svaret - og slutt for all del ikke å lese her, for ”Starts and Ends” inneholder både plusser og minuser. For hver gang jeg hører den, blir plussene flere og flere.


Det har festa seg et inntrykk av at D’Sound har vært så ekstremt innovative. Det er bare til en viss grad riktig, for D’Sound har alltid vært pur pop. Poenget er at de tidligere i sin karriere konsekvent har gitt sin pop en touch av soul og (litt) funk, og en gang i tida var jo ”elektronika-trommer” en nyvinning.

Midt under innspillinga av ”Starts and Ends” sa trommeslager Kim Ofstad takk for seg. Med resultatet i hånd, er avgjørelsen ikke vanskelig å fatte. For alt jeg veit kan det ligge helt andre årsaker bak avgjørelsen, men ingen skal fortelle meg at den musikalske retninga bandet er i ferd med å ta passer den tvers gjennom fantastiske Ofstad som hånd i hanske.

Jeg skjønner heller ikke at bassisten Jonny Sjo kan føle seg komfortabel, for den saks skyld heller ikke vokalisten Simone. De er rett og slett for flinke til å legge ut på denne bredeste av alle brede landeveier.

Det faller enkelt å peke på produsenten, Jørn Dahl. Men Simone og Sjo er da såpass erfarne at de ikke lar seg dupere av en mann som er mest kjent for å skru lyd for Kurt Nilsen? Intet ondt sagt om Nilsen – han er en flink mann, og har fått mye ut av Idol! – men D’Sound er altså … ja, noe mer enn Kurt Nilsen.

Eller hva?

For nå kjenner jeg at jeg kommer i stuss. Her kommer nemlig plussene, og de siger på i stadig striere strømmer. Gjennom en hel arbeidsdag har jeg nå hatt "Starts and Ends” i øret, og faktum er at albumet nærmest renner over av gode låter! Det hele topper seg i avslutningskuttet, der Johnny Sjo synger – og det gjør han like fint som Ricky Ross i det håpløst undervurderte Deacon Blue; skottene som til nærmest ingen nytte overøste oss med solide doser superb pop på slutten av 80-tallet. ”Loosing It” er ei ettertenksom pop-perle av de helt sjeldne.

Jeg trykker ”repeat”, og merker at denne musikken drar meg til seg med suggererende kraft. Kanskje jeg tar helt feil hva stil og sjanger angår? Kanskje har Jonny Sjo og Simone tvert imot begått en genistrek?

Simone ligger lavere i stemmeleiet, men noen ganger får hun meg til å tenke på Belinda Carlisle – og i min bok er det ensbetydende med sol og sommer og himmel’n som et sted på jorda. Når Simone synger ”Almost Was Never” ser jeg Cyndi Lauper synge ”True Colors”.

Hvis du nå føler deg totalt forvirra, og ikke skjønner bæret av hva slags musikk dette egentlig er, trer jeg (endelig!) støttende til: Tenk deg a-ha i den epoken da de brukte mye gitarer. Tidvis (”All of the Time”) er lydbildet i tråd med hva Duran Duran holdt på med. Og da har kanskje ikke Jørn Dahl gjort så mye gæernt likevel …? Du veit forresten kanskje allerede at Madonna ville gitt et par knelange strikkesokker for ”Audition”?

Det er jaggu godt musikk ikke er noen matematisk øvelse. For det er et udiskutabelt faktum at denne plata kommer til å fortsette sin tunge rotasjon i heimen de nærmeste dagene – den saken er grei.


Del på Facebook | Del på Bluesky

D’Sound: «Spice Of Life», 25 år etter

(17.08.22) Det er 25 år siden D’Sound ga ut sitt debutalbum. I denne boka får du vite alt og litt til om tilblivelsen.


D'Sound inviterte PULS med på café

(22.01.10) "Starts And Ends" ligger i butikkene, og anmeldere rundt om kring klør seg i hodet. Et stort nytt kapittel er startet uten Kim Ofstad, og med et ganske nytt uttrykk. Hør hva Simone og Jonny tenker om dagens D'Sound i PULS' lydintervju.


D'Sound ut til verden

(08.03.06) (Oslo/PULS): I disse dager slipper D'Sound sitt nye album "My Today" ut til 50 land. På Rockefeller lørdag spilte de til sitt minste publikum på veldig lenge i hovedstaden. Men de som var der fikk med seg et D'Sound i bra slag.


D'Sound: Doublehearted

(04.06.03) D'Sound er i sin essens bass, trommer og vokal. Kan det bli strøken pop av sånt? Om det kan! Ta "Breath In, Breath Out", som faktisk ikke er stort mer enn nettopp bass, trommer og vokal. Det trengs ikke mer, ikke når det er så til fingerspissene elegant utført.


D’Sound med gratiskonsert og ny hjemmeside

(07.06.01) I kveld, 8. Juni, besøker D’Sound Drammen, og Skutebrygga inviterer til gratis kveldskonsert.


D'Sound: Talkin' Talk

(08.04.01) Gjennom sin tredje langspiller befester de sin posisjon som konger og dronninger i hva engelskmenn og amerikanere i dag kaller r&b. De spiller helst hva tradisjonen ville kalle soul - men kanskje holder det rett og slett med pop?


D'Sound ga jernet!

(07.04.01) (Oslo/PULS): Helstøpt får en større betydning når kjæledeggene Kim, Jonny og Simone presenterer konserter som - ja, en helstøpt og velarrangert enhet. Etter hvert har "trioen" blitt et internasjonalt kollektiv som koser seg i hjel, samtidig som de gir 110% for folket som står foran dem.


Aktiv helg i Tromsø

(30.03.01) (Tromsø/PULS): Tromsø som konsertby blir bare bedre og bedre. De neste dagene skal d'Sound, Hellride, Hellbillies og Bel Canto spille i Tromsø. Og Bel Canto skal til og meg gjøre en konsert neste fredag. Jøss.


D'Sound bryter med Universal

(15.09.99) Etter hva PULS/nettpuls.no erfarer, er D’Sound i ferd med å bryte kontrakten med landets største plateselskap, Universal. Verken selskapet eller bandet vil kommentere saken.


D'Sound i "S.O.S."

(14.06.99) D’Sound hviler ikke på Spellemannlaurbær. Nå akter de å surfe litt på navnet til regissøren Thomas Robsahm – og omvendt.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.