Scarlett Johansson: Anywhere I Lay My Head

Tom Waits’ musikk er så kompromissløs og egen at den til tider kan ha godt av å bli normalisert litt. Det er jo en grunn til at flere av låtene hans er bedre kjent gjennom andre artister. Men å covre Tom Waits vellykket er ikke enkelt og det krever musikalske evner framfor blondt hår og superstjernestatus.


”Anywhere I Lay My Head” er et rolig album med en klar signatur. Det gir asossiasjoner tilbake til åttetallet og plateselskapet 4ADs utgivelser. Mest minner det kanskje om This Mortal Coils drømmende pop. Låtutvalget stekker seg fra sent syttitalls til Waits’ siste album ”Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards”.

Den største musikalske driften bak plata er produsent David Andrew Sitek fra TV on the Radio. Han spilte, sammen med en gjeng andre musikere og Scarlett selvgølgelig, inn albumet inn på litt over en måneds tid i en knøttliten by i Luisiana. Det er ikke Scarlett Johansson som gjør albumet interessant, selv om stemmen hennes faktisk har et visst særpreg over seg. Den er ikke så fløyelsmyk og reinvaska som forventes når en skuespiller som henne gir ut CD. Og den er selvsagt ikke så grov og upolert som Tom Waits sin, som til tider gir lytteren whiskyabstinenser og røyksug. Men den befinner den seg et sted imellom. Bortsett fra denne lille særegenheten blir stemmen for skjør, toneregisteret for begrenset og syngingen for statisk. Sett i forhold til Tom Waits’ dynamikk. Nå fokuseres det mye mindre på vokalen i disse versonene enn i orginalene, så noen vil kanskje si at det ikke gjør så mye om stemmen skranter litt. Personlig tror jeg det er omvendt, Dave Sitek har skjønt at platas hovedtyngde ikke kan hvile på Scarlett og dermed bare brukt stemmen hennes som èn av mange ingredienser i en suppe av lyder. Dette begrenser Siteks frihet som produsent og resultatet blir han til tider drunker vokalen i alt det instrumentale.

Sporene varierer. I Dont Wanna Grow Up, minner meg mest om ferdiglagrede dance beats på mitt gamle Casio keyboard. Jeg liker det ikke, men de skal ha honnør for å endevende en låt på denne måten. Å få nittitallets Tom Waits til å minne om åttitallets Madonna er jo, om ikke bra, iallfall interessant. No One Knows Im Gone kan nok for noen være mer spiselig enn originalen. Scarlett Johansson hvisker seg nesten gjennom teksten med en stemme like myk som en tempurputa mi. Fint det, men med denne søvnigheten forsvinner også noe av den emosjonelle dybden. Den triste og mørke atmosfæren. Dersom man covrer Tom Waits og ikke klarer å bevare nok av dette må man veie opp med andre virkelig sterke kvaliteter. På Falling Down og Fannin Street dukker David Bowie opp med sin velkjente stemme. Bowie redder på ingen måte plata, men det blir umiddelbart klart hvor mye bedre det hele blir med en sterkere vokal. Da kan vokalisten brukes som et fundament som Dave Sitek kan bygge videre på. Kanskje burde de invitert flere slike gjesteartister? De behøver ikke alle være rockestjerner, bare ha stødige sangstemmer.

Dersom du ikke liker musikken til Tom Waits, men uvilkårlig digger Scarlett Johansson må du gjerne kjøpe albumet. Dersom du, som meg, digger Tom Waits og er litt avstandsforelska i Scarlett Johansson er det derimot fare for at plata fører til mer frustrasjon enn glede.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Waits har gebursdag!

(07.12.20) 7. desemberluka til Rønsen: Noen ganger er det maktpåliggende å feire årstall som ikke er veldig runde: I dag fyller Tom Waits 71 år.


Tom Waits-festen i bilder

(08.12.09) Gratulantene sto i kø da Tom Waits-fansen fikk sin helaften på Rockefeller mandag kveld. Jubilanten uteble selvsagt, men en solid artistelite på nærmere 30 aktører gav sine hyllester.


Gratulerer med dagen, Tom Waits!

(07.12.09) Tom Waits er 60 år i dag, mannen som har lekt jevnt og trutt med oss siden "Closing Time" i 1973. PULS tar dere med på hele reisen i form av en plategjennomgang til ære for bursdagsbarnet.


Tom Waits: Glitter And Doom Live

(30.11.09) Til tross for at Tom Waits alltid har vært en bejublet konsertartist, ble «Big Time» en parantes når den kom ut i 1988. Med «Glitter & Doom Live» er situasjonen en ganske annen.


Tom Waits fyller 60 år - feires på Rockefeller!

(05.11.09) Det er lenge siden Tom Waits var i Norge. Mandag 7. desember samler imidlertid et stjernelag av artister seg for å hylle den rustne 60-åringen.


Tom Waits-plate nærmer seg utsolgt

(27.11.06) Du bør handle raskt hvis du fremdeles ikke har sikret deg et eksemplar av Tom Waits triple raritetsalbum "Orphans". Skiva ble kun levert i 10.000 eksemplarer her til lands, og det vil ikke bli trykket flere opplag.


Trippel utgivelse fra Tom Waits

(18.08.06) Den 20. november får vi et dypdykk inn i Tom Waits` overskuddslager. Ting som av ulike grunner har blitt utelatt fra offentligheten, blir nå tilgjengelig gjennom det triple albumet "Orphans: Brawlers, Bawlers And Bastards".


Tom Waits: Real Gone

(04.10.04) Hadde det ikke vært for at denne skiva er datostemplet 2004, ville jeg ikke hatt noen problemer med å tro at den var laget på 70-tallet. Tom Waits skrangler seg nok en gang inn i historiebøkene med en tidvis klassisk skive, med minimalistisk instrumentering og en stemme som skjærer gjennom lyn og torden.


Tom Waits på veien igjen

(07.09.04) Han truer stadig med å legge turnévirksomheten på hylla, men nå er han i gang igjen. 23. november spiller Tom Waits på Hammersmith Apollo. Det blir hans første konsert i London siden 1987. Mer enn som så: Et flunka nytt Tom Waits-album er rett rundt hjørnet. 4. oktober kommer "Real Gone".


Tom Waits setter pers?

(12.06.02) "Blood Money" og "Alice" sletter alle rekorder i Tom Waits' platehistorie hva salg angår.


Tom Waits: Alice/Blood Money

(28.05.02) For mange av oss er debatter rundt temaet "hvem lagde årets album år 2002?" fra nå av fullstendig meningsløse. Tom Waits lagde begge to.


Tom Waits live

(27.02.02) Som vi tidligere har meldt er Tom Waits på gang med ikke mindre enn to nye studio-album. Nå rører han også på seg i live-sammenheng. 14. mars gjør han en konsert i Austin, Texas, i anledning årets South By Southwest Festival.


To nye album fra Tom Waits!

(19.02.02) 6. mai, merk datoen. Vi sier det igjen: 6. mai. Da kommer Tom Waits, som ei kule. "Alice" og "Blood Money" heter produktene, og det handler ikke om singler. Tom Waits gir ut to splitter nye album, på samme dag!


Tom Waits-album våren 2002

(24.08.01) Tom Waits og Kathleen Brennan har skrevet musikken til teaterstykket "Woyzeck". Til våren kommer musikken på plate - framført av Tom Waits.


Tom Waits skriver teatermusikk

(13.12.99) De lagde “The Black Rider” sammen, og nå er de på gang igjen: Tom Waits og teaterregissøren Robert Wilson. 14. november 2000 går teppet opp for de to herrers behandling av Georg Büchners ”Woyzeck”. Det skjer på Betty Nansen Teatret i København.


Eksklusiv Tom Waits-pakke

(18.05.99) Her på PULS sitter vi på en eksklusiv utgave av den fantastiske skiva til Tom Waits, ”Mule Variations”. Lyst på den?


Tom Waits: Mule Variations

(17.04.99) Strengt tatt spiller han blues hele tida, men det er ikke akkurat tradisjonelt. Tom Waits er klodens mest moderne bluesmusiker, og ikke undervurdér ham som produsent: Dreiv ikke han med slike ting lenge før Daniel Lanois...?


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.