Tom Waits: Real Gone

Hadde det ikke vært for at denne skiva er datostemplet 2004, ville jeg ikke hatt noen problemer med å tro at den var laget på 70-tallet. Tom Waits skrangler seg nok en gang inn i historiebøkene med en tidvis klassisk skive, med minimalistisk instrumentering og en stemme som skjærer gjennom lyn og torden.


Jeg sier tidvis klassisk, for det skal med en gang sies at "Real Gone" inneholder et par uinteressante låter, men på de låtene hvor alt klaffer, er det selvsagt en rein og skjær nytelse å ha "Real Gone" buldrende ut av høyttalerne.

72 minutter går relativt fort unna når det er snakk om nytt materiale fra denne særegne musikeren. Du veit aldri hva som venter rundt neste sving, og enten du blir skuffet, overrasket, glad, trist eller skremt - han skaper i alle fall en reaksjon hos deg som lytter. Det er ikke veldig mange som klarer dèt i det herrens år 2004.

En messende og masete Waits sparker turen i gang med en ganske kjedelig "Top of The Hill", men allerede på andre låt får vi oppleve mesteren på sitt aller beste. "Hoist That Rag" har et komp som vi muligens har hørt før, og en melodi som man kanskje kan huske å ha hørt konturene av på tidligere Waits-materiale. Likevel er dette en uslåelig låt, hvor hans hese growling i refrenget like gjerne kunne vært gjort av en eller annen death metal-vokalist. Spooky!

Blues à la Tom Waits får du i "Shake It", "Metropolitan Glide", "Make It Rain" og "Baby Gonna Leave Me". Disse er ikke alltid like interessante, grunnet det enkle faktum at melodiaspektet skyves til side, til fordel for anmassende drønning og monoton vokal. Det er ikke den Tom Waits undertegnede har mest sansen for, i alle fall.

Nei, her er det de rolige låtene som virkelig bånner bakken. "Sins of The Father", "How`s It Gonna End", "Dead and Lovely" og avsluttende "Day After Tomorrow" er alle av den varianten som man bare er nødt til å høre gjentatte ganger - og det høres like vakkert ut hver eneste gang.

Når det gjelder lyrikken, er det selvfølgelig førsteklasses kvalitet hele veien. Historiefortelleren Tom Waits er en utømmelig kilde av morbide, bizarre og særegne beretninger. En så enkel tekstlinje som I`m not Able, I`m just Cain, er jo bare et lite eksempel på hans genialitet.

Dobbeldeckeren "Alice"/"Blood Money" var nok totalt sett begge sterkere utgivelser enn "Real Gone", men det er dog marginalt. Og da er det jo ingen tvil om at godeste Waits nok en gang har levert et tvers igjennom bunnsolid verk. Men jeg savner pianoet...


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Waits har gebursdag!

(07.12.20) 7. desemberluka til Rønsen: Noen ganger er det maktpåliggende å feire årstall som ikke er veldig runde: I dag fyller Tom Waits 71 år.


Tom Waits-festen i bilder

(08.12.09) Gratulantene sto i kø da Tom Waits-fansen fikk sin helaften på Rockefeller mandag kveld. Jubilanten uteble selvsagt, men en solid artistelite på nærmere 30 aktører gav sine hyllester.


Gratulerer med dagen, Tom Waits!

(07.12.09) Tom Waits er 60 år i dag, mannen som har lekt jevnt og trutt med oss siden "Closing Time" i 1973. PULS tar dere med på hele reisen i form av en plategjennomgang til ære for bursdagsbarnet.


Tom Waits: Glitter And Doom Live

(30.11.09) Til tross for at Tom Waits alltid har vært en bejublet konsertartist, ble «Big Time» en parantes når den kom ut i 1988. Med «Glitter & Doom Live» er situasjonen en ganske annen.


Tom Waits fyller 60 år - feires på Rockefeller!

(05.11.09) Det er lenge siden Tom Waits var i Norge. Mandag 7. desember samler imidlertid et stjernelag av artister seg for å hylle den rustne 60-åringen.


Scarlett Johansson: Anywhere I Lay My Head

(14.08.08) Tom Waits’ musikk er så kompromissløs og egen at den til tider kan ha godt av å bli normalisert litt. Det er jo en grunn til at flere av låtene hans er bedre kjent gjennom andre artister. Men å covre Tom Waits vellykket er ikke enkelt og det krever musikalske evner framfor blondt hår og superstjernestatus.


Tom Waits-plate nærmer seg utsolgt

(27.11.06) Du bør handle raskt hvis du fremdeles ikke har sikret deg et eksemplar av Tom Waits triple raritetsalbum "Orphans". Skiva ble kun levert i 10.000 eksemplarer her til lands, og det vil ikke bli trykket flere opplag.


Trippel utgivelse fra Tom Waits

(18.08.06) Den 20. november får vi et dypdykk inn i Tom Waits` overskuddslager. Ting som av ulike grunner har blitt utelatt fra offentligheten, blir nå tilgjengelig gjennom det triple albumet "Orphans: Brawlers, Bawlers And Bastards".


Tom Waits på veien igjen

(07.09.04) Han truer stadig med å legge turnévirksomheten på hylla, men nå er han i gang igjen. 23. november spiller Tom Waits på Hammersmith Apollo. Det blir hans første konsert i London siden 1987. Mer enn som så: Et flunka nytt Tom Waits-album er rett rundt hjørnet. 4. oktober kommer "Real Gone".


Tom Waits setter pers?

(12.06.02) "Blood Money" og "Alice" sletter alle rekorder i Tom Waits' platehistorie hva salg angår.


Tom Waits: Alice/Blood Money

(28.05.02) For mange av oss er debatter rundt temaet "hvem lagde årets album år 2002?" fra nå av fullstendig meningsløse. Tom Waits lagde begge to.


Tom Waits live

(27.02.02) Som vi tidligere har meldt er Tom Waits på gang med ikke mindre enn to nye studio-album. Nå rører han også på seg i live-sammenheng. 14. mars gjør han en konsert i Austin, Texas, i anledning årets South By Southwest Festival.


To nye album fra Tom Waits!

(19.02.02) 6. mai, merk datoen. Vi sier det igjen: 6. mai. Da kommer Tom Waits, som ei kule. "Alice" og "Blood Money" heter produktene, og det handler ikke om singler. Tom Waits gir ut to splitter nye album, på samme dag!


Tom Waits-album våren 2002

(24.08.01) Tom Waits og Kathleen Brennan har skrevet musikken til teaterstykket "Woyzeck". Til våren kommer musikken på plate - framført av Tom Waits.


Tom Waits skriver teatermusikk

(13.12.99) De lagde “The Black Rider” sammen, og nå er de på gang igjen: Tom Waits og teaterregissøren Robert Wilson. 14. november 2000 går teppet opp for de to herrers behandling av Georg Büchners ”Woyzeck”. Det skjer på Betty Nansen Teatret i København.


Eksklusiv Tom Waits-pakke

(18.05.99) Her på PULS sitter vi på en eksklusiv utgave av den fantastiske skiva til Tom Waits, ”Mule Variations”. Lyst på den?


Tom Waits: Mule Variations

(17.04.99) Strengt tatt spiller han blues hele tida, men det er ikke akkurat tradisjonelt. Tom Waits er klodens mest moderne bluesmusiker, og ikke undervurdér ham som produsent: Dreiv ikke han med slike ting lenge før Daniel Lanois...?


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.