Trinacria: Travel Now Journey Infinitely

Med medlemmer fra Enslaved, Fe- mail og Emmerhoff, er vel lista sånn noenlunde lagt for hvordan Trinacria fremstår på plate. Liker du avantgarde, noise og black metal kan du trygt lese videre. Er du tilhenger av en mer konform type musikk, er dette kanskje ikke din kopp te.


Det har allerede vært en del presseoppslag rundt dette bandet. Slike ”supergrupper” blir ofte møtt med store forhåpninger om hvor bra dette kan og bør bli, og skuffelsen blir da desto større når bandet ikke innfrir de skyhøye forventningene. Trinacria hadde nok dette i bakhodet når de gjorde denne skiva, og har valgt å gjøre sin egen greie fra start til slutt. Resultatet er ikke overveldende, men møter du skiva med et åpent sinn er det nok mye her som kan tiltale.

I løpet av skivas drøye 47 minutter serverer Trinacria dyster, moderne musikk, med innslag av både noise, avantgarde og black metal. Åpningslåten Turn- away fremstår som en seig, monumental og episk reise mot dunkle horisonter, ispedd diverse kaotiske lydlandskap. Likevel, allerede i andrelåten, The Silence, velger bandet en litt annen tilnærming, der vi får en slags hybrid av black metal og avantgarde. Bandet utfordrer lytteren hele veien, og for de som er vant til litt mer lettfordøyelig musikk, er nok dette ikke bandet å starte med.

Det er med andre ord et rimelig variert album Trinacria varter opp med her. Endless Roads er kanskje det mest lettfordøyelige, med sitt melankolske, nedstrippede preg. Høydepunktet på skiva blir likevel det avsluttende tittelsporet. Her klarer bandet å forene det støyende og det ekstreme på en god måte, og det hele låter usedvanlig mektig og storslått. Grutle fra Enslaved synger som alltid som en helt, og med nydelige harmonier fra Fe- Mails Maja Ratkje, blir dette en god avslutning på en skive av ellers litt varierende kvalitet.

Les mer om Trinacria her


Del på Facebook | Del på Bluesky

Infernofestival 2007: Dag 1

(11.04.07) Inferno vokser seg bare større og større, og denne påsken ble metalfestivalen arrangert på Rockefeller for sjuende gang på rad. Siden så mange som 40 % av de besøkende kom fra utlandet i år gikk det nesten like mye i engelsk tale som i norsk da de øltørste tilreisende satte i gang småpraten for å skaffe seg nye bekjentskaper. Men Inferno handler selvfølgelig mer om musikk enn mingling, og på programmet denne skjærtorsdagen sto blant annet Primordial og Suffocation som begge gjorde sine aller første konsertopptredener på norsk jord.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.