Trinacria: Travel Now Journey Infinitely

Med medlemmer fra Enslaved, Fe- mail og Emmerhoff, er vel lista sånn noenlunde lagt for hvordan Trinacria fremstår på plate. Liker du avantgarde, noise og black metal kan du trygt lese videre. Er du tilhenger av en mer konform type musikk, er dette kanskje ikke din kopp te.


Det har allerede vært en del presseoppslag rundt dette bandet. Slike ”supergrupper” blir ofte møtt med store forhåpninger om hvor bra dette kan og bør bli, og skuffelsen blir da desto større når bandet ikke innfrir de skyhøye forventningene. Trinacria hadde nok dette i bakhodet når de gjorde denne skiva, og har valgt å gjøre sin egen greie fra start til slutt. Resultatet er ikke overveldende, men møter du skiva med et åpent sinn er det nok mye her som kan tiltale.

I løpet av skivas drøye 47 minutter serverer Trinacria dyster, moderne musikk, med innslag av både noise, avantgarde og black metal. Åpningslåten Turn- away fremstår som en seig, monumental og episk reise mot dunkle horisonter, ispedd diverse kaotiske lydlandskap. Likevel, allerede i andrelåten, The Silence, velger bandet en litt annen tilnærming, der vi får en slags hybrid av black metal og avantgarde. Bandet utfordrer lytteren hele veien, og for de som er vant til litt mer lettfordøyelig musikk, er nok dette ikke bandet å starte med.

Det er med andre ord et rimelig variert album Trinacria varter opp med her. Endless Roads er kanskje det mest lettfordøyelige, med sitt melankolske, nedstrippede preg. Høydepunktet på skiva blir likevel det avsluttende tittelsporet. Her klarer bandet å forene det støyende og det ekstreme på en god måte, og det hele låter usedvanlig mektig og storslått. Grutle fra Enslaved synger som alltid som en helt, og med nydelige harmonier fra Fe- Mails Maja Ratkje, blir dette en god avslutning på en skive av ellers litt varierende kvalitet.

Les mer om Trinacria her


Del på Facebook | Del på Bluesky

Infernofestival 2007: Dag 1

(11.04.07) Inferno vokser seg bare større og større, og denne påsken ble metalfestivalen arrangert på Rockefeller for sjuende gang på rad. Siden så mange som 40 % av de besøkende kom fra utlandet i år gikk det nesten like mye i engelsk tale som i norsk da de øltørste tilreisende satte i gang småpraten for å skaffe seg nye bekjentskaper. Men Inferno handler selvfølgelig mer om musikk enn mingling, og på programmet denne skjærtorsdagen sto blant annet Primordial og Suffocation som begge gjorde sine aller første konsertopptredener på norsk jord.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.