Bryan Ferry: Dylanesque

Etter utallige coverversjoner av Dylans låter gjennom tidene er turen kommet til frontfiguren fra Roxy Music, Bryan Ferry, som har valgt å dedikere hele sitt siste soloalbum ”Dylanesque” til legenden. Mange vil nok mene at dette er et rent vågestykke og at fallhøyden er stor, men Bryan Ferry lander trygt på beina og har akkurat den tyngden en artist trenger for å dra dette litt kjedelig, men trygt i land.


Den åpenbare forskjellen på de to artistene viser seg ganske raskt når han drar i gang åpningssporet Just Like Tom Thumb’s Blues med sin myke, forsiktige stemme som legger seg milevis fra originalversjonens hardere uttrykk. Simple Twist Of Fate tar det hele videre i samme tempo ikledd en mer bluesbasert sound. Men hans kvaliteter som vokalist kommer ikke helt til sin rett før de rolige, nedstrippede låtene som Make You Feel My Love, Positively 4th Street og Gates Of Eden pakkes inn i myke versjoner signert Ferry selv.

Videre tar han de mer ”populære” låtene å covre som The Times They Are A-Changin og Knockin’ On Heaven’s Door, og greier faktisk å gjøre dem mer eller mindre til sine egne. All honnør for forsøket og det å faktisk lykkes med en revitalisering av disse låtene som gjerne har lidd under utallige tamme forsøk på fornyelse opp igjennom historien. Men på All I Really Wanna Do tar han derimot låta tilbake til et trygt spor uten noen nevneverdig originale sprell.

Det samme gjelder Baby Let Me Follow You Down hvor man får følelsen av at autopiloten er slått på. Avslutningssporet All Along The Watchtower er det kanskje urettferdig, men fortsatt vanskelig å ikke sammenligne med Jimmi Hendrix’ udødelig versjon. Her forsøker Ferry og bandet å dra til med lange gitarsoloer ispedd wah-wah partier, men rekker nok ikke den avdøde gitarguruen lenger enn til anklene, til det er det verken rått eller energisk nok utført.

Til tross for at de to er ganske så forskjellige i sitt musikalske uttrykk er det til tider spennende å høre Dylans låter ikledd et helt nytt lydbilde som er ganske så ulikt de tidlige klassiske album som Bob Dylan, The Times They Are A-Changin’ og Blood On The Tracks. Der Dylan benytter en mildt sagt minimalistisk produksjon i forhold til Ferry, legger sistnevnte lite imellom når han benytter orgel så det monner, kordamer fra himmelen og en sologitar som høres utrolig kunstig og digital ut, som dessverre gjør sitt til å ødelegge det vesle fnugget av råskap og ekthet som nettopp denne platen kunne trengt.

Faren med denne typen coveralbum er ganske åpenbar; man må tilføre noe nytt og spennende ellers står man gjerne igjen som en dårlig kopi av originalen. Bryan Ferry havner merkelig nok et sted midt i mellom. Han greier å legge sitt særpreg på låtene og imponerer på visse deler, men resultatet er et album uten de helt store overraskelsene som egentlig bare viser hvor stor Bob Dylan er som låtskriver og artist, og hvor liten Bryan Ferry er i forhold.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bryan Ferry & Amelia Barratt: Rent, underfundig, dypt

(27.03.25) «I get distracted» åpner Amelia Barratt med, på perfekt pikeskoleengelsk. Min verste arbeidsgiver noensinne hevdet at det var «min eneste gode egenskap» (hun hadde på det tidspunktet vært flink til å benytte seg av mine andre evner, altså, i halvannet år). At Barratt kommer fra Glasgow i tjukkeste Skottland høres overhodet ikke, og godt er det, for selv om jeg elsker den tjukkeste skotske aksenten hadde det ødelagt denne skiva.


Bryan Ferry: Olympia

(03.11.10) For første gang på ganske mange år har Bryan Ferry laget det albumet absolutt bare han kan lage.


Bryan Ferry i grått

(21.05.08) Jeg hadde aldri trodd jeg skulle komme til å si akkurat DETTE om popmusikkens største gentleman, men sannheten skal fram: På Sentrum Scene framsto Bryan Ferry smått STAKKARSLIG.


Bryan Ferry til Nattjazz

(12.02.08) Som aller første artist på plakaten har Bryan Ferry fått æren av å åpne årets Nattjazz 21.mai i Bergen. Festivalen har satt konserten til utescenen utenfor USF Verftet på Nordnes noe som krever at værgudene helst tar fri den dagen.


Ka-Spel og cEvin Key blir til The Tear Garden

(30.10.25) The Tear Garden er duoens lekerom for mer psykedelisk, eksperimentell elektronika. Hakket mindre EBM enn Cyberaktif.


Deilig, lettbeint underholdning!

(29.10.25) Om du ikke har genet for sukkersøt diskopop, ligg langt unna. Heldigvis er jeg oppdratt på ABBA og synes det er helt topp med litt lettbeint underholdning innimellom!


Ein framifrå verdsmann frå Årdal i Sogn

(28.10.25) I «Posen i gangen» synger Ketil Thorbjørnsen om å finne både gull og gråstein. På plate er det mest gull å finne.


Sigrid triller deg trill rundt

(27.10.25) Jeg er ikke mye av en nasjonalist av meg. Men da må da være lov å være bittelittegrann stolt over å ha samme type pass som Sigrid?


Høstsabbat – en liturgisk reise i metallens underskog

(27.10.25) Årets Høstsabbat bekrefter nok en gang sin posisjon som et av de mest spennende møtepunktene for den eksperimentelle og (bly)tunge delen av rockescenen. Med et program (ca. 25 band) som spenner fra avantgarde og prog til doom, death, speed, stoner og post-metall, gir festivalen et sjeldent innblikk i musikalske uttrykk som ofte lever utenfor rampelyset.


STORM blir bare bedre og bedre

(26.10.25) Jeg har forlengst gått surr i hvor mange ganger jeg har sett STORM nå. Minst fire, dette var kanskje sjette konserten? Og jeg må jo bare innrømme det: Jeg synes det er utrolig moro å se utviklingen fra Tons of Rock for to år og fire måneder siden.