Glory, Glory, Hallelujah!

(Oslo/PULS): ”Believe the hype…” All den rosen Kristin Asbjørnsen fikk i fjor med albumet ”Wayfaring Stranger - A Spiritual Songbook” med terningkast 6 i alle store aviser fortjener hun så til de grader, fordi dette er uten tvil det friskeste pustet i norsk musikk på mange, mange år. Nå kan du oppleve henne live, og alt undertegnede kan si til det er: ”Oh Lord, have mercy on me!”


Kristin Asbjørnsen / /



Foto: Bjørn Avlesen

Kristin Asbjørnsen har tidligere figurert som frontfigur i bl.a. Dadafon og Krøyt, men i fjor høst kom altså det etterlengtede soloalbumet. Inspirasjonen til dette albumet hentet hun fra spirituals/soul-sangerinnen Ruth Reese, som for øvrig testamenterte flere sanger fra 1600-tallet til Kristin i 1990. 16 år etterpå er altså albumet her, men det som er enda bedre enn å høre på dette, er jo selvsagt å oppleve henne live…


KRISTIN ASBJØRNSEN: Leverte varene... Foto: Bjørn Avlesen

På Rockefeller var et fullsatt (sittende) publikum i absolutt alle aldersgrupper klare for å ”se lyset”, og det fikk de virkelig oppleve, fordi maken til sjelfull innlevelse Kristin & Co. leverte allerede på første låta, den behagelige ”Oh Glory” er rett og slett ikke normalt i Norge. Med den fengende ”In that morning” fikk vi bekreftet et nydelig lydbilde akkompagnert av 2 fantastiske gitarister (Knut Aalefjær og Jarle Bernhoft) som også koret brilliant på nesten alle låtene, og på perkusjon sto Jostein Ansnes bak spakene og leverte en flott ”less is more” integritet på de fleste låtene.


JOSTEIN ANSNES: Han ga oss "the perfect beat". Foto: Bjørn Avlesen

”Takk for at dere er her…” sa en beskjeden Kristin etter andre låt, men ærlig talt, det var jo vi som burde takke henne, rett og slett fordi at hun våger å gå sine egne veier både musikalsk og spirituelt. Med den groovy ”Trying to get home” så fikk hun frem et stort sukk blant de voksne tilstede. Grunnen til det er sikkert mange og varierte, men det er ingen tvil om at de fleste her i verden kan lett assosiere seg med mange av disse låtene. Har man opplevd lengsel, vemod, stolthet eller smerte, så kan denne konserten være ”the soundtrack of your own life”.


KNUT AALEFJÆR: En av 2 fantastiske gitarister. Foto: Bjørn Avlesen

Det er jo så mange låter som bør fremheves etter en slik konsert, men det er noe spesielt med ”Ride up in the Chariot” hvor Kristin leker og eksperimenter mye med sin vokal. Med ”Now we take his feeble body” hadde hun en søthet med seg som fikk folk til å vente i 5 sekunder før de turte å applaudere. For undertegnede så var ”I am a poor wayfaring stranger” uten tvil høydepunktet, da hele Rockefeller plutselig brøt ut i en funky handclap mens gitaristene sang med hele sjelen sin. Sist gang Jarle Bernhoft var på Rockefeller var mest sansynligvis på hans egen avskjedskonsert med rockebandet Span, men nå satt han altså i bakgrunnen i en stilig dress i litt ”incognito style” og det så ut som han koste seg like mye nå. Det er noe mystisk med Jarle og det lure smilet han leverte etter hver låt, akkurat som om han vet noe vi andre ikke vet… (Kanskje han gjør det?)


JARLE BERNHOFT: Hva er det denne mannen ikke kan? Foto: Bjørn Avlesen

Det er i alle fall like mye glede som det er sorg i disse låtene, og det er vel det som får folk til å reflektere litt når man hører på mange av de tekstene som har en original tendens til å gjenta seg selv opptil flere ganger i hver låt. Lyrisk livskraft rett og slett… Faktisk, så burde ”negro spirituals” være et fast musikalsk inventar for de fleste nordmenn de to første månedene av året, av den grunn at man kan komme seg litt lettere gjennom denne såkalte mørketiden.

Det var uten tvil et meget oppløftende publikum som gikk ut av Rockefeller denne onsdags kvelden, og neste gang hun gjester Oslo, så burde hun leie hele Oslo Spektrum, fordi flere fortjener å oppleve denne magiske soul-musikken.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Span slutter! Ikke!

(19.10.24) SPAN leverte en forrykende rockekonsert foran elleville trøndere … Dette kan ikke være slutten!


Bildespesial: Jarle Bernhoft

(09.06.21) Når den lengste konserttørken i manns minne endelig går mot slutten, spirer Jarle Bernhoft opp på Rockefeller i en eksklusiv intimkonsert for 20 dedikerte fans. Vi har bildene.


Bernhoft for Amnesty

(26.03.20) Nå begynner disse internett-konsertene å gi mening – langt utover artistenes egen økonomi.


Sofistikert - med sofistikerte kvinner i front

(07.05.18) Fremragende kvinner i moderne, norsk musikkliv? Det vrimler av dem.


... og By:Larm-vinneren er... Jarle Bernhoft!

(27.02.13) Hmm... Dette ser jo ut som en reportasje fra 2012, hvor faktisk Mr. Bernhoft vant den prestisjefulle Statoil-millionen... Det var jo strengt tatt Shining som fikk årets millionsjekk... Jarle har riktignok vært innom Shining som bassist en gang i tiden, men hva er det undertegnede egentlig prøver å si her?


Bernhoft leverer varene... Igjen!

(26.02.11) (Oslo/PULS) Jarle Bernhoft er navnet, og vi kommer nok ikke til å glemme det med det første, fordi med sin tredje utsolgte konsert på Rockefeller på like mange år, er nå denne mannen en av de store soloartistene Norge har å tilby, uansett sjanger.


Bernhoft: Solidarity Breaks

(31.01.11) Kanskje ikke Norges mest kjente artist (ennå), men uten tvil en av landet mest annerkjente. Mr. Bernhoft leverer i dag en forrykende fersk soloplate, nr 2 i rekken, og denne gangen stemmer absolutt alt, fordi hvor på hans første skive der visse lyttere ramlet av i svingen, er dette en oppdatert 2.0 versjon. Mer catchy refreng, flottere tekster, mer radiovennlig (hva nå enn det betyr) og sist, men ikke minst, mer Funky. Kan årets plate ha kommet allerede den 31 januar?


Gospelkoret HIM – Mighty in the Spirit

(02.08.09) Musikkavisa Puls går atter en gang en ny musikalsk vei, fordi nye dører trenger og (skal) åpnes, spesielt for deg – lytteren, eller leseren, om du vil. Denne gangen er det norsk gospel som står på plakaten, og hvis den sjangeren har gått deg hus forbi, frykt ikke: Denne musikkstilen har nemlig mer å by på enn “En stjerne skinner i natt” av Oslo Gospel Choir. Tolk den setningen slik du vil, jeg personlig liker den vibben også…


Kristin Asbjørnsen: The Night Shines Like The Day

(20.03.09) Årets vakreste album er nok allerede sluppet. Kristin Asbjørnsen står for den bragden.


NAME - Weird is the new cool

(09.01.09) Name er snart aktuell med albumet "Drum", og han er den nye fargeklatten Norge har å tilby musikkverden. Ja, jeg sa verden, fordi her er det nemlig potensiale til tusen. Bare hans måte å blande norsk og engelsk i sin talemåte på er jo så humoristisk at det er grunn nok til å lese dette bissare intervjuet. Read on...


Jarle Bernhoft - Got Soul?

(14.10.08) Norsk Soul har aldri vært et hetere tema enn det er i 2008, med Jarle Bernhoft, Name og Ole Børud i spissen, og enda flere rett rundt hjørnet. Puls har møtt ”den nye vinen” av sjelfulle menn (Vi får dekke kvinnene senere) og de er alle plateaktuelle med hver sin tolkning av sjangeren som er kjent for å selge så utrolig lite i dette landet. Hvordan folk oppe i kalde nord i det hele tatt kan relatere seg til afro/amerikansk musikk og livsstil er nok mange og varierte, men det ser ut som at det å ha en allsidig musikalsk bakgrunn er viktig…


Jarle Bernhoft - Hyller Oslo, i Sandvika!

(04.09.08) (Sandvika/PULS) Det er onsdag 3 september. Du bor i Oslo. Snoop Dogg spiller på Sentrum Scene. REM spiller på Vallhall. Du liker både rock og hipp-hopp, så du vet ikke hvem du skal prioritere denne kvelden. Svaret er derimot ganske så enkelt: Du skal hoppe på toget til Sandvika, spring til Musikkflekken, fordi der står en av våre egne, klar til å “blow you away”... Mine damer og herrer: Jarle Bernhoft!


Nymark Collective with Kristin Asbjørnsen: Bessie Smith Revisited Live In Concert

(13.02.08) Norsk sangerinne med særpreg i stemme og uttrykk, tolker tradisjonell blues sammen med svært kompetente musikere på en forbilledlig måte.


The Source: of Christmas: Live

(02.12.07) Du har gjerne hørt at noe kan komme «som julekvelden på kjerringa»? For de som ikke kjenner til de bejublede julekonsertene til jazzkvartetten The Source, vil denne platen i sannhet komme nettopp som julekvelden på kjerringa. For sammenlignet med de årlige, kjendisfrontede julegjespene, skinner liveplaten til The Source: of Christmas som den sterkeste julestjerne på denne siden av Jesusbarnet.


Dadafon: Lost Love Chords

(31.08.05) Alle utgivelser med Kristin Asbjørnsen og Dadafon er en begivenhet. Med "Lost Love Chords" har de kommet fram til nummer fem og særpreget og viljen og evnen til stadig å åpne nye dører er fortsatt svært så tilstede. Denne utgava er kanskje den mest neddempa så langt og gir oss nok et prov på hvor bra og allsidig kollektivet Dadafon og ikke minst Kristin Asbjørnsen er.


Span sliter

(24.04.05) (Oslo/PULS): 2005 har ikke akkurat startet strålende for bandet som var spådd en internasjonal fremtid. Den globale lanseringen av "Mass Distraction" ble mislykket, oppfølgeren "Vs. Time" har nærmest oppnådd norgesrekord i slakt da den kom ut for noen uker siden. Rockefeller var fylt godt opp denne lørdagen, men det var ikke motivasjonen til bandet.


Baderock: Europe på comeback-karusellen

(01.08.04) (Sandefjord/PULS): På 80-tallet var de konger, mens på 90-tallet var Joey Tempest omtrent et skjellsord. 2004 markerer Europe sin tilbakekomst til rampelyset. og flere steder i Skandinavia har hatt dem på besøk i sommer. Til Sandefjord var også Span kommet for å lappe på såret etter en avlyst Stavern-festival.


Dadafon: Harbour

(10.03.04) Dadafon er for mange synonymt med Kristin Asbjørnsen. Den særpregede vokalisten spiller fortsatt en meget sentral rolle og Dadafon er på alle vis et egenarta band. Musikken befinner seg fortsatt i alle slags grenseland, den er fortsatt urhip og Kristin Asbjørnsen er......Kristin Asbjørnsen!


Dadafon: Visitor

(30.10.02) Med EP-en "Release Me" i sommer fikk vi mer enn et forvarsel om hva som skulle komme. Dadafon med Kristin Asbjørnsen i spiss antyda, og vel så det, at noe stort var i vente. Nå foreligger svaret: Med "Visitor" suser Dadafon inn som et band - med en unik frontfigur - inn som noe av det hippeste jeg har hørt på aldri så lenge i grenselandet pop/rock med tydelige overtoner fra både etnisk musikk og jazz.


Dadafon: Release Me

(21.06.02) Om man treffer på Kristin Asbjørnsen i Krøyt, nå oppløste Kvitretten eller i Dadafon, så er det alltid én fellesnevner til tross for at uttrykka er svært så forskjellige: Vi har med en av denne verdensdelens aller mest originale og spennende vokalister å gjøre.


Det er tid for Krøyt nå!

(26.09.01) - Elementene er klarere.
- Man ser dimensjonene tydeligere.
- Lydbildet er breiere.
- Musikken er fortsatt klar, men inneholder samtidig flere lag.
- Mer groove-basert.
- Større helhet, samtidig er kontrastene større.


Dadafon: And I Can't Stand Still

(26.04.01) Kristin Asbjørnsen er i mine ører noe av det mest originale og allsidige blant vokalister. De som tror at Krøyt er stedet Asbjørnsen hører hjemme, og bare der, bør snarest mulig sjekke ut hva hun bedriver sammen Kvitretten - og ikke minst i bandet Dadafon. Dette er i minst like stor grad som noe annet Kristin Asbjørnsen - men helt forskjellig!


Spre budskapet: Span!

(05.09.00) Verdens beste rock-trio som noen gang har kommet fra Asker! Span – merk deg navnet! I går spilte de på Smuget, men tro meg: Span kommer til å spille for adskillig større forsamlinger enn hva som får plass i et til trengsel fylt Lille-Maud. Men først – noe ganske annet.


Et møte med Krøyts frontfigur

(19.01.00) - Det dreier seg om å ta det langt ut. Veldig langt. Jeg snakker om de doble sjiktene. Tvetydigheten. Ambivalensen. Det er slikt jeg gripes av i musikk. Sier Kristin Asbjørnsen, vokalist i Krøyt. Hun synger i den eksperimentelle a capella-kvartetten Kvitretten også, men det er Krøyt som er i ferd med å ta av. Vi snakker jazz og techno-rock i den aller, aller skjønneste forening - framført ved hjelp av industriell sampling, elektronisk vibrafon, elektrisk gitar, og - i front - Kristin Asbjørnsen.


Praktfulle Coloured Moods

(01.07.99) Coloured Moods ble det definitive musikalske høydepunkt da Kongsberg jazzfestival tjuvstarta i går, onsdag 30. juni. De spilte på en liten klubb, og som så ofte er det på slike steder kickene kommer. Men før det rakk vi et strøkent show med Vidar Busk & His True Believers.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Coloured Moods: Coloured Moods

(06.01.99) Jazzbanddet "Coloured Moods", med base i Trondheim, har laget et album med basis i afrikanske toneganger, gospel og moderne improvisert musikk.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.