Melody Club: Scream

En av platebransjens store klisjéer er uttrykket "Den vanskelige tredjeplata". På to forsøk har Melody Club levd opp til sitt bandnavn med prikkfrie poplåter som folk husker. Nå foreligger tredje forsøk, men "Scream" lever kanskje mer opp til dette klisjéfylte uttrykket enn til bandnavnet.


Visst forekommer det øyeblikker her som gjør at du går amok i stua di i ren popekstase, men i neste øyeblikk er svenskene midt i ingenmannsland med låter som bare er fyll på plate - forøvrig en kort plate på 11 låter og knappe 40 minutter.

Åpningen med "Feed On Me" er godkjent, så er det stor popkunst å høre i "Last Girl On My Mind" videre til helt greie "Crash". Så buklander Melody Club med tittelsporet "Scream" før det er fullt party igjen med "Destiny Calling" - som er albumets desidert beste spor. Og sånn går det, i en kvalitativ berg- og dalbane denne gangen.

Der Face The Music var en eneste stor fest har Scream mange dødpunkter underveis. "Fever Fever" og "Sweet Thing" er middels poplåter uten det helt store ekstra, mens på "Walk Of Love" er Melody Club ute igjen med intetsigende dusinvare.

"You Are Not Alone" er imidlertid en låt som ikke er catchy, men som viser Melody Club fra en side med mer pianolyd og lett slentrende Beatles-pop. For den litt andre dimensjonens del er den forsåvidt befriende nok i alle den andre søken etter den ultimate radiolåta.

Og selv om svenskene låner lovlig mye av "I Was Made For Lovin' You" i "Evil Thing" så er dette også en låt som kvalifiserer til pallplassering - men denne gangen er det litt for stor sprik mellom topp og bunn fra disse vanligvis formsterke svenskene.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Melody Club: Face The Music

(03.10.04) Melody Club var enda et frisk pust fra Sverige da de debuterte i 2002. "Face The Music" er et syvmilssteg videre i riktig retning, og du bør ikke bli overrasket om dette er bandet som kaprer de største overskriftene i pop-sammenheng denne høsten.


Melody Club og Surferosa: Et grymt fyrverkeri

(23.05.04) (Oslo/PULS): Det er lenge siden "Music Machine" og "Shanghai My Heart" men både Melody Club og Surferosa er langt i fra leie av å turnere. Lørdag tok storstua i Torggata i mot to fremdeles sultne band, som bidro til en kveld med mye krutt.


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.