Terje Rypdal: Vossabrygg
Her om dagen blei Terje Rypdal tildelt Hedersprisen under Spellemann-showet. Det var på høy tid, men forteller samtidig en hel del om hvilken status Rypdal nyter i musikk-Norge og langt utenfor våre egne grenser for den saks skyld. På sett og vis takker han for hederen med dette brygget fra Vossajazz i 2003. Det er en redigert utgave av bestillingsverket - eller tingingsverket som det heter på Vossavangen - og forteller med all ønskelig tydelighet at det Terje Rypdal har å melde i dag er like hipt som det alltid har vært.
Helt siden nasjonen blei oppmerksom på Terje Rypdal mot slutten av 60-tallet, først med popgruppa The Vanguards, så har det sånn sett ikke vært noen tvil om at mannen som nå har bostedadresse Tresfjord like ved Molde, var en gitarist med helt unike kvaliteter.
Det som har skjedd i de snart 40 åra som har gått siden den gang er en viktig del av moderne norsk musikkhistorie. Terje Rypdal var en av de fire store - de andre var Arild Andersen, Jon Christensen og Jan Garbarek - som satte norsk jazz på det internasjonale kartet og som har lagt lista for de som har kommet etter. Han er enkelt og greit en viktig del av årsaken til at norsk jazz nyter voldsom anseelse verden rundt i dag.
Terje Rypdal og hans samtidige henta sjølsagt også inspirasjon fra en rekke kilder. En felles kilde for alle den gang - og nå - var og er Miles Davis. Da han nok en gang forandra retning på jazzen med det banebrytende albumet "Bitches Brew" i 1969, satt både publikum og musikanter med hakeslepp verden rundt. Terje Rypdal var en av dem og "Vossabrygg" er en forlengelse av det Miles skapte.
Med "Bitches Brew" skapte Miles Davis en fusjon mellom rock og jazz og elektriske og akustiske instrumenter som verden aldri hadde hørt maken til tidligere. I dette grenselandet har Rypdal oppholdt seg siden - i stor grad - og sammen med Jon Christensen på trommer, Bjørn Kjellemyr på akustisk og elektrisk bass, Palle Mikkelborg på trompet og synth, sønnen i huset Marius Rypdal på elektronikk, samples og platespillere, Ståle Storløkken på orgel, elpiano og synth, Paolo Vinaccia på trommer og Bugge Wesseltoft på elpiano og synth, gir Rypdal oss et brygg vi sent vil glemme.
Dette er musikk så groovete og med røtter samtidig som den har et solid 2000-talls stempel på seg at man lett skjønner at det er en mester som er på ferde. Åpninga med trommer og tangenter setter en umiddelbart i den rette stemninga og deretter blir dette en utflukt av helt spesiell karakter. Solistene er sjølsagt av aller ypperste klasse, men kanskje aller viktigst er det at alle har skjønt "brygg"- eller groove-ideen og er med på å skape linja fra Miles til Rypdal.
Bestillingsverk har hatt en tendens til å gå i glemmeboka ganske så raskt. Gjennom et utmerka NRK-opptak fra den 12. april 2003 og seinere redigerings- og mixejobb av Rypdal og Jan Erik Kongshaug, har heldigvis "Vossabrygg" blitt servert til publikum verden rundt og man skal ikke se bort fra at dette kan bli Terje Rypdals største suksess noensinne. Du verden så godt dette brygget smaker!
Del på Facebook | Del på Bluesky