Brian Wilson: Gettin' In Over My Head

Brian Wilson har fått med seg Sir Elton John, Sir Paul McCartney og Eric Clapton og lagt finkjemmete grå hår som takskjegg over 60-tallets mest solfylte popklisjèer. Det er så traust man overhodet kan få det. Men hva så? Her vrimler det av potensielle slagermelodier, som både far og bestefar og barnebarn er troende til å elske. Både med og uten nostalginerver eller historieboka i hendene.


”How Could We Still Be Dancin’” åpner ballet med spørsmålene alle har stilt seg: ”How could we still be dancin’/After all these years?/How could we still be laughing/After alle those tears?/How could we still be friendly, after slamming those doors?/How could we still be living, after all those wars?”.

Dylanologiske overanalytikere mener Brian Wilson synger om Amerikas utenrikspolitikk, men Wilson kan like gjerne synge om sin egen artistkarriere, som har vært preget av mange spørsmål og få svar de siste tiårene.

Og heller ikke nå klarer Wilson å svare på spørsmålene han stiller seg. Men for en gangs skyld bryr han seg ikke. I stedet smiler han til verden i lykkelig uvitenhet. Det er gøy å spille popmusikk, roper han mellom linjene på åpningssporet ”How Could We Still Be Dancin’”. Når utstrålte han sist en slik spille- og skaperglede? Det er forbanna lenge siden, er det ikke?!

Kontrollfriken og overblikksnarkomane Brian Wilson er lagt fullstendig død på ”Gettin’ In Over My Head”. Nå sprader han bekymringsløst mellom alle tenkelige måter å oppsummere sin egen platekarriere på; fra smørduetten ”Soul Searchin’” med sin avdøde bror Carl Wilson, til slagermelodien ”Fairy Tail” og ”Saturday Morning In The City”, som er så himmelsprengende melodisterk at den hadde fått plass på ”Pet Sounds” om den ble laget for 38 år siden.

Mest gripende av alt er ”A Friend Like You”, der Paul McCartney og Brian Wilson, to av verdens største popbassister og vokalister, står sammen og hyller hverandres storhet og historie med tekststrofen: ”A friend like you/You simplify me/You stand beside me … Every time I fall/You inspire me/Every day of my life..”. Er det flere enn jeg som får tårer i øynene??

”Gettin’ In Over My Head” er klisjèfylt popplate. Men når klisjeene kommer fra deres opphavsmenn, Brian Wilson og hans "Sir-venner", er verken jeg eller andre berettiget til å kritisere ham for ikke å være nyskapende.

Til høsten kommer Brian Wilson med det uutgitte ”Smile”-albumet fra 1967, som han har spilt inn på nytt denne våren. Holder han på den samme energilasten og spillegleden som her, blir ”Smile” det den alltid er blitt omtalt som – et av tidenes beste popalbum.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Brian Wilson (1942-2025)

(11.06.25) Grunnleggeren av The Beach Boys, Brian Wilson er død, 82 år gammel.


Brian Wilson til Norwegian Wood

(19.03.07) Med sitt tolv mann store band fremfører Brian Wilson en kavalkade av greatest hits fra hele Beach Boys skattekisten. Med seg i bandet er blant andre opprinnelig Beach Boy Al Jardine. Det hele skjer i Frognerbadet søndag 17. juni.


Brian Wilson: Smile

(25.10.04) Fansen har venta i en mannsalder på dette sagnomsuste produktet. Har de voldsomme forventningene noen rot i den virkeligheten som i all vesentlighet fant sted i et platestudio tidlig i det herrens år 1967? Som man vil forstå; her er det på sin plass med litt historie.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.