Alanis Morissette: So-Called Chaos

I ni år og tre plater malte Alanis Morissette bilder med et speil foran seg. Hun så virkeligheten gjennom en langhåret kvinne i loppiskostymer, som skreik fletta av en hel verden med poetiske sammendrag av dagboka si. Men plutselig en dag var hun lei. Det føltes ikke lenger riktig å parafrasere gamle tenåringstraumer og anklage slemme ekskjærester.


Det er snart to år siden nå. Det var Oscar-utdeling på fjernsynet, og Alanis hadde besøk av en venninnegjeng hjemme i leiligheten. I en reklamepause tok hun mot til seg og ba venninnene om klippe henne. Dagen etter kastet hun dagbøkene i pappesker og la dem i kjelleren. Så trakk hun fra gardinene og tittet ut. Synet som møtte henne var overveldende. Det gjorde henne ydmyk, nesten unnskyldende i forhold til sin fortid som insisterende feminist- og popartist.

Fra nå av ville hun se utover, og ikke innover i seg selv slik hun hittil hadde gjort. Hun ville heller tegne storslagne visjoner enn å svartmale gamle ekskjærester. Herregud, hun hadde jo til og med funnet mannen i sitt liv! Hva var da vitsen med å sutre over de tapte?

Omtrent slik ble ”den nye” Alanis Morissette født; nyvoksne Alanis, nynormale Alanis, nyforelska Alanis, nytamme Alanis og tilgivende Alanis.

Ble det mange Alaniser, synes du?

Vel, ”So-Called Chaos” er på mange måter en omfattende og sprikende plate, som krever at du nullstiller forventningene dine før plata i det hele tatt kan gjøres elskelig. Den er bygd ut fra gjenkjennelige Alanis-dogmer - den asymmetriske dramaturgien, de ugjennomtrengelige gitarveggene, fascinasjonen for Østens tonespråk, de flytende vokalmelodiene mot det stramme kompet; alt er på plass, men byggeklossene fremstår som mindre distinkte og umiddelbare enn vi er vant med.

Det er ikke lenger sånn at du kan se på MTV og tenke ”jøss, det var et kult refreng”, eller løsne innleggsheftet fra plasten og lese bitre angsterklæringer med tabloidklare blokkbokstaver.

Alanis Morissette krever mer av oss. Litt ved å være mindre tydelig, og litt ved å bare være forandret i seg selv.

Og som vil alle har lært oss, så fryder ikke forandring i platekjøpernes verden. Folk kommer garantert til å klage på ”So-Called Chaos”. De vil takke for ”de tusen skjeene” - ja - men de vil like fullt etterlyse ”kniven”.

Ganske ironisk, i grunnen. Folk elsker å liksom identifisere seg med revolusjonslystne artister, ikke sant? Men så fort de forandrer seg begynner folk å sutre. Artister som først har truffet en og talt deres sak, får ikke lov å forandre seg og å mene nye ting. Derfor VET jeg at folk vil snakke ondt om ”So-Called Chaos”.

Dette er ikke nemlig brød til folket; ”So-Called Chaos” er en seig biffbit, som bare kan tygges i stykker av de som viser tålmodighet og styrke i lytterstolen. Selv har jeg brukt fire dager og over 20 repetisjoner i spilleren. Og fortsatt er jeg ikke i nærheten av å svelge.

Men selvsagt gir jeg meg ikke så lett. Alanis Morissette har vært et ankerpunkt i både min- og millioner av menneskers platesamlinger og hjertekamre siden ”Jagged Little Pill” i 1995. En amerikansk kulturkommentator mente nylig at det er flere som har lært av Morrissettes ”hjemmepsykologi”, enn det er mennesker som har lest Freud. Kanskje en litt drøy påstand, men forfatteren har et godt poeng.

Alanis Morissette har tilført popmusikken noe langt mer enn gode melodier. Hun har definert en hel ungdomsgenerasjon gjennom egne dagbøknotater. Og hun har tonesatt poesien på en måte som ikke bare berører ungpike- og feministhjerter; Alanis Morissette har stått i bresjen for en ny måte å tenke popmusikk på, både i komposisjon, lyrikk og produksjon.

Spør produsentene til Avril Lavigne hvor de har hentet inspirasjon fra. Still vår egen Sissy Wish oppetter veggen – eller Fiona Apple, og spør om det samme. Sjekk hvor mange treff du får på søkeordene ”Alanis Morissette + feminist + icon”. Ingen annen kvinne har betydd mer for den ”ærlige popmusikken” de siste ti årene enn Alanis Morissette.

Da er det kanskje ikke så rart vi rynker på nesa når Alanis klipper håret og kler seg i borgelige antrekk? Sikkert ikke, men vi skal være klar over at Alanis Morissette har ”gått til høyre” fordi hun er ærlig. Det var ikke lenger riktig å skrike seg hes og tårevåt over personlige tragedier.

Alanis Morissette ofrer status for ærlighet, og hun går fra anklage til tilgivelse.

”Eleven songs, four full journals, and thoughts of punishment”, synger hun, og benåder mannen hun gjorde til allment hatobjekt på ”Under Rugged Swept” for to år siden.

Bare det er grunn nok for meg til å tygge på de middelmådige refrengene i ”So-Called Chaos” helt til jeg liker dem, koste hva det koste vil.

Jeg mener selvsagt ikke at folk er idioter om de gir opp Alanis Morissette etter ”So-Called Chaos”. Artistlojalitet er ikke bare sunt. Men for meg er Alanis så viktig at jeg fortsatt ønsker å ta aktiv del i menigheten hennes. I hvert fall inntil videre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nytt blinkskudd av Alanis Morissette

(10.08.20) 25 etter «Jagged Little Pill» er hun over oss igjen. Alanis Morisette befinner seg i den mikroskopiske delen av bransjen som ser ut til å være ute av stand til å gjøre noe halvveis.


Thank you, miss Morissette!

(17.06.08) Man blir visst aldri for gammel til å la seg avstandsforelske. Alanis Morisette… sukk.


Ny skive fra Alanis Morisette til våren

(25.11.03) I slutten av februar måned neste år slipper Alanis Morissette oppfølgeren til fjorårets "Under Rug Swept". Albumet har fått tittelen "So-Called Chaos", og dette blir hennes fjerde studiealbum.


Alanis Morissette: MTV Unplugged

(25.11.99) Unplugged-serien er etter hvert blitt svært så forutsigbar. På den andre sida er kvaliteten gjennomgående skyhøy. Ja, MTV Unplugged er virkelig en serie det er verdt å ha – komplett. Alanis Morissette gjør på ingen måte skam på tradisjonen.


Alanis P. Gabriel Morissette

(01.06.99) Etter en lengre instrumenalintro som bare oser world, entrer hun scenen til tonene av ”Baba”. Hun er bare der, fra første tone – og midtveis i andre refreng har hun allerede rukket å gå lenger enn en gjennomsnittlig Grete Waitz-deltaker. Alanis Morissette holdt en fantastisk oppvisning i Oslo spektrum mandag kveld. Sammen med Lauryn Hill er hun det aller mest forhåpningsfulle som har skjedd på den virkelig store kommers-scenen på andre halvdel av 90-tallet.


Grammy: Damenes aften

(25.02.99) Lauryn Hill, Celine Dion, Madonna, Alanis Morissette. Det ble det store Dame-året da årets Grammy-priser ble delt ut i natt.


Alanis Morissette: Supposed Former Infatuation Junkie

(23.12.98) Alanis Morissette, det er dama si. Jeg kan ikke annet enn utbryte et gledeshyl over det faktum at hun denne høsten parkerer samleplatene på sidelinja. Hun er blitt merkevare; på innsida av jakkeslaget er merket uttrykkelig påsydd: Kvalitet.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.