Eagles Of Death Metal: Peace Love Death Metal

Sideprosjektene til QOTSA-gutta har hatt en lei tendens til å drukne i pretensiøse rammeverk og middelmådig låtskriving. Men nå, under det noe misvisende navnet Eagles of Death Metal har Josh Homme og kompis Jesse Hughes laget en uhøytidelig og (nesten) bassløs låvelyd-plate i krysningspunktet mellom White Stripes og Queens Of the Stoneage. Utgiver: Mike Patton!


"Peace Love Death Metal" er først og fremst en boogie-jam med masse øl og møkkete guttekropper som skriker pule-pule-pule, og som i 999 av 1000 tilfeller aldri ville blitt gitt ut på plate; i hvert fall ikke i formatet den presenteres i her.

De raper og ler, stopper opp midt i låtene og legger inn lydspor hvor de øver inn trommebrekk og gitarriff. "This is so fun", sier Hughes med klovnestemme før han kaster seg inn i neste låt. Batterist Josh Homme (her under navnet Carlo Von Sexron) ramler inn i takta og sleiver fælt med skarptrommeslagene, men så lenge den selvironiske lattermuskelen ligger så åpenbart "utenpå" som her, gjør det ingen verdens ting; heller ikke at Hughes synger sure toner og roper barnslige nødrim - forøvrig med en stemme som likner fælt på Josh Hommes katakteristiske rampeskarpe guttungerøst i QOTSA.

Uansett, låtstammene fortjener all den oppmerksomhet de kan få. Hovedmannen Jesse Hughes har et usedvanlig godt øre for både melodier og riffmakeri. Enten det er i QOTSA-typiske "So Easy", som rifftyv i Belle And Sebastians åpningskutt fra Dear Catastrophe Waitress (!) i "Speaking In Tounges", eller som slentrende viseblues-musikant i "Midnight Creeper".

Det er svært få andre rockeband som treffer meg med så varme og følelsessterke slag som Jesse Hughes og Eagles Of Death Metal. De strutter av en uvanlig uforbeholden spilleglede, som virker smittende entusiastisk på meg som lytter. Allerede etter første runde i spilleren var "Peace Love Death Metal" blitt en definitiv vårfavoritt. Og etter tjue runder er den nesten elsket.

Rapporter fra Statene viser at jeg ikke er alene. Bandet har avlet rikelig av kritikernes superlativvokabular, både for plata og live-opptredener. Og når bandet nå retter gitarene mot Europa, er det nesten umulig å tenke seg at det skal gå galt. I skjorteermet skjuler det seg nemlig en liten samling av gratisgarantier for oppmerksomhet: Josh Homme (som også har produsert skiva), gjesteartist Nick Oliveri (Queens Of The Stoneage), Tim VanHammel (dEus, Milionaire), Desert Sessions-tekniker Alain Johannes og rockeikonet Mike Patton som gir ut plata.

Vi trenger glade, uhøytidelige rockeband, som både er rølpete og jentevennlige på en gang. Eagles Of Death Metal er reine julaften for rockekåte - og vårkåte -fengerock-fans; enten du er hvitstripefan, hvitstripehater, Foo Fighters-elsker eller stonerrock-forakter. Humøret i "Peace Love Death Metal" vil fange deg uansett!

Anbefales!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Musikalsk har de dessverre ikke mye å by på

(17.11.15) Verdensberømte over natta. Men har de noe å by på, musikalsk?


Guns N`Roses sparker oppvarmingsbandet sitt etter èn konsert

(28.11.06) Planen var at Eagles Of Death Metal skulle være support for GNR under hele deres USA-turnè som nettopp har startet, men Axl Rose ville det annerledes. Han var så lite imponert over det han fikk servert på den første konserten på turnèen, at han skjelte de ut og kalte de Pigeons Of Shit Metal fra scenen.


Nytt album fra Eagles Of Death Metal i mai

(25.03.05) Det er bare et par dager siden Josh Homme var aktuell med slippet av Queens Of The Stone Age`s siste album, men om kort tid er han igjen albumaktuell; denne gang med sideprosjektet Eagles Of Death Metal.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.