...men Skid Row var ikke døde!

(Oslo/PULS): Spør Blaze Bayley, Tim Owens eller John Corabi om hvilken utfordring Johnny Solinger har. Det å overta etter en meget profilert vokalist i et ganske så kjent band. Skid Row har kvittet seg med Sebastian Bach, og satser nytt. "Thickskin" heter nysatsningen; 9 år etter "Subhuman Race". Onsdag kveld beviste et entusiastisk Oslo-publikum at heltene ikke er glemt.


Skid Row / /


For ordens skyld; Blaze Bayley tok over etter Bruce Dickinson i Iron Maiden, og Tim Owens tok over etter Rob Halford i Judas Priest. John Corabi tok over etter Vince Neil i Mötley Crüe. Alle på midten av 90-tallet.

Det virker imidlertid enklere nå. Kort og godt fordi den klassiske tungrocken er tilbake, spesiellt i Europa. I tillegg var det bandets egen bestemmelse å sparke Sebastian Bach, og ikke en frivillig splittelse sånn sett. Derfor må man respektere at man får det man får. Det virket det som Oslo-publikumet hadde gjort på forhånd; og de velkommet Johnny Solinger på riktig vis.

Et par sure toner igjennom den 90 minutters eksplosjonen av en konsert til tross; Johnny Solinger er et bra valg. Han rekker ikke helt opp som Sebastian Bach gjorde, men så hadde sistnevnte en helt annen kvalitet i studio enn på scene også; så det er sagt.

Mye gammelt stoff blir det selvsagt fra 80-talls heltene i Skid Row. De åpnet likegodt med trespannet "Slave To The Grind", "Piece Of Me" og "Makin´ A Mess" for å bryte isen. Og publikum var tidlig i ekstase etter å ha bevitnet stressa lydfolk som i 30 minutter forsøkte å skifte en sikring som hadde røket på scenen. Mange av dem kom fra TNT-konserten, og trengte kanskje en liten pause likevel før de tok fatt på nye 90 minutter med høy og energisk tungrock.

Energi har forøvrig Scotti Hill. Intens, hardtarbeidende og til fingerspissene fokusert er han halve Skid Row. Plekterene haglet, og interaksjonen med publikum var ikke fraværende et sekund hele konserten. Likevel spilte originalgitaristen fjellstøtt sammen med de to andre gamle heltene Dave "Snake" Sabo på gitar og Rachel Bolan på bass.


SCOTTI HILL: Intens og hardtarbeidende (Foto: Odd Inge Rand)

Det er langt over 10 år siden de var her sist, og platene deres har nok samlet en del støv i hyllene til folk siden den tid også. Likevel husket vel de fleste "18 And Life", "Monkey Business", "Get The Fuck Out" og ikke minst "I Remember You". Sistnevnte kom i to versjoner, da de på Thickskin har gjort punk-versjon av den gamle power-balladen. Morsomt nok, men den raske versjonen fungerer mye bedre på plate enn den gjorde med druknet versevokal på John Dee.

Klokken dro seg mot 01.00 før vi fikk "Youth Gone Wild" og det hele var over. Det er imidlertid lett å konkludere med at Skid Row ikke er over. De leverte nemlig et knallsett, og viste at kjemien innad og mot publikum er sterk nok til å overleve lenge. De har innsett at de må starte på nytt som et klubband, og gjør det med den største overbevisning og entusiasme. Man må bare respektere dem for det.

Skid Row spilte dette på John Dee:

Slave To The Grind/Piece Of Me/Makin A Mess/New Generation/18 And Life/Monkey Business/Ghost/Get The Fuck Out/I Remember You Two/Beat Yourself Blind/Psycho Therapy (Ramones-cover)/Thick Is The Skin

Ekstra: Youth Gone Wild


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tons of Rock: Skid Row - langt fra problemfritt

(22.06.23) Det aller første bandet jeg i livet så to ganger var Skid Row, først i Skedsmohallen i 1989 (support for Mötley Crüe) og så i Oslo Spektrum i 1991. Da hadde de blitt gigantiske nok til å være headlinere. Et par år siden, altså. Heldigvis lenge nok til at skepsisen er sterk. Dette kan da umulig låte like bra?


Skid Row og Monster Magnet til Sweden Rock

(05.02.04) De to siste tilskuddene på Sweden Rock Festivals program er de amerikanske 80-talls heltene Skid Row, og stonerrock-kongene Monster Magnet.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.