Soundtrack: Lost In Translation

Kevin Shields har slitt med skrivesperre siden han bergtok verden med My Bloody Valentine og ”Loveless” i 1991. Nå er han endelig tilbake, soundtracket til Sofia Coppolas ”Lost In Translation” byr på fire sterke Shields-komposisjoner som gjør ventetiden til MBV-comebacket levelig enda noen år til.


På overflaten er det lite som minner om den Kevin Shields en hel verden har lært seg å elske. Like fullt er det ingen tvil om hvem som har laget den møkkete Beatles-garasjepoplåta ”City Girl”, flytende ”Goodbye” og ”Ikebana”, eller Casio-lekne ”Are You Awake?”. Shields-signaturen er gjenkjennelig og dyp; han tilstreber fortsatt det styggperfekte og kaotiske øyeblikket av instrumenter som krangler og dissonerer i kjelleren, mens overtonene herfra kjører vakker parallellslalåm med hverandre i toppetasjen.

Kevin Shields utnytter spennet i hvert enkelt instrument, han klarer å formidle ytterpunktene i hver enkelt instrumentkropp, og hvordan disse igjen forandrer seg når de settes i sammenheng med hverandre. Det er dette som gjør ”Loveless” til en tidløs klassiker, og det er det som gjør at jeg kommer til å høre mye på Lost In Translation fremover.

Men plata har også elleve andre låter; alle med uttrykksfulle nedslag i filmens vage, men like fullt hardtslående historie om hvordan mennesker tvinges til å redefinere seg selv i takt med hvordan livssituasjonen og omgivelsene deres forandres. Er det bare kjærligheten til en selv som er evig? Er det noen gang for sent å snu? Forlate sitt gamle ”jeg” og starte på nytt?

Spørsmålene er mange, og filmen gir deg nok av tid til å tenke underveis. Kameraføringene går i ekstremt sakte tempo, og dialogene er porsjonert med lange luftrom mellom seg. Sofia Coppola fokuserer heller på overgangene, der hun bruker bildeserier og musikk for å skildre kontrastene i filmen. Ensomhet og nærhet (To amerikanere finner hverandre i store og ukjente Tokyo). Gammel og ung (Bill og Charlotte). Øst mot vest (Tokyo mot USA). Lojalitet eller begjær.

Musikken forsterker disse motsetningene; enten gjennom shoegazerkongen Kevin Shields og gamlebandet My Bloody Valentine eller fra sjangerbrødrene i Jesus And Mary Chain. Sebastian Tellier, Squarepusher og Death In Vegas uttrykker den samme stemningen gjennom datamaskiner og digitale effektbokser.

Airs akustiske ”Alone In Kyoto” og Happy Ends ”Kaze Wo Atsumete” fremhever også det fremmedgjorte og abstrakte i Coppolas bildespråk, men disse er lettere og mer melodibaserte. Franske Phoenix står for det mest åpenbare bruddet på plata med funky elektropop-ablegøyer i ”Too Young” (80-tallet er fortsatt kult, folkens!)

”Lost In Translation” er det beste, og mest passende soundtracket siden Aimee Manns ”Magnolia”. Dette er et must, enten du er Shields-fan eller ikke! Og for all del: Få med deg filmen. Den opphøyer musikkopplevelsen og vice versa.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vellykket comeback fra My Bloody Valentine

(09.08.08) My Bloody Valentine entrer konsertscenen igjen etter mange års fravær. Uten store ord og fakter framfører de sin visjonære popmusikk på en fortreffelig måte under kveldens konsert.


My Bloody Valentine gjenforent! - Konsertoppdatering

(18.11.07) I følge The Daily Swarm har My Bloody Valentine's Kevin Shields bekreftet at de legendariske shoegazerne er sammen igjen, at de har vært i studio og spilt inn nytt materiale, og at en ny LP (!) definitivt er på trappene. Gladnyheten ble sluppet i et intervju den notorisk skye bandlederen gjorde med Ian Svenonious for Soft FocusVBS.tv.


Sombr - indie-pop/rock-stjerne?

(11.11.25) Han headliner fredagen på Øya neste år. Hvor god er Sombr?


Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.