Counting Crows: Films About Ghosts - The Best Of...

Så var det dags for Counting Crows å oppsummere karrieren. Litt tidlig kanskje, etter bare fire studioalbum og moderat suksess, men "Films About Ghosts" er likefullt et helt greit tilbakeblikk på den foreløpige karrieren til dette amerikanske bandet.


Counting Crows fikk en pangstart på karrieren via sitt debutalbum "August And Everything After" (1993), som fostret hitlåter som "Omaha", "Round Here" og den største av dem alle "Mr. Jones". Like store landeplager har bandet i ettertid ikke maktet å lage, selv om de har vært i nærheten med saker som "A Long December" og, utrolig nok, den grusomme coverversjonen "Big Yellow Taxi".

"Films About Ghosts" er ingen greatest hits-parade, men en samling av bandets favoritter, samt et par obligatorisk nye låter og rariteter. Den fine singelen "All My Friends" fra "This Desert Life" (1999) er for eksempel ikke funnet verdig en plass på skiva, mens den meget middelmådige "Hangingaround" fra samme skiva har kommet med.

Counting Crows kan så absolutt levere gode låter, men litt for ofte havner de i den den skuffen som har påskriften ordinært. Unntakene er "Angels of The Silences", "Rain King" og "American Girls", samt de nevnte låtene fra debuten.

Mot slutten får vi servert en småpen cover av Grateful Deads "Friends of The Devil"; en relativt brukbar demoinnspilling fra 1991 kalt "Einstein On The Beach", og den helt nye "She Don`t Want Nobody Near". Sistnevnte plasseres også pent og pyntelig i den nevnte ordinær-skuffen.

Hvis du ikke eier noe av Counting Crows fra før, er dette en bedre investering enn å kjøpe hele backkatalogen. Albumet redder seg over middels gjennom de låtene som virkelig er gode, men så fryktelig mange av dem er det dessverre ikke.

Minus i boka skal de forresten også ha for et usedvanlig grelt cover!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Counting Crows: Saturday Nights & Sunday Mornings

(05.04.08) Endelig, får man si. Selv om Counting Crows-fansen etterhvert har blitt utstyrt med stor tålmodighetsterskel er den største pausen i bandets historie endelig blitt avløst av bandets femte plate. Den første platen siden "Hard Candy" (2002) spriker i alle retninger, og det er akkurat det som er meningen.


Counting Crows gir ut samlealbum

(28.10.03) Den 24. november kommer amerikanske Counting Crows med samlealbumet "Films About Ghosts" som markerer bandets 10-årige virke.


Norwegian Wood: Suksess på åpningsdagen

(13.06.03) (Oslo/PULS): Norwegian Wood har som vanlig slitt med avlysninger i forkant av festivalen. I tillegg var det plenty med mørke truende regnskyer over Oslo da festivalen for første gang tok i bruk torsdagen som åpningsdag. Allikevel var det et imponerende stort antall mennesker som møtte opp for å se norske Number Seven Dehli og amerikanske Dandy Warhols og Counting Crows.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.