Mew overgikk seg selv

(Oslo/PULS:) De danske popmagikerne i Mew har ikke bare laget en av årets beste plater. Når ”Frengers” skal forsvares fra scenekanten er det ingen tvil om at danskene også leder eliteserien i konsertmakeri.


Mew / /


Det lille ekstra, som vi savner hos så mange glimrende plateartister, er til de grader tilstedeværende i Mews konsertpakke. Medlemmene er som kjent filmstudenter, og bruker bildemediet for alt det er verdt når de først har sjansen. Låtene bærer allerede glimrende historier, som tvinger fram drømmer og assosiasjoner i lytterhodet. Men når Mew i tillegg lyssetter tonene, snurrer levende bilder på lerretet bak scenen, og til og med synkroniserer bilder og lyd som en slags medarrangør til låtene – ja, da er det bare å bøye seg i støvet for Danmarks nye popgenier.

Kommunikasjonen med publikum er heller så som så. Mew inviterer ikke til direkte dialog med publikum, slik de fleste rockeband streber etter. I stedet representerer bandet en slags annerledes kinoforestilling, der et samspill av ferdigprogrammerte elementer skal suge publikums oppmerksomhet til seg. Introlåta "Am I Wry" surfer gjennom gråbrune høstbilder, undervannsbobler, en fiolinspillende katt og videre til håndskrevne tekstsitater. Musikerne selv står i mørket, og lar tonene og bildene stå alene foran et fullstappet dommerstab på John Dee. Og i motsetning til forrige besøk på John Dee i februar, kunne publikum nå nikke gjenkjennende til nesten alle låtene.

I tillegg til materiale fra "Frengers" viste Mew også et knippe nye hitkandidater, godt innpakket i deres nyskrevne suksessformel. Ikke ulikt Seigmen er låtene bygd rundt tunge akkordprogresjoner med små bevegelser, men Mew tilpasser uttrykket til det velkledde og akademiske mainstream-klientellet med lette The Crash-liknende arrangementer. På toppen gjør vokalist Jonas Bjerre refereransene til egenart sammen med det egenregisserte bildekompet på skjermen bak scenen.

Multimedia-showet når sitt absolutte høydepunkt da Stina Nordenstam synger ut av fra bakfilmen i den vakre balladen "Symmetry". Duetten blir ikke mindre intim av at Nordenstam faktisk ikke er til stede, snarere tvert imot. Dette er en høyst interessant og alternativ måte å formidle musikk på, som fungerer særdeles treffende.

Dramaturgilæren fra filmskolen er heller ikke glemt. Etter en drøy halvtime har det enorme uttrykksbildet slått publikum ned i vater. Da velger Mew å hjelpe dem opp igjen med kassegitar og avslåtte lyskastere. Så bærer det tilbake til den pompøse og kraftige "She Came Home For Christmas". Så enkelt, så profesjonelt og så herlig riktig – alt sammen under en konsertlyd, som antagelig aldri er skrudd med skarpere fingre i John Dees lokaler noensinne. Til slutt, i en eviglang versjon av "Comforting Sounds" dukker den fiolinspillende katten igjen fram på bildeskjermen, og understreker det helstøpte og historiebaserte konseptet Mew representerer. Gud bedre, du som ikke fikk med deg dette bør vri deg i misunnelse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Mew: Ukomfortabel triumfering

(22.11.09) Danskene er ute på en triumfferd i forbindelse med "No More Stories...", men å yte årets mest kunstneriske album rettferdighet fra scenekantene er en solid jobb. Mew skal definitivt ha for forsøket.


Mew: No More Stories Are Told Today...

(20.08.09) For ordens skyld heter Mews tredje album "No More Stories Are Told Today / I'm Sorry / They Washed Away / No More Stories / The World Is Grey / I'm Tired / Let's Wash Away". Og det er langt fra det eneste som er unikt med utgivelsen.


Øya 2009: Uovervinnelige Mew

(13.08.09) (Oslo/PULS): 4 dager før Mews tredje plate ligger klar i butikkene er det bare å konstatere at danskene kommer til å eie resten av 2009. Konserten på Øya ble en perfekt miks av gammelt og spennende nytt.


Mew slipper dvd

(14.11.06) Tidligere i år ble det gjort opptak av en av Mews utsolgte konserter i KB-hallen i København, og 4. desember dukker resultatet opp på dvd.


Mindre kino med Mew

(09.10.05) (Oslo/PULS): Mew har laget en skuffende dårlig plate i ”Mew And The Glass Handed Kites”. Men som liveband er de danske kinorockerne mer spennende enn noen gang.


Nytt Mew-album til sommeren

(20.12.03) Mew har gått i studio for å spille inn oppfølgeren til et av årets mest kritikerroste album "Frengers".


Mew: Audiovisuell ekstravagansa

(10.12.03) (Oslo/PULS): Det har blitt flere Oslo-konserter på de danske kometene i Mew i år, og det skulle bare mangle at de skulle få ta trappen opp til Rockefeller etter den glimrende John Dee-konserten i mai. Og nok en stor kveld ble det sammen med Mew.


Cardigans og Mew til Quarten

(31.03.03) Svenske The Cardigans og danske Mew er klare for Quartfestivalen til sommeren. Det samme er norske navn som Ephemera, Ricochets og Alpine Those Myriads!.


Mew: Frengers

(29.03.03) Etter en årelang tørkeperiode har dogmerockerne The Raveonettes for alvor skutt Danmark opp i rockens hårete toppdivisjon med minialbumet "Whip It On". Noen få uker senere gjør landsmennene Mew tilsvarende rent bord i drømmepopens verden med plata "Frengers". Det vil si, folk flest har antakelig ikke rukket fram til platesjappa ennå. Men hvis det finnes noen form for rettferdighet her i verden, så blir Mew store. Skikkelig store.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.